Puigdemont diu a l'Estat que no fer tota l'obra del TAV i el convencional seria 'una estafa'

L'alcalde assegura que si els pressupostos del 2013 no inclouen una partida pel soterrament això marcarà "un punt d'inflexió"

Girona serà inflexible a l'hora de demanar al Ministeri de Foment que el soterrament del tren convencional comenci tan bon punt acabin les obres del TAV a la ciutat. L'alcalde, Carles Puigdemont, assegura que no estan en disposició "d'acceptar cap demora" i recorda a l'Estat que les dues obres es van concebre "com un projecte integral".

De fet, així consta als projectes que Adif va redactar. Els túnels urbans del TAV hi apareixen ressenyats com a Fase I, i l'obra de soterrament del tren convencional correspon a les fases II i III. Aquestes darreres comprenen fer un túnel exclusiu per als rodalies i els regionals, que aniria entre pantalles des del Mas Gri fins a l'estació, i que s'excavaria amb tuneladora des d'aquest punt fins a Pedret.

El soterrament del tren convencional té un pressupost de més de 350 milions d'euros (MEUR), que ara s'haurà d'actualitzar (perquè el projecte inicial té segell del 2007). Puigdemont ha recordat a l'Estat, però, que "el compromís inicial" era fer una "una obra rere l'altra" i que, per això, el soterrament del convencional "no pot estar en qüestió".

Durant una conferència al Cercle d'Infraestructures, l'alcalde ha assegurat que Girona no vol "una obra a mig fer" i ha llançat un clar advertiment a Madrid. Si els pressupostos generals per al 2013 no inclouen una partida per començar l'obra del convencional, això suposarà "un punt d'inflexió important" en les relacions amb l'executiu estatal.

Carles Puigdemont ha deixat enrere els eufemismes i, directament, ha qualificat "d'estafa" la sensació que es generarà si l'obra queda empantanegada. "El projecte ferroviari serveix perquè la ciutat avanci, però si això dorm als llimbs, aleshores la sensació de frustració serà legítima", ha advertit l'alcalde de Girona.

A més, per a Puigdemont, el soterrament del tren convencional tampoc es pot deslligar de l'enderroc de tot el viaducte. Per això, aquestes properes setmanes, l'alcalde confia reunir-se amb el president d'Adif per posar les bases d'un nou conveni amb l'ens gestor d'infraestructures.

Pla integral urbanístic

Durant la seva intervenció, l'alcalde ha recordat que el soterrament del tren convencional és, fins i tot, més important que l'obra del TAV. "Suposarà endreçar de manera definitiva els espais que s'alliberin", ha dit Puigdemont, en referència a l'àmbit de l'antic parc Central i el carrer Bonastruc de Porta, entre d'altres.

"Per això, no podem permetre que Girona quedi empantanegada durant anys quan acabin les obres de l'alta velocitat, i ens convertim en una segona N-II", ha assegurat l'alcalde de Girona. I hi ha afegit: "Hem de ser ferms a l'hora de reclamar que totes aquestes zones quedin endreçades de manera definitiva".

L'Ajuntament s'ha fixat com a objectiu haver completat tot aquest procés l'any 2012. Segons ha explicat l'alcalde, les obres del convencional tenen una durada màxima de 40 mesos i, per tant, poden estar enllestides el 2017. "A partir d'aleshores, la resta d'anys podrem dedicar-los a ordenar la ciutat", ha conclòs.