Els petards capten nou públic però la despesa per persona va a la baixa

En un any de poques novetats i preus més ajustats, les pirotècnies esperen vendre entre els 5 i els 8 milions d'euros

Sant Joan concentra el 99% de les vendes de petards de tot l'any. L'1% restant correspon a grups d'animació i espectacles pirotècnics. A nivell de negoci és insignificant i, a sobre, decreix. Ajuntaments ofegats i colles de diables amb pressupostos retallats deixen els distribuïdors amb un terç de les activitats que es programaven. Per això, la clau és vendre per Sant Joan.

Les perspectives per enguany són conservadores i s'aspira a mantenir el mateix volum de vendes. El 2010 van descendir un 5% i el 2011 un 3%. De moment les vendes van a un ritme lent, però els distribuïdors es mostren confiats que les vendes es concentraran en els últims tres dies, una tònica que s'ha anat repetint en els darrers anys.

Oferir lots a preus ajustats o regalar un 10% de material pirotècnic sobre la compra efectuada. Són estratègies comercials que, arran la crisi, es veuen obligats a prendre els més de 700 punts de venda repartits per tot Catalunya. Així ho ha explicat el president de l'Associació de Fabricants i Majoristes de Pirotècnica de Catalunya (AFIMAC), Eduard Cunillera. La mitjana de despesa per client ha minvat -ara és d'entre 20 a 40 euros-, però l'altra cara de la moneda és que s'ha guanyat clientela.

Immigrants procedents d'altres cultures mostren cada cop més interès per participar de la revetlla i, per tant, per adquirir els productes que marca la tradició. Es tracta d'un nou públic que "abans no comprava", segons ha explicat el president dels fabricants.

Actualment hi ha set majoristes a Catalunya que distribueixen material pirotècnic, importat de la Xina. El fet que hagin d'adaptar el producte a la normativa CE els impedeix d'apostar per material nou. "Suposa un esforç econòmic molt alt per al distribuïdor", denuncia Cunillera, que confia que l'any que ve ja es puguin oferir nous productes a la clientela.

Un ampli ventall d'oferta, però sense gaire novetats

Malgrat algunes novetats que es puguin incorporar, la bombeta continua sent la "reina", assegura el president de l'AFIMAC. "Manté entretingut un nen durant deu minuts per un mòdic preu", afegeix. Cunillera ha recordat que el client potencial al qual s'adrecen és el públic infantil i que això marca clarament les vendes sobre un variat catàleg de fins a 200 petards.

El ventall és molt ampli. Des de bengales a 0,50 euros a bateries de focs artificials, per més de 80 euros. Cunillera és propietari de Pirotècnia Catalana, a l'oest de la Conca de Barberà, entre Vimbodí i Vallclara. Un client habitual, Bernat Novales, membre d'una colla de diables, hi efectua una compra, de prop de 600 euros, fruit d'una comanda entre diverses famílies.

"Abans es gastava molt més, i si abans es posaven uns 60 euros, ara potser és la meitat, i com a diable, també ho noto molt. Però hem de fer revetlla per a la canalla, no ho podem deixar morir", declara el client. "És una lluita constant", afegeix el gerent de Pirotècnia Catalana, Miquel Pujol, el qual conclou que "si ens mantenim així, ja firmem".