Mishima, Quimi Portet i Beardyman, al Festival (a)phònica de Banyoles

En la novena edició, es continua apostant per una gran varietat d'estils amb un total de 19 espectacles i el 70% de l'oferta gratuïta

Sense perdre de vista que aquest és un "festival petit i artesanal fet amb gent de la ciutat", els organitzadors han apostat un any més per un ampli ventall d'estils per acostar-se al màxim nombre de públic. Així, sonarà el so flamenc mediterrani de Las Migas, que presenten el seu últim treball després de la marxa de Sílvia Pérez Cruz; passant per al soul del francès Sly Johnson, el sorprenent 'beatbox' del londinenc Beardyman, que utilitza la veu per fer tot tipus de sons; el pop a través de Mishima, però també per The New Raemon i Manos de Topo, o la cançó d'autor de Quimi Portet, Joana Serrat i de Paul Fuster.

En l'edició d'enguany, també hi haurà l'univers musical del Brasil, amb els barcelonins Gafieria Miúda, o l'estrena absoluta de l'últim treball del Brossa Quartet de Corda, amb el contratenor Jordi Domènech i els MC's de Falsalarma, que porta per nom 'Retaula d'avars'. La programació es completa amb un homenatge als textos de Pere Calders, amb la veu de Judit Neddermann, o el jazz de Verd i Blau, liderat pel baixista i compositor banyolí Vic Moliner. Es recupera de nou el format d'espectacle familiar de la mà de Samfaina de Colors i el muntatge 'Càpsules'.

Una programació que no es troba a altres festivals

El director artístic del festival, Francesc Viladiu, ha assenyalat que es mantenen els objectius que es van marcar l'any 2004 en la seva primera edició i entre els quals hi ha combinar els artistes emergents amb noms consolidats i dedicar també un espai als artistes locals. El resultat és que el 90% de la programació, "no és habitual a els altres festivals d'estiu", diu Viladiu, perquè "hi ha una voluntat pública de servir de plataforma de nous projectes, perquè creiem que és interessant i important".

És per això que els fa especial il·lusió veure com artistes que han desfilat pels escenaris de l'(a)phònica i que en aquell moment no eren coneguts, s'han convertit en referències a nivell de tot l'Estat, com és el cas de Roger Mas o Factor de la Fe y las Flores Azules.Per altra banda, també s'ha apostat per oferir el 70% de la programació de forma gratuïta i amb preus assequibles per a les actuacions de pagament que van des dels cinc euros fins als 18 euros.

Nous espais d'actuació

Entre la quinzena d'espais que acolliran l'oferta de l'(a)phònica, aquest any s'afegeixen El puntal-laboratori de les Arts i la Llotja del Tint, que ja es van cedir en anteriors edicionsl, i per primer cop s'obrirà l'Església del Remei amb la música de la coral barcelonina MuOM, The Armonic Ensemble.

La programació de concerts compta també amb un seguit d'activitats paral·leles, entre els quals destaca una exposició dedicada a la formació banyolina Kitsch; la dotzena trobada de cantaires, o un taller de cants harmònics, per citar-ne alguns.

Una imatge trencadora

Amb pancartes on es pot llegir 'No conec cap artista de l'(a)phònica' o 'Volem entrades gratis' repartides per la ciutat, els organitzadors han escollit aquest any el concepte de la veu del poble com a imatge del festival i la "necessitat que hi ha de donar l'opinió" en els temps que vivim. Els autors són els creatius d'Enserio, de Banyoles, que des dels inicis del festival han dissenyat la imatge gràfica. El dedicat a les Pastilles Juanoles de l'any passat, ha estat reconeguda amb un premi GiDI al millor disseny comunicatiu i actualment està nominada a una Plata o Or als Premis Laus del Disseny Gràfic i Comunicació Visual (ADG-FAD).

La campanya de comunicació també inclou la posada en marxa d'una aplicació per a mòbils per a consultar la programació del festival. Pel que fa al pressupost, la xifra és lleugerament superior a la de l'any passat, que va ser de 103.000 euros, amb uns 3.000 euros més.