L'Aeroport de Girona torna a créixer després de vint mesos de descens

La recuperació de l'activitat coincideix amb l'augment de vols per part de Ryanair

Aquest maig ha estat el primer mes en què s'ha assolit una xifra positiva de passatgers, després de vint mesos consecutius de descensos. El mes d'agost del 2010 va ser l'últim en què es va experimentar un creixement mentre que, per contra, el novembre del 2011 va ser el mes amb una davallada més forta d'usuaris.

En aquest context de creixement general, destaca l'increment del trànsit nacional amb un 212,3% més de passatgers que el maig del 2011, un fet que AENA atribueix als dos vols diaris que opera Ryanair entre Girona i Madrid, un dels destins "més ben valorats" per a la societat gironina. Per altra banda, es destaca l'augment del trànsit internacional de fora de la Unió Europea, amb un augment del 2% d'usuaris gràcies als destins que ofereix la companyia irlandesa al nord d'Àfrica: Fez, Marraqueix i Nador (aquest últim és un destí nou respecte la temporada d'estiu del 2011).

Un 13% més d'aterratges i enlairaments

En l'apartat d'operacions, es van fer un total de 3.064 enlairaments i aterratges, una xifra que suposa un 13,4% més. L'Aeroport de Girona havia acumulat resultats negatius a les seves operacions des de novembre de 2009, el que es tradueix en trenta mesos seguits de descensos en comparació amb el mateix mes de l'any anterior. Durant aquest període, les caigudes en volum d'operacions van oscil·lar entre el 0,25% el juny del 2010 i el 47,9% el novembre del 2011.

Pel que fa al perfil dels usuaris, el 85% dels que van passar per les instal·lacions el mes de maig passat provenien del territori de la Unió Europea, sobretot Itàlia i Regne Unit. Aquest estiu s'han recuperat destinacions destacades, com ara Londres, Brussel·les i Milà. En un segon terme, es troben els usuaris de vols nacionals, seguits dels vols no europeus i finalment, els passatgers amb connexions amb països que no pertanyen a la UE.

Un creixement que arriba amb "col·laboració de tothom"

El director de l'Aeroport de Girona-Costa Brava, Lluís Sales, ha fet una valoració molt positiva d'aquestes xifres, tenint en compte les dificultats econòmiques actuals, i ha assenyalat que l'augment del trànsit suposa un "canvi de tendència" que confirma que "anem pel bon camí".

Per altra banda, ha reconegut que aquest creixement s'ha aconseguit gràcies a la "col·laboració de tothom" i, de forma especial, les institucions polítiques i econòmiques gironines que, juntament amb AENA, han treballat en la mateixa direcció, un fet que ha de garantir l'"èxit i futur" d'aquest aeroport.

550 operacions setmanals aquest estiu

Durant la temporada d'estiu, que va començar el 25 de març fins al 27 d'octubre, l'Aeroport de Girona comptarà amb un total de 69 destinacions i una mitjana de 550 operacions setmanals, 106 més que l'estiu passat. Entre les novetats, figuren les noves rutes a països de l'Euoropa de l'Est, com és el cas de la companyia Windrose Airlines, que des de fa un mes uneix amb un vol setmanal Girona amb Kíev, ciutat on també vola Wizz Air Ukraine -tres vols a la setmana- o la companyia LOT Polish Airlines, que opera amb dos vols setmanals a Katowice i Varsòvia, per primer cop des d'aquest estiu. Destaca també l'inici del vol a Moscou que la companyia Transaero ha començat a oferir des de principis de juny.

Per a Sala, aquest total d'operacions demostren que "estem en l'inici de consolidar un aeroport absolutament atractiu i complementari al de Barcelona" i està convençut que en els pròxims mesos s'incrementarà encara més el nombre de companyies que hi operen. Això ha de permetre acomplir l'objectiu, ha dit, d'ampliar la varietat de companyies.

Superat el conflicte amb Ryanair

Enrere queda el conflicte obert entre la Generalitat i Ryanair, que ha arribat a concentrar més del 90% dels vols en territori gironí. El juliol del 2010 va anunciar que la companyia reduïa a la meitat la seva activitat a l'aeroport de Girona durant la temporada d'hivern i que cancel·lava 21 rutes de les 46 que hi havia en aquell moment, mentre que a principis d'aquell any ja n'havia reduït 18 més. La companyia volia pressionar així en el procés de negociació amb la Generalitat per al nou conveni. Finalment, es va arribar a un acord, el mes de novembre passat, que entrava en vigor aquesta primavera i durant un període de cinc anys.

Ryanair va establir la base a Girona el 2004 i oferia 22 destinacions. Aquell primer any, l'aeroport va registrar 2.962.988 passatgers i, el 2005, ja es van superar els 3,5 milions. Sis anys després, i a causa de les desavinences entre Govern i companyia, les xifres de passatgers havien caigut significativament i fins al mes passat havien continuat en retrocés.