L'estudi del RACC analitza l'accidentalitat entre els joves gironins de 15 i 29 anys durant els anys 2000 i 2010, moment en què hi ha les darreres dades oficials disponibles. I la conclusió que l'informe posa damunt la taula és demolidora: cada mes, de mitjana, vuit joves moren o queden ferits greus en accidents de trànsit a la demarcació.
Tot i que aquesta xifra negra s'ha aconseguit reduir substancialment durant els darrers cinc anys -aproximadament un 60%- per l'entrada en vigor del carnet per punts o la reducció del límit d'alcoholèmia, el cert és que encara queda molta feina per fer. "Els accidents de trànsit són la primera causa de mortalitat entre els joves, molt per davant d'altres com ara les drogues o les malalties", explica el gerent de programes de la Fundació RACC, Xavier Ruestes.
L'estudi recull que també hi ha una clara diferència entre nois i noies a l'hora de patir accidents. En concret, de mitjana, de cada quatre accidents on s'hi veuen involucrats joves, en tres la víctima és un noi. "Això passa perquè ells assumeixen molts més riscos al volant que no pas elles", concreta Ruestes.
L'informe també posa de relleu que l'excés de velocitat, seguit de les distraccions al volant, són les principals causes de sinistralitat entre el col·lectiu. I pel què fa a mesures de seguretat, l'estudi del RACC concreta que cal incidir més en conscienciar els joves sobre aquests dispositius.
En concret, perquè un 2% d'aquests no porten el casc posat quan surten amb moto a la carretera. I en el cas dels qui condueixen cotxe, aquest percentatge s'eleva fins a un 5%.
Lluny de les mitjanes
El cap de programes de la Fundació RACC assegura que, tot i que s'hagin aconseguit reduir les xifres de sinistralitat entre els joves gironins, encara s'està lluny d'arribar a les mitjanes catalana i estatal. En concret, la taxa de risc dels nois i noies gironins (que mesura el número de morts en accidents de trànsit per cada 100.000 habitants) es troba en un 12,3. A Catalunya i a tot l'Estat, se situa en un 5,9 i un 5,8 respectivament.
L'estudi que ha elaborat el RACC aposta de manera decidida per fer campanyes de prevenció específiques per a aquest col·lectiu (sobretot, a través de xarxes socials). I també conclou que, sobretot a l'hora de sortir els caps de setmana, s'ha de potenciar la figura del conductor alternatiu (és a dir, aquell qui no beu alcohol).
El doble de probabilitats
L'estudi 'Joves i conducció', a més de donar dades sobre aquest col·lectiu, també en posa d'altres sobre la taula. I entre totes elles, destaca la que conclou que un gironí -bé sigui jove o adult- té el doble de probabilitats de morir en un accident de trànsit que un altre català o un espanyol.
Per arribar a aquesta conclusió, l'estudi es remet -de nou- a les taxes de risc. En el cas de Girona, de cada 100.000 habitants, 10,4 moren en accidents de trànsit. En el cas de Catalunya o l'estat espanyol, aquesta xifra se situa a la meitat (4,5 i 4,6 respectivament).
El gerent de programes de la Fundació RACC explica que, a l'hora d'explicar el per què dels accidents, hi ha tres factors que s'han de tenir en compte: el vehicle, la persona i la via. I en aquest darrer punt, Ruestes admet que, a la demarcació, l'N-II és un punt negre. "Es tracta d'una obra que ja hauria d'estar acabada i que, per la situació en què es troba, provoca molts riscos per als conductors; és un dèficit tant d'infraestructures com estratègic", conclou Ruestes.
Tot i que aquesta xifra negra s'ha aconseguit reduir substancialment durant els darrers cinc anys -aproximadament un 60%- per l'entrada en vigor del carnet per punts o la reducció del límit d'alcoholèmia, el cert és que encara queda molta feina per fer. "Els accidents de trànsit són la primera causa de mortalitat entre els joves, molt per davant d'altres com ara les drogues o les malalties", explica el gerent de programes de la Fundació RACC, Xavier Ruestes.
L'estudi recull que també hi ha una clara diferència entre nois i noies a l'hora de patir accidents. En concret, de mitjana, de cada quatre accidents on s'hi veuen involucrats joves, en tres la víctima és un noi. "Això passa perquè ells assumeixen molts més riscos al volant que no pas elles", concreta Ruestes.
L'informe també posa de relleu que l'excés de velocitat, seguit de les distraccions al volant, són les principals causes de sinistralitat entre el col·lectiu. I pel què fa a mesures de seguretat, l'estudi del RACC concreta que cal incidir més en conscienciar els joves sobre aquests dispositius.
En concret, perquè un 2% d'aquests no porten el casc posat quan surten amb moto a la carretera. I en el cas dels qui condueixen cotxe, aquest percentatge s'eleva fins a un 5%.
Lluny de les mitjanes
El cap de programes de la Fundació RACC assegura que, tot i que s'hagin aconseguit reduir les xifres de sinistralitat entre els joves gironins, encara s'està lluny d'arribar a les mitjanes catalana i estatal. En concret, la taxa de risc dels nois i noies gironins (que mesura el número de morts en accidents de trànsit per cada 100.000 habitants) es troba en un 12,3. A Catalunya i a tot l'Estat, se situa en un 5,9 i un 5,8 respectivament.
L'estudi que ha elaborat el RACC aposta de manera decidida per fer campanyes de prevenció específiques per a aquest col·lectiu (sobretot, a través de xarxes socials). I també conclou que, sobretot a l'hora de sortir els caps de setmana, s'ha de potenciar la figura del conductor alternatiu (és a dir, aquell qui no beu alcohol).
El doble de probabilitats
L'estudi 'Joves i conducció', a més de donar dades sobre aquest col·lectiu, també en posa d'altres sobre la taula. I entre totes elles, destaca la que conclou que un gironí -bé sigui jove o adult- té el doble de probabilitats de morir en un accident de trànsit que un altre català o un espanyol.
Per arribar a aquesta conclusió, l'estudi es remet -de nou- a les taxes de risc. En el cas de Girona, de cada 100.000 habitants, 10,4 moren en accidents de trànsit. En el cas de Catalunya o l'estat espanyol, aquesta xifra se situa a la meitat (4,5 i 4,6 respectivament).
El gerent de programes de la Fundació RACC explica que, a l'hora d'explicar el per què dels accidents, hi ha tres factors que s'han de tenir en compte: el vehicle, la persona i la via. I en aquest darrer punt, Ruestes admet que, a la demarcació, l'N-II és un punt negre. "Es tracta d'una obra que ja hauria d'estar acabada i que, per la situació en què es troba, provoca molts riscos per als conductors; és un dèficit tant d'infraestructures com estratègic", conclou Ruestes.