La plataforma #novullpagar demana als ciutadans que no paguin les multes i presentin recurs

Proposen "col·lapsar" l'AP-7 amb una marxa lenta a 70 km/h que creuarà l'autopista de nord a sud i que acabarà al peatge de Martorell

  • El membre de l'ANC, Jordi Pagès, els membres de la plataforma Guillem Carbó i Aida Àngel, i l'acalde de Vilablareix © ACN
    El membre de l'ANC, Jordi Pagès, els membres de la plataforma Guillem Carbó i Aida Àngel, i l'acalde de Vilablareix © ACN
"Pagar una multa és com reconèixer la culpa", ha afirmat Aida Àngel que demana als conductors que segueixin el protocol fixat pel servei jurídic que assessora el moviment i que consisteix primer en identificar el conductor i presentar al·legacions i després, tan bon punt la multa sigui ferma, presentar recurs. A partir d'aquí, conclou la plataforma, arribaran fins on faci falta per demostrar que no hi ha fonament per multar els conductors que decideixen no pagar peatges. "Encara cap jutge s'ha pronunciat sobre si hi ha base jurídica o no per multar", han recordat els membres de la plataforma.

Trànsit ha rebut més de 55.000 denúncies de les quals ja ha tramitat més de 6.300 notificacions. Bona part d'aquestes estan pendents d'incoar-se perquè primer cal que el propietari del vehicle identifiqui el conductor que anava al volant durant l'acte d'insubmissió. La plataforma ha assegurat que encara no hi ha resolt cap recurs però que serà llavors quan el Govern "demostri" de "quin costat està", si de les concessionàries o de la societat civil que ha decidit no pagar per una infraestructura "més que amortitzada i pagada 10 vegades". La plataforma agraeix comptar amb el suport d'alguns partits i càrrecs polítics com el de l'alcalde de Vilablareix, David Mascort (ERC), que ha comparegut a la roda de premsa després de sumar-se també al #novullpagar.

Guillem Carbó, un altre membre de la plataforma, ha recordat que no és només una qüestió de "no voler" pagar, sinó que darrere de la reivindicació també hi ha una denúncia a la situació de les carreteres que haurien de ser "una alternativa" a l'autopista. Carbó ha recordat que des del 2008 han mort més de 70 persones en accidents a l'N-II i que afavorir les concessions a les autopistes implica que molts conductors "es juguin la vida i es deixin la pell" al volant.

Canvi de model de protesta

Per aquest diumenge, la plataforma ha organitzat una nova jornada de protesta que consistirà en deixar de pagar massivament els peatges. En aquesta ocasió, però, han optat per un canvi de format i, en comptes de fer un #novullpagar simultani a diversos peatges, preveuen concentrar-ho en el de Martorell. La intenció és que surtin dues marxes lentes, una a Figueres i l'altra a Amposta, perquè recorrin l'AP-7 a 70 km/h -gairebé el mínim que preveu el codi de circulació- i vagin tots plegats a sortir a Martorell.

El moviment assegura que no noten desànim entre els conductors i posen en dubte les dades que han aportat concessionàries i el mateix Govern.
  • Aida Àngel diu que el Govern haurà de pronunciar-se sobre a qui donen suport © ACN