Amplien els horaris de tren entre Barcelona, Girona i Figueres a la nit

Es crea un abonament trimestral basat en els que ja funcionen a FGC i on el nombre de viatges serà il·limitat dins el període vigent

A la pràctica, les modificacions que entren en vigor el 17 de juny permetran que els usuaris que es dirigeixen a Figueres i Flaçà tinguin la possibilitat de tornar de Barcelona fins a 105 minuts més tard que amb els horaris actuals, mentre que els de Girona disposaran de mitja hora més respecte l'actualitat.

L'últim trem de la línia sortirà diàriament de l'estació de Barcelona-Sants a les 21:46 h i arribarà a Figueres a les 23:41 h. Fins ara, l'últim tren sortia a un quart de deu del vespre i era una reivindicació dels usuaris poder allargar el servei per millorar la mobilitat. Per altra banda, també s'ha acordat que la majoria de trens que començaven o acabaven a Girona ara arribin també fins a Figueres.

Entre els canvis més destacats, figura el nou horari vespre-nit, amb sortides des de Barcelona-Sants a les 19:46h, 20:46h i 21:46h. Així, es manté el tren actual de les 19:46 h (diari) i s'hi incorporen els de les 20:46h. (diari, excepte dissabtes) i 21:46h. (diari). El comboi que fins ara sortia de Barcelona Sants a les 20:16 h. només circularà dissabtes, diumenges i festius, mentre que el de les 21:16 h. i que només circulava fins a Girona, es substitueix per la nova freqüència de les 21:46h., allargant el servei fins a Figueres, amb arribada a les 23:41h. Fins ara, l'últim tren de Barcelona amb destinació Flaçà i Figueres era el de les 20:16h., mentre que pels viatgers a Girona sortia a les 21:16 h.

Nova freqüència matinal des de Figueres i Flaçà

De dilluns a divendres, el primer comboi sortirà de l'estació de Figueres a les 05:44 h, amb parada a Flaçà a les 05:58 h. Aquest tren fins ara sortia directament des de Girona a les 06:11 h (mantindrà l'horari de pas per Girona). La reordenació obliga a ajustar lleument l'horari del segon i tercer tren matinal, que sortiran de Figueres a les 05:59 h (de dilluns a dissabte) i 06:43 h (diari), respectivament, tres minuts més tard que l'horari actual, malgrat que es mantenen els mateixos horaris d'arribada a Barcelona que hi ha establert actualment.

Tots aquests serveis seran prestats per trens Mitja Distància (MD) de Renfe. La resta de freqüències i horaris, tant de MD com de trens Regionals, es mantenen com fins ara en tota la línia R-11 entre Portbou i Barcelona.

Un "primer pas" per donar resposta al territori

Amb aquesta reordenació horària, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha volgut donar resposta a la demanda territorial dels usuaris de la demarcació de Girona, que reclamaven que s'ampliés la cobertura horària del servei. El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, explica que "aquest és un primer pas que es fa després d'escoltar les peticions dels usuaris, ja que els últims trens que hi havia fins ara eren insuficients per cobrir una part de la demanda que, per qüestions laborals, ha d'allargar la seva jornada".

Per altra banda, consideren que aquest és un "primer pas" cap a un nou model d'oferta en què els serveis regionals es complementin amb els Avant d'alta velocitat, que connectaran Girona i Barcelona en 35 minuts o 45 minuts entre Figueres i Barcelona. I això, segons Font, és un camí que s'ha d'assolir en el termini d'un any aproximadament.

Disminució progressiva del temps de trajecte

La finalització dels trams pendents de les obres de la línia d'alta velocitat i la corresponent eliminació de les limitacions temporals de velocitat també suposaran que, a partir d'ara i de forma progressiva, s'escurcin els temps de trajecte de les línies R2 Nord i R11. Segons detalla Font, "els usuaris ja començaran a notar com va disminuint progressivament la durada del viatge fins als nivells que hi havia abans de les obres de la línia d'alta velocitat". I en el cas de la R11 això permetrà, un cop finalitzats aquests treballs, un estalvi de temps d'entre 10 i 15 minuts aproximadament.

Nou abonament trimestral al juliol

Rodalies de Catalunya posarà en marxa, la segona quinzena de juliol, un abonament trimestral per als usuaris de serveis de Rodalies i Regionals, a partir del model que ja s'aplica a Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), en favor d'aquell usuari que fa un ús més recurrent del transport públic. El preu d'aquest abonament, proporcionalment més econòmic respecte els actuals títols mensuals, es fixarà en funció de les zones de pas dels usuaris de Rodalies i segons els quilòmetres per als desplaçaments de Regionals.

A més, a diferència del que passa amb els abonaments mensuals, el nombre de viatges que inclourà serà il·limitat dins el període que estigui vigent. "La limitació de l'actual abonament mensual a només dos viatges al dia no resol el problema per aquells usuaris que tenen la necessitat de fer més desplaçaments, i el nou títol trimestral acaba amb aquest greuge i suposa un nou avantatge per als usuaris que fan un ús més intensiu del transport públic", afegeix Ricard Font.

A banda d'aquestes modificacions del servei, tots els trens regionals que circulin per Altafulla-Tamarit faran una parada comercial a l'estació alhora que també s'adequaran els horari de la línia R8 per facilitar la connectivitat amb la línia R2a Montmeló.