Més de 97.500 persones han passat pels Banys Àrabs durant el 'Girona, Temps de Flors'

Un 20% dels visitants que demanen informació a l'Oficina de Turisme són estrangers

"Tot ens fa pensar que ha estat un any rodó". Aquesta és la valoració que fa l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, hores després de posar punt i final a la 57ena edició de la mostra 'Girona, Temps de Flors'. El consistori ha donat a conèixer les primeres xifres de la repercussió en nombre de visitants que ha suposat la mostra floral, que ha durat nou dies.

L'equip de govern s'havia marcat com a objectiu aconseguir "dades fiables" sobre l'impacte de visitants i havia criticat que, fins ara, els anteriors governs havien fet valoracions subjectives. Per això, s'ha encarregat un estudi a la Universitat de Girona. Segons ha explicat el responsable de l'estudi, Jordi Comas, s'ha situat persones amb comptadors a cinc punts estratègics de l'exposició: a la Carbonera, als Banys Àrabs, al Claustre de la Catedral, i a Sant Nicolau i Sant Martí. D'aquests cinc indrets, on més visitants s'han registrat ha estat als Banys Àrabs, per on hi ha passat un total de 97.535 persones. "En nou dies han passat per aquest espai més persones de les que viuen a Girona", ha comparat l'alcalde.

Aquesta dada fa pensar a l'ajuntament que, com a mínim, els visitants de l'exposició han superat els 97.000. Ara cal, però, creuar les dades amb el resultat de 600 enquestes qualitatives que s'han fet, de manera aleatòria, als visitants de la mostra. En aquestes enquestes se'ls demanava sobre si havien vingut abans, si pensen repetir, quan s'han gastat, quina és la seva procedència o com han arribat a la ciutat, entre d'altres.

Augmenten els estrangers

En aquesta edició, l'ajuntament havia fet un esforç per publicitar l'esdeveniment a mitjans de comunicació del sud de França i també va fer accions específiques a Barcelona. Segons l'alcalde, aquesta aposta ha tingut els seus fruits ja que el públic procedent de Barcelona ha estat el més nombrós, segons indiquen les dades de l'Oficina de Turisme. Segons Puigdemont, el retorn econòmic de la promoció que s'ha fet a Barcelona és d'1,1 MEUR.

Per l'Oficina de Turisme hi ha passat un total de 11.622 persones -un 11% més que l'any passat-, i les consultes més nombroses han estat de visitants de Barcelona, seguits pels propis de la demarcació de Girona. En tercer lloc, s'hi situa el públic francès (9% del total), seguit dels visitants de la resta d'Europa (8,12%) i un 2,72% de la resta del món. Per tant, un 20% dels visitants que han passat per la mostra procedien de l'estranger. Una altra dada que també s'ha conegut és que 30.000 visitants han arribat a la ciutat en autobusos organitzats.

Segons Puigdemont, malgrat les bones xifres que han començat a conèixer, "hi ha camí per córrer". Segons ha indicat, els resultats de l'estudi de la UdG han de dirigir les accions promocionals del consistori per tal de consolidar públics i atraure'n de nous. Un dels objectius serà augmentar les pernoctacions i també fer un creixement qualitatiu per aconseguir que els visitants gastin més a la ciutat. Augmentar els visitants entre setmana també és un dels objectius que l'ajuntament buscarà en pròximes edicions. "Crem que hem fet un salt qualitatiu perquè ha vingut gent per primera vegada que s'ha convertit en entusiasta de l'exposició", ha manifestat l'alcalde.

Segons ha indicat el responsable de l'estudi de la universitat, Jordi Comas, les primeres dades sobre l'impacte en el comerç i la restauració mostren que molts establiments han facturat durant la darrera setmana el triple que en una setmana normal. Els resultats complets de l'estudi es donaran a conèixer més endavant.

Des de l'Associació d'Hostaleria Girona Radial, les primeres dades recollides entre els hotelers dels establiments més cèntrics donaven ocupacions mitjanes del 90%, que s'enfilaven al 95% durant els dos caps de setmana de la mostra.

L'ajuntament aposta per mantenir les fires

Aquest és el primer any que l'oferta de les flors s'ha complementat amb atraccions de fires, amb la voluntat de donar una activitat més al públic familiar. Segons ha valorat l'alcalde, es tractava de "provar" com reaccionaven els visitants i si el lloc funcionava bé (s'han situat a la Copa).

"Volem repetir l'experiència i créixer", ha apostat l'alcalde, que reconeix que la primera experiència no ha estat massiva però que, de cares a l'any vinent, es plantegen programar més activitats a la Copa per atraure públic.

L'ajuntament ha destinat 200.000 euros a l'organització del 'Girona, Temps de Flors'. Per contra, ha ingressat 50.000 euros dels impostos que han pagat els firaires per situar les atraccions a la Copa.