Anxoves de l'Escala vol potenciar les vendes a Espanya i començar a exportar a Àsia

L'empresa, que factura 3,45 MEUR, llança al mercat una gamma de sals especiades per a peixos, carns i amanides

Fundada als anys 40, la base de negoci d'Anxoves de l'Escala S.A. és -com indica el seu nom- les salaons i conserves d'aquest peix. De fet, l'empresa comercialitza una trentena de referències d'anxoves i seitons (amb sal o marinats en oli) amb formats dirigits tant al sector de l'hostaleria com al petit consumidor.

Actualment, l'empresa destina el 80% de la producció arreu de Catalunya. D'aquest percentatge, més de la meitat es ven als lineals dels supermercats, un 5% es destina al sector del Cash&Carry i un 25%, a cafeteries, hotels i restaurants (un segment que es coneix amb el nom d'horeca).

Com explica el gerent de l'empresa, Enric Fanlo, la gran majoria de les referències es venen sota el paraigües de la marca 'Anxoves de l'Escala'. "Nosaltres no fem marca blanca; apostem per un producte de qualitat i per això, ho descartem", concreta Fanlo.

Ara fa dos anys, a més, l'empresa va treure una gamma gourmet de filets d'anxova en oli d'oliva. Aquesta "selecció Premium" -com precisa Fanlo- es ven amb la marca 'Magdalena Sureda', nom de la filla del fundador de l'empresa.

Apart d'anxoves i seitons, la firma gironina també ven conserves de tonyina. I ara, amb l'objectiu de diversificar-se, Anxoves de l'Escala ha llançat al mercat tota una línia de sals aromatitzades i especiades aptes per a peixos, carns, amanides o -fins i tot- patates braves.

"La nostra voluntat era apostar per un producte diferent, però que en certa manera estigués vinculat a l'activitat de les salaons", concreta el gerent. Dins la nova gamma es poden trobar referències com ara cristalls de sal blanca, una sal negra amb aroma de brasa (apta per a peixos i carns), sal amb pebre o bé amb all i julivert.

L'exportació, assignatura pendent

L'any passat, Anxoves de l'Escala va tancar l'exercici facturant 3,45 milions d'euros (MEUR). Això va suposar un lleuger creixement respecte el 2010 (en què es van facturar 3,2 MEUR). Segons concreta Enric Fanlo, en part, aquest augment va venir motivat pel canvi d'hàbits dels consumidors arran de la crisi econòmica.

"Ens trobem amb què han baixat les vendes en hostaleria perquè la gent surt menys a menjar a fora; però per contra, aposten per productes de més qualitat quan els diumenges dinen a casa", concreta Fanlo. Per a aquest 2012, Anxoves de l'Escala S.A. confia mantenir les mateixes xifres de facturació que l'any anterior.

Entre d'altres, segons concreta Fanlo, això passarà per potenciar la presència dels productes arreu del territori estatal i, també, incrementar les exportacions. De fet, a finals del 2009, l'empresa -situada al polígon industrial Els Recs- va ampliar les seves instal·lacions fins als 3.000 metres quadrats amb l'objectiu d'expandir-se internacionalment.

La crisi econòmica, i el fet que hi hagi països sense massa tradició de menjar conserves de peix cru, ha fet frenar però els plans inicials de l'empresa. "Fins ara, hem fet exportacions puntuals en llocs com Itàlia, França o Alemanya, però costa introduir-s'hi", admet el gerent d'Anxoves de l'Escala.

Per això, ara l'empresa gironina ha girat els ulls cap a dues noves àrees, on confia poder començar a exportar-hi en breu. Es tracta de l'Amèrica Llatina i del sud-est asiàtic, "on hi ha països amb tradició per menjar els nostres productes", ha concretat Enric Fanlo.

Inicialment, Anxoves de l'Escala va néixer com una empresa familiar. El 2004, però, la societat Anpora Patrimoni S.L. va adquirir el 75% de l'empresa i se'n va convertir en l'accionista majoritària. Segons concreta Fanlo, dins el sector, Anxoves de l'Escala "és la tercera marca de fabricant pel què fa a vendes en nivell estatal".