Gairebé la meitat de queixes a Consum estan relacionades amb les telefòniques

L'Agència va atendre 4.024 reclamacions a les comarques gironines durant el 2011

L'any passat, l'Agència Catalana del Consum (ACC) va rebre 4.024 reclamacions procedents de ciutadans de les comarques gironines. Aquesta xifra suposa una disminució del 32,62% respecte el 2010, cosa que Conesa ha atribuït a la voluntat de moltes empreses per resoldre les reclamacions abans que, si passat un mes el client no ha rebut resposta, aquestes arribin a Consum.

Del total de reclamacions, el sector que n'acumula el gruix més significatiu continua essent, com ja és habitual, la telefonia -tant mòbil com fixa- i Internet. En concret, aquestes queixes van representar el 46,45% de totes les rebudes, i les companyies que en van acumular més van ser Telefonica, Vodafone i France Telecom.

El problema, però, és que moltes d'aquestes reclamacions no haurien d'haver arribat a Consum. Com ha exemple, el director de l'ACC ha explicat que els arriben molts casos de factures que s'haurien de resoldre "directament" des de la companyia. A més, de retruc, Conesa també ha lamentat que hagi de ser el Govern qui es faci càrrec dels costos d'aquests processos.

Veient que Consum "s'està convertint en l'oficina d'atenció al client" de les companyies telefòniques, Conesa ja ha anunciat que es volen engegar accions que vagin més enllà de les mediacions i -fins i tot- d'expedients sancionadors. Per això, l'ACC ha engegat un sistema informàtic que, entre d'altres, recull i classifica totes les reclamacions que fan referència a cada companyia, per veure si s'estan donant "males pràctiques de manera sistemàtica", ha indicat el director.

En cas que això sigui així, Alfons Conesa ja ha amenaçat amb portar les companyies davant dels jutjats per respondre davant aquestes "actuacions abusives". I ha afegit: "A vegades, reclamar quantitats a les telefòniques és un calvari, perquè el client ha de parlar una bona estona amb contestadors automàtics abans no se l'atén".

663 reclamacions per a Ryanair

Apart de les queixes derivades per telefonia i Internet, un 16,47% de totes les 4.024 reclamacions rebudes es van referir específicament a problemes amb la companyia de baix cost Ryanair. En concret, se'n van comptabilitzar 663, moltes de les quals per retards (206) o problemes amb els preus del bitllet (174).

Alfons Conesa també ha precisat, però, que entre un any i l'altre, les queixes cap a l'aerolínia de baix cost han davallat significativament (el 2010, se'n van rebre prop de 1.140). Segons el director, això es deu, per una banda, a la reducció de vols que la companyia va portar a terme a l'aeroport Girona-Costa Brava, però per l'altra banda, al fet que ara l'aerolínia irlandesa "té més disposició d'asseure's a negociar).

A més d'aquests dos grans grups de reclamacions, l'estadística es completa amb les queixes referides al sector energètic (11.61%), serveis comercials (4,41%), el tèxtil (4,14%) i els aparells d'ús domèstic (3,76%).

De totes les 4.024 reclamacions rebudes durant l'any passat a les comarques gironines, Consum en va resoldre el 56%. Ja fos mitjançant una mediació (2.029 casos) o bé un laude arbitral (214 casos).

142 expedients sancionadors i 834 productes retirats

El balanç de les actuacions de Consum a Girona també recull com, durant el 2011, l'ACC va interposar 142 expedients sancionadors a la demarcació, per un import global de 396.152 euros. D'altra banda, el director també ha precisat que els inspectors van retirar 834 productes del mercat, perquè eren potencialment perillosos.

D'aquests, la immensa majoria -un 96,8%- eren jocs i joguines. Alfons Conesa, però, també ha dit que des de l'ACC s'està molt amatent "als riscos que pot suposar el material elèctric, perquè molts productes d'aquest tipus són d'importació", com ara les garlandes.