Malestar per la discriminació positiva d'alguns alumnes en el transport escolar

Els nens que vagin a una escola del mateix municipi hauran de pagar 1,5 euros al dia

Al Gironès hi ha 55 rutes de transport escolar, 44 d'obligatòries i 11 de voluntàries, que afecten un miler d'alumnes. Tots els alumnes de la comarca que han d'agafar l'autobús per anar d'un municipi a un altre o per fer alguna ruta obligatòria tenen el transport escolar gratuït. Però a partir del curs vinent, els alumnes que fan servir el transport escolar per desplaçar-se dins un mateix municipi hauran de pagar.

El conseller comarcal d'Hisenda, Sergi Baulida, ha explicat que aquest copagament ja havia d'entrar en vigor el curs 2011-12 però que el Consell Comarcal del Gironès va decidir no aplicar-lo fins al curs següent. El Gironès és l'última comarca de la demarcació de Girona que aplicarà el copagament en el transport no obligatori. El preu que fixa el Govern per a aquests desplaçaments és entre 1,5 i 4,5 euros al dia. Baulida ha explicat que el preu que haurà d'assumir cada família a la comarca és el mínim i, per tant, representarà una despesa mensual d'uns 20 euros per alumne.

El consell comarcal i alguns municipis van demanar al Departament d'Ensenyament que tingués en compte algunes peculiaritats de la zona. Bàsicament, la mobilitat d'alumnes entre escoles a Girona, que l'escola de Sarrià de Ter està fora del terme municipal i que el 100% dels alumnes han d'usar transport i que altres poblacions com Quart o Llagostera tenen urbanitzacions aïllades que estan lluny de l'escola.

Baulida ha detallat que finalment el Govern ha decidit aplicar una "discriminació positiva" a alguns alumnes de Girona perquè considera que és una despesa coberta per les necessitats educatives especials del sector est de la ciutat i perquè l'escola Pericot encara no està construïda. Concretament, ha detallat el conseller comarcal, Ensenyament sí que pagarà els desplaçaments d'alumnes dels barris de Font de la Pólvora o Vila-roja a altres escoles de la ciutat i assumirà el cost de portar els alumnes de l'escola Pericot amb autobús fins al seu emplaçament provisional mentre el nou centre en mòduls prefabricats no estigui fet.

Aquesta "excepció" ha caigut com una galleda d'aigua freda als altres municipis, especialment a Sarrià de Ter. Baulida assegura que el 75% dels alumnes que utilitzen el transport no obligatori són de Girona i Sarrià. En aquest segon cas, perquè l'escola Montserrat està fora del nucli urbà i no s'hi pot arribar si no és amb transport. L'alcalde, Roger Torrent, ha criticat que l'excepció de Girona "discrimina" altres alumnes de la comarca. El curs vinent, a Sarrià de Ter hi haurà quasi 500 alumnes al col·legi i necessiten 9 autobusos per arribar fins a classe.

Per això, tant el Consell Comarcal del Gironès com l'Ajuntament de Sarrià de Ter demanen al Departament d'Ensenyament que sigui "sensible" amb la situació del municipi. "Amb una escola als afores i amb una carretera impracticable, potser sí que tenir transport obligatori", ha afirmat Baulida que considera que seria una "injustícia molt greu" no tenir en compte la distància fins a l'escola en el cas de Sarrià.

Roger Torrent ha avançat que demanaran explicacions al Govern i paral·lelament es reuniran amb la comunitat educativa de la població per analitzar quines mesures poden emprendre per donar a conèixer la situació "especial" del municipi. "No podem permetre que hi hagi excepcions i que no hi hagi Sarrià", ha afirmat l'alcalde. "És una situació absolutament injusta i com a ajuntament estem indignats", conclou l'alcalde.

El copagament pel transport escolar afecta molts menys alumnes en el cas de les urbanitzacions de Quart i Llagostera. Tot i això, algun ajuntament es podria plantejar assumir el cost del trajecte i posar els diners de les arques municipals. Torrent ha explicat que és una solució que Sarrià de Ter no pot assumir perquè són molts alumnes i una despesa molt elevada. El que sí que volen impulsar són algunes petites inversions per millorar l'accés i l'aparcament a l'entorn de l'escola.

El consell comarcal calcula que, en total, les famílies gastaran 84.000 euros en un any. La Diputació de Girona ha aportat 90.000 euros per poder rebaixar l'import del preu del transport.