Podrien entrar en servei trams desdoblats de l'eix transversal abans d'acabar tota l'obra

Damià Calvet exposa que ara per ara enllesteixen els projectes pendents de carreteres gironines per tenir-los a punt quan hi hagi diners

Les obres de desdoblament de l'eix transversal, que abasten 153 quilòmetres entre Girona i Cervera, tenen un pressupost de 708,3 milions d'euros (MEUR). La nova C-25 és l'obra viària més gran de la Generalitat i, a més de l'ampliació de la calçada, també suposa aixecar 50 viaductes, foradar catorze túnels i construir 40 enllaços al llarg de l'eix transversal.

Els treballs, que es fan d'una tacada, es preveuen enllestir l'estiu del 2013. De totes maneres, abans d'aquesta data, ja hi pot haver cotxes circulant per alguns trams de la nova autovia. I és que, com ha assegurat el secretari de territori i Mobilitat, Damià Calvet, el Govern no descarta anar obrint trams desdoblats de la nova C-25 a mesura que se'n vagin enllestint els treballs.

Calvet ha explicat que, de fet, la Generalitat ja ha fet servir aquesta fórmula amb altres obres que estan en marxa, com és el cas de l'eix diagonal (la C-15), on ja hi ha trams que han entrat en servei. "Per tant, aquesta és una possibilitat que no descartem per a l'eix transversal", ha explicat Calvet.

El secretari ha dit que el desdoblament de la C-25 avança a bon ritme, però també ha admès que es tracta de treballs "complicats", sobretot pel fet que l'anterior tripartit va apostar per fer-les totes de cop, i això comporta que els conductors es trobin amb molts quilòmetres d'obres. "Segurament, l'actual Govern hauria escomès fer-ho per fases", ha reflexionat Damià Calvet.

El secretari ha demanat que, mentre "no es puguin fer posades en servei, si s'escau" o bé acabi tota l'obra a mitjans del 2013, els conductors tinguin "paciència" i hi circulin "amb precaució", tant des del punt de vista "de la seguretat com de la velocitat".

Enllestir projectes

Durant una conferència al Cercle d'Infraestructures de Girona, Calvet també s'ha referit al llistat d'obres que el Govern té pendents fer a la demarcació. El secretari ha assegurat que la situació actual "és difícil", sobretot a l'hora d'invertir en infraestructures, però ja ha avançat que la Generalitat el que fa és "treballar sobre paper" per enllestir projectes.

Damià Calvet ha assegurat que, amb això, el que es vol es tenir els deures fets per poder iniciar obres tant bon punt hi hagi disponibilitat pressupostària. Això sí, sense descartar el finançament públicoprivat.

El secretari de Territori i Mobilitat ha anat desgranant, una per una, les diferents actuacions pendents que hi ha arreu de la xarxa viària gironina, i que corresponen a la Generalitat. D'entre aquestes, ha assegurat que el Govern "prioritza" l'eix de Bracons, amb les variants d'Olot i les Preses.

De la primera, que costarà uns 200 MEUR, ja se'n redacta el projecte constructiu. I pel que fa a la segona, se n'està revisant l'estudi informatiu per permetre abaratir l'opció de construir un túnel artificial que creuï la plana (i que tindria un cost estimat de 220 MEUR).

Damià Calvet també ha fet incís en les obres previstes a la N-141 entre Bescanó (Gironès) i Amer (Selva), una via coneguda com la 'carretera de la vergonya'. El secretari de Territori i Mobilitat ha explicat que l'obra, llargament "reclamada" des del territori, s'ha endarrerit per aspectes mediambientals, que n'han fet allargar la tramitació.

Així, ha recordat que la variant entre Bescanó i Salt (Gironès) es troba pendent del nou estudi informatiu, després que l'anterior es rebutgés des del territori. Entre Vilanna i Amer, Calvet ha dit que ja s'estan redactant els projectes constructius dels diferents trams. Entre aquests, s'hi inclouen les variants nord i sud d'Anglès.

Finalment, Damià Calvet ha dit que s'està redactant un nou estudi informatiu de la variant d'Amer, perquè "el primer no gaudia del consens territorial i se'n va suspendre la tramitació". Per al secretari de Territori i Mobilitat, tot això demostra que el Govern està "cremant etapes per tenir els papers a punt".

Alerta sobre les variants

Al final de la seva intervenció, Damià Calvet també s'ha referit a la variant de la Bisbal d'Empordà. Ho ha fet després que li demanés el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé. El secretari de Territori i Mobilitat ha dit que es tracta d'una obra de la qual "se'n porten anys i anys parlant-ne" i ja ha avançat que el Departament treballarà per treure'n l'estudi informatiu a publicació.

De totes maneres, tot i afegir que l'obra a la Bisbal és "evident" que està "plenament justificada des del punt de vista de mobilitat", Damià Calvet també ha volgut fer una reflexió al voltant de les variants. "En aquests moments de crisi, hi ha municipis que volen que el trànsit passi de nou pel centre urbà, perquè es té la percepció que és bo; és una reflexió que deixo damunt de la taula", ha conclòs.