Madrid 's'oblida' de les Rodalies de Catalunya als Pressupostos Generals de l'Estat

Damià Calvet assegura que no estan "gens satisfets" amb la "incertesa" sobre la inversió real a la xarxa ferroviària catalana

"La veritat és que no estem gens satisfets en l'actual marc, perquè és un marc d'incertesa pel que fa la prestació del servei", ha afirmat Damià Calvet que lamenta que encara no saben quants diners destinarà l'Estat ni tampoc si es compliran els requisits per signar el contracte de serveis. El secretari de Territori i Sostenibilitat ha recordat que el Govern va demanar que els PGE per al 2012 incloguessin una partida específica que detallés quines inversions ferroviàries hi haurà a Catalunya al llarg d'aquest any per desenvolupar la xarxa de rodalies i regionals. "No ha estat així, i fins que no estiguin aprovats els pressupostos no sabrem la xifra", ha lamentat Calvet.

Damià Calvet ha explicat que fins que no es conegui aquesta xifra, la Generalitat no sabrà quines previsions es poden complir. Segons Calvet, aquesta "incertesa" posa en risc projectes aparaulats com ara les Rodalies de Girona, que segons la previsió inicial havien d'entrar en funcionament a la primavera i integrar el trànsit ferroviari des de Blanes a Figueres evitant els transbords que actualment s'han de fer a Maçanet per enllaçar la línia de la costa amb la d'interior. A més, també inclouen un enllaç a Portbou tot i que hi passarien menys trens.

A finals de febrer, el Govern ja va supeditar el futur de les Rodalies de Girona a Foment basant-se en dues condicions: d'una banda que l'Estat reformi la llei ferroviària que permeti escollir l'operador per no estar "lligats de peus i mans" a Renfe i, de l'altra, que hi hagi un programa clar d'inversions en infraestructura ferrorivària. La voluntat del Govern és poder "collar" més la companyia podent, per exemple, sancionar l'operadora en cas d'incompliments en la qualitat del servei.

"Són les condicions que hem posat sobre la taula", ha remarcat Calvet que diu que de moment el Govern encara està "negociant" amb l'Estat i amb Renfe per poder acabar signant el contracte de serveis. Sinó, fonts del Govern han insinuat que llavors hauran de valorar seriosament si aquest traspàs que converteix la Generalitat en titular però sense marge de maniobra en la gestió ni en les inversions és beneficiós o no.

Nova llei d'urbanisme

Damià Calvet, juntament amb el director general d'Urbanisme, Agustí Serra, ha participat aquest dimarts en una jornada de presentació de la modificació de la Llei d'Urbanisme. Serra ha explicat que els canvis serveixen sobretot per racionalitzar i simplificar tràmits urbanístics. Una de les principals novetats, ha detallat Serra, és que el planejament s'adapta a cada municipi i a les necessitats territorials.

Com a exemple, ha exposat, abans cada municipi havia de reservar un 30% mínim per a pisos de protecció oficials. "Potser la necessitat és superior o inferior, i aquest percentatge no serveix", ha afirmat Serra. El Govern està donant a conèixer a municipis les novetats de la llei i aquest dimarts ho han fet a Girona.