Els Mossos han denunciat 224 motoristes per infraccions el 2011 a les comarques gironines

Des de principis d'any no ha mort cap persona en accident de moto a la demarcació, després que el 2011 es registressin set víctimes

L'arribada del bon temps incita els motoristes a llançar-se a la carretera i a circular en alguns casos excedint els límits de velocitat permesos o amb el vehicle manipulat perquè aconsegueixi una potència superior a la que marca el permís de conduir. Per detectar aquestes infraccions, cada any pels volts de Setmana Santa els Mossos d'Esquadra enceten una sèrie de controls de motos els caps de setmana i festius emmarcats en l'anomenat dispositiu 'Premod'.

L'any passat se'n van fer 85 que van permetre denunciar 224 infraccions, que van des d'avançaments en línia continua o en canvis de rasants fins no portar la documentació en regla, dur uns pneumàtics desgastats, o haver manipulat la moto perquè corri més del que estableix la normativa. Aquest diumenge s'ha fet el vuitè control d'aquest 2012 a les comarques gironines, i segons les dades disponibles dels primers set dispositius ja s'han denunciat onze motoristes.

En aquests controls motoristes i cotxes policials vigilen les carreteres per detectar els infractors, els vehicles camuflats els intenten filmar, i els turismes amb radar busquen els motoristes que excedeixen el límit de velocitat. Tot coordinat des d'un punt de control, com el que s'ha establert aquest diumenge a la GI-682, la carretera sinuosa que uneix les localitats de la Selva de Lloret i Tossa de Mar, i Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà). Els agents aturen i inspeccionen els vehicles infractors després de rebre l'avís dels seus companys, i també paren motocicletes aleatòriament per comprovar que no infringeixen cap norma.

Un aparell per detectar les motos trucades

El sotscap de Trànsit dels Mossos d'Esquadra a Girona, el sotsinspector Joan Costa, ha explicat que en el control d'aquest diumenge s'ha utilitzat per primer cop a les comarques gironines el que es coneix com a banc de rodets, que és un aparell per mesurar la potència de les motos i verificar que no superen la permesa. "Amb aquest banc es pot saber si la moto està trucada", ha concretat Costa. Tot i que és la primera vegada que s'usa a la demarcació, el banc de rodets ja s'havia fet servir en els darrers mesos en altres territoris.

Els conductors de motocicletes o ciclomotors que siguin enxampats conduint un vehicle amb una potència superior a la que indica el permís de conduir s'enduen una multa de 500 euros i la retirada de quatre punts del carnet.

Encara que la carretera que uneix Lloret, Tossa i Sant Feliu és de les més freqüentades pels motoristes, atrets per les seves sinuoses corbes i per les vistes panoràmiques sobre el mar, altres vies de les comarques gironines també són visitades sovint per les motos, com la que va de Tossa mateix fins a Llagostera (Gironès); la N-260 entre les localitats de l'Alt Empordà de Portbou, Llançà i Colera, i la collada de Toses (Ripollès), entre d'altres.

Tot i el repunt de víctimes mortals a les carreteres gironines des de principis d'any, cap d'elles s'ha produït en accidents amb motos implicades -aquests sinistres sí que han deixat, però, ferits greus. El 2011, en canvi, set persones van perdre la vida a la demarcació en accidents amb motos involucrades.