Els pastissers confien en mantenir les 600.000 mones venudes l'any passat

Les Monster High esdevenen les grans protagonistes d'enguany junt amb el Barça i personatges com Tintín o Bob Esponja

El dia de la mona s'acosta i els pastissers catalans treballen a tota màquina per satisfer una demanada que malgrat l'actual context de crisi econòmica es manté. Segons el president del Gremi de Pastissers de Catalunya, Joan Turull, les expectatives per aquest 2012 són que les vendes es situïn en els 600.000 exemplars a tot Catalunya de l'any passat.

Amb tot adverteix que "es farà menys caixa" perquè la mona cada cop es redueix més de mida i els consumidors aposten per peces més petites per disminuir la despesa: "La crisi es fa notar en la quantitat de quilos que venem, no en els exemplars", comenta el pastisser.

Així mateix explica que la tendència és que el padrí compri un pastís tradicional de fruita, mantega o fins i tot trufa, d'una mida mitjana, i hi col·loqui una peça de xocolata per sobre. "Calculem que cada família es gastarà una mitjana de 30 euros", assenyala.

Turull afirma que el fet que el dilluns de Pasqua caigui a principis de mes afavorirà les vendes fora de la província de Barcelona, ja que moltes famílies adquiriran el producte en botigues properes a la zona on es traslladin per passar la Setmana Santa. A Barcelona els indicadors apunten que les vendes es situaran al voltant de les 300.000 mones.

Unes mones monstruoses

Les grans protagonistes d'aquest 2012 són les mones de les conegudes nines Monster High. Les filles adolescents de Dràcula, Frankenstein i l'Home Llop segons Turull "estan trencant tots els esquemes".

El pastisser explica que tal com va succeir per Reis, quan les nines es van esgotar a tot l'estat i les botigues de joguines van haver d'importar-les de països com Grècia, ara els pastissers les estan demanant a Itàlia: "Quan al mes de gener vam començar a treballar en l'elaboració de peces de xocolata no ens imaginàvem que aquest fenomen tindria tant d'èxit", reconeix Turull que adverteix que "no són barates".

Una peça de xocolata amb la forma de la nina pot costar prop de 25 euros sense comptar amb la decoració. En cas que la mona inclogui una nina de debò el preu es dispara fins els 90 euros.

Aquests peculiars personatges comparteixen els aparadors de les botigues amb d'altres ja típics com el Bob Esponja, la Dora la Exploradora, la Hello Kitty o jugadors del FC Barcelona. Les mones dedicades a l'intrèpid periodista Tintín també estan tenint força bona acollida arran de la pel·lícula del director Steven Spielgberg que va estrenar-se al cinema la passada tardor.

Pel que fa a la competència que signifiquen les grans superfícies, el pastisser s'ha mostrat convençut que el consumidors que estan acostumats a menjar un producte de qualitat seguiran confiant en la mona tradicional de pastisseria.

Endolcint el mal tràngol que viu el Nàstic

Els pastissers del Camp i l'Ebre són optimistes i confien vendre unes 100.000 mones -entre pastissos i figures de xocolata-, mantenint el mateix volum que l'any passat. Tot i que el ritme de vendes ara mateix està una mica aturat, les pastisseries tarragonines confien que la clientela s'engresqui a mesura que s'atansi el Dilluns de Pasqua. A part de les figures que més es venen arreu, com ara els dibuixos animats de "Monster High" i "Hello Kitty", a Tarragona ciutat s'han fet mones especials del Nàstic. Aquest club de futbol passa per un moment delicat, a les portes del descens, i els pastissers han decidit donar-li un cop de mà fent pastissos amb l'escut del club tarragoní.

L'artesania i la qualitat són els trets que desmarquen la pastisseria tradicional de la industrial, ha remarcat el vicepresident del Gremi de Pastissers Artesans de les comarques tarragonines, Josep González. "Amb uns preus de venda tan ridículs, no sé què poden contenir aquestes mones industrials" es pregunta el pastisser. Els pastissers artesans asseguren que la clientela "respecta" les dates assenyalades, com la Pasqua, i prefereix la mona artesanal, tot i que el preu superi els 30 euros el quilo. Encara que la mona de fruita continua sent la més venuda -i la més laboriosa per al pastisser-, el tradicional tortells d'ous aclapara, en els darrers anys, molta demanda.

A Girona, mones personalitzades

Pel que fa a la demarcació de Girona, el Gremi de Flequers preveu mantenir el número de mones venudes l'any passat, tot i que la tendència podria ser que en general fossin més barates, segons les estimacions del president del Gremi de Flequers de les Comarques Gironines, Robert Figueras. Menys optimista és el president del Gremi de Pastissers de les Comarques Gironines, Josep Costa, que preveu que la crisi faci disminuir les vendes fins a un 20% i que es despatxin al voltant d'unes 100.000 mones aquesta Setmana Santa.

Segons el president dels flequers gironins, una tendència a l'alça és la de personalitzar el pastís amb la foto del fillol, que s'imprimeix a la mona amb tinta comestible. I pel que fa als ingredients, continua prevalent la xocolata negra, tot i que cada vegada ha de compartir més el protagonisme amb la blanca o la xocolata amb llet.

Lleida aposta per la mona individual i la tradicional

El Gremi de Forners de les Terres de Lleida preveu vendre un 10% més de mones que l'any passat, pujant de les 145.000 venudes l'any passat a les 160.000. Els principals motius són que la festivitat enguany cau a començaments de mes i per tant la gent té més diners per gastar i que esperen arribar a més públic amb dues novetats.

Per una banda, han elaborat per primera vegada una mona de mida individual "per a solters o per regalar a recent nascuts", ha explicat el president del Gremi, Manel Llaràs. Per l'altra, s'ha recuperat la mona tradicional d'ous durs, feta de pa de pessic i decorada amb tants ous durs com anys tingui el fillol a qui se li regala. Pel que fa a preus, per tercer any consecutiu es mantenen i oscil·len entre els 22 i els 30 euros el quilo.