L'Estat congela les taxes de l'Aeroport de Girona i es triplica el diferencial amb el Prat

El manteniment de les tarifes era una condició que havia posat Ryanair per complir el conveni fins el 2016

Durant el 2011, l'Aeroport de Girona va gaudir d'un rang dins la classificació de categories d'aeroports que fa Aena -ocupava la quarta categoria- però, a efectes pràctics, pagava les mateixes taxes que els aeroports d'una categoria inferior. Aquesta situació favorable es va acabar al gener i les companyies van haver de començar a pagar més per a cada passatger transportat.

Aquesta situació posava en perill el recent acord entre les administracions i Ryanair per a cinc anys -que va entrar en vigor al gener-, ja que tenia com a condició per no convertir-se en paper mullat que Aena no apugés taxes. Ara, amb la presentació del projecte de Llei de Pressupostos Generals de l'Estat, el PP ha inclòs una disposició final que permet a l'Aeroport Girona-Costa Brava mantenir les mateixes taxes del 2011.

Segons la categoria que té l'aeroport, les companyies haurien de pagar aquest any 5,11 euros per a cada passatger de la Unió Europea i 7,67 per a passatgers de vols internacionals. Ara però, gràcies a aquesta disposició final, les taxes es mantenen en els 3,66 euros per als passatgers de vols de la Unió Europea i 5,49 euros per als internacionals, exactament les mateixes que el 2011.

La diputada del PPC per Girona, Concepció Veray, ha remarcat que Aena ha apujat les taxes a tots els aeroports estatals i que només Girona gaudeix d'una excepció, que tindrà vigor des que es publiquin els pressupostos al BOE i fins el 31 de desembre del 2012. Per exemple, l'Aeroport del Prat passa dels 6,12 euros per passatger europeu del 2011 als 13,44 d'enguany i, per a passatgers de vols internacionals, s'encareix de 9,18 fins els 16,40 euros, fregant un increment del 100% de mitjana.

Aquesta situació fa que l'Aeroport de Girona gaudeixi d'una posició més avantatjosa en el mercat aeroportuari català ja que el diferencial entre les seves taxes i les de l'aeroport barceloní es triplica. Segons Veray, aquesta situació no només ha de servir per retenir Ryanair sinó que podria fer que la companyia optés per reduir l'activitat al Prat i apostés encara més fort per Girona.

Veray, a més, interpreta que aquesta situació pot contribuir a captar noves companyies per tal de no dependre només de Ryanair que, actualment, acapara el 90% dels passatgers transportats a l'Aeroport de Girona.

Inversions directes de 8,1 MEUR

Els Pressupostos Generals de l'Estat també preveuen una inversió directa per a l'Aeroport de Girona de 8,1 MEUR. Entre d'altres, destaquen els 4,7 MEUR per a les millores en el camp de vol, així com l'1,1 MEUR per a la seguretat de passatgers i instal·lacions o una primera inversió de 244.000 per a la construcció de la nova torre de control.