Un euro al mes per donar suport a la música en directe

L'associació Orella Activa engega una campanya per captar socis per defensar la "dignitat dels músics"

  • Un fotograma del vídeo que protagonitza Jaume Pla, 'Mazoni' © ACN
    Un fotograma del vídeo que protagonitza Jaume Pla, 'Mazoni' © ACN
El col·lectiu Orella Activa vol aconseguir la complicitat dels gironins amants de la música en directe per poder oferir més opcions als músics, millorar els circuits de sales de concerts i poden programar nous grups en els dos festivals que organitza anualment des de fa onze anys.

Per això, ha engegat una campanya de socis al preu simbòlic d'un euro al mes. L'objectiu d'aquesta iniciativa és ampliar la base social del col·lectiu per poder utilitzar la força per reclamar davant les institucions més recursos per a la música en viu.

Per captar socis, Orella Activa ha comptat amb la complicitat de l'artista de la Bisbal, Jaume Pla 'Mazoni', que ha gravat un vídeo viral on apareix tocant i només s'escolta soroll mentre es llegeix "T'imagines un món sense música?". Tot seguit, la veu de 'Mazoni' i la seva guitarra comencen a escoltar-se sota el títol: "Ajuda'ns a matar el silenci musical, fes-te soci d'Orella Activa".

La presidenta de l'associació, Alícia Martínez, ha fet una crida a tots els músics per tal que se sumin a la iniciativa ja que, segons ha reconegut, un dels objectius del col·lectiu és "dignificar" l'ofici de músic però troben a faltar el seu suport. De moment, tant 'Mazoni' com Josep Thió (exSopa de Cabra) ja s'han fet socis. A canvi, els socis gaudiran de descomptes i promocions tant en bars i sales de concerts de la demarcació com també avantatges per adquirir entrades de concerts més econòmiques.

"Cal reeducació cultural"

Orella Activa ha aprofitat la presentació de la campanya de socis per convidar programadors de festivals i sales de concerts gironins. En l'acte hi ha participat Aleix Freire (Orella Activa i programador de la sala Tourmix de Girona), Xavi Fortuny (RGB Management i Black Music Festival), Glòria Castellví (RGB Management), Alfred (associació Soroll de Vidreres), Esteve Marcó (Orella Activa i comunicació La Mirona), Xevi Masó (programador independent i assessor Temporada Alta), Lluís Thió (Orella Activa), Pau Marquès (Festival Emergent), Edu Bonet (activitats Casa de la Música a Girona), Dani Ortiz, (programador i manager) i Francesc Viladiu (director Aphònica i Ateneu de Banyoles).

Tots han aprofitat per fer una radiografia de la situació de la música en viu a les comarques gironines. Els programadors han reconegut que en la darrera dècada les opcions per tocar en directe han crescut molt perquè han proliferat les sales de concerts i els bars musicals que programes concerts. Ara bé, amb l'arribada de la crisi, han assegurat que costa atraure públic i fer que la gent "s'arrisqui" per pagar entrades per veure grups poc coneguts.

Els programadors han lamentat que encara està instaurada la cultura de la "música gratis" i han assegurat que els concerts gratuïts han fet mal al sector. Són pocs els músics gironins que es poden guanyar la vida tocant i, a més, han posat de relleu els problemes que tenen per legalitzar la seva activitat ja que se'ls demana que estiguin donats d'alta d'autònoms o que declarin els concerts quan el què ingressen per actuació pràcticament no els deixa beneficis.

"Hem d'aconseguir una reeducació cultural, igual que la gent paga per anar a veure una pel·lícula o una obra de teatre que no coneix, hem d'aconseguir que també es paguin cinc euros per anar a un concert d'un grup emergent", ha reflexionat Edu Bonet, de la Casa de la Música.

Els catxets també han estat objecte de debat. Alguns programadors, com Xevi Masó, han assegurat que cal ajustar-los en casos d'artistes locals i catalans però ha reconegut que, malgrat la crisi, els artistes internacionals no han abaixat preus.

Segons els programadors, la crisi serà molt dura aquest 2012 perquè cada vegada costa més vendre entrades i omplir les sales. A més, també han assenyalat que, aquells que fins ara gaudien d'ajudes públiques, han patit retallades.