L'Aeroport de Girona recupera el ritme aquest estiu amb 69 destinacions, 22 de les quals són noves

Per primera vegada, el 10% dels passatgers viatjaran amb altres companyies diferents a Ryanair

El proper diumenge 25 de març comença la temporada d'estiu a l'Aeroport Girona-Costa Brava que s'allargarà fins el 27 d'octubre. Durant aquests mesos, l'aeroport oferirà un total de 69 destinacions -22 de les quals són noves respecte la temporada d'estiu del 2011- i una mitjana de 550 operacions setmanals, 106 més de mitjana que l'any passat.

Aquestes dades contrasten amb la grisor dels mesos d'hivern, quan l'aeroport ha registrar els valors més baixos dels darrers anys. L'aeroport va arribar als gairebé 5,3 MEUR al 2008 però l'arribada de la crisi econòmica i el fet que Ryanair -la principal companyia de l'aeroport gironí- protagonitzés mesos d'estira-i-arronsa amb les administracions per a la renovació del conveni van fer baixar els trànsits en picat.

Girona acumula descensos de passatgers des del setembre de 2010 però la previsió del director de l'aeroport, Lluís Sala, és que al maig comencin a registrar-se valors a l'alça. Això suposaria que, per primera vegada en els darrers vint mesos, el nombre de passatgers creixerà.

Més companyies noves

L'aeroport de Girona acollirà aquest estiu 22 noves destinacions, 20 de les quals són de la companyia Ryanair. A més, també s'estrenen tres noves companyies que oferiran vols a Dole, França (Danube Wings), Varsòvia i Katowice (LOT Polish Airlines) i Kiev (Wizz Air Ukraine).

De les 69 destinacions, 58 les ofereix la companyia Ryanair, que continua essent el gran actiu de l'aeroport tot i que, com ha destacat el director, creix la presència d'altres companyies. Concretament, aquest estiu hi haurà 14 aerolínies més a banda de l'irlandesa Ryanair i això suposa que, per primer cop, el 10% del total de passatgers no volaran en vols de Ryanair sinó en operacions d'altres companyies. Si aquest càlcul es trasllada a les operacions, Sala ha explicat que el 20% dels aterratges i enlairaments que es faran durant els mesos d'estiu a l'aeroport seran de companyies diferents a Ryanair.

El director de l'Aeroport de Girona, Lluís Sala, ha remarcat la importància de diversificar el nombre de companyies i ha assegurat que aquest procés és "imparable". "La diversificació és sempre bona, s'ha de mantenir el principal actiu que és Ryanair però és compatible amb créixer amb d'altres companyies", ha manifestat.

Recuperació de rutes

El maig passat, fruit de les desavinences amb les administracions, Ryanair va eliminar en plena temporada d'estiu 18 destinacions i va reduir les freqüències de 17 més. Entre els vols que va treure hi havia l'històricament reivindicada ruta amb Madrid -que, a més, era el que registrava les ocupacions més altes-, Londres, Dublin o Brusel·les. Aquestes rutes es recuperen aquest estiu però la companyia n'ha eliminat vuit respecte l'oferta de l'any passat. Entre les rutes que s'han eliminat, destaca el vol a Roma -que també havia funcionat molt bé però que Ryanair ha decidit oferir-lo només des de Barcelona- , Glasgow o Liverpool, entre d'altres.

Per contra, Ryanair ofereix aquest estiu dos mercats nous des de Girona. Es tracta dels vols a Salònica (Grècia) i Turku (Finlàndia), dos països on fins ara mai hi havia hagut connexions amb Girona. Pel què fa als vols del mercat domèstic, Ryanair només enllaçava Girona amb Palma l'estiu passat però aquest any recupera les rutes a Eivissa i Madrid-Barajas.

A banda de Ryanair, el director de l'aeroport ha destacat la importància que altres companyies també han consolidat i millorat l'oferta des de Girona. Sala s'ha referit a Transavia, que es posiciona com la segona companyia a l'aeroport amb vols a Rotterdam i Amsterdam (Holanda) amb 22 operacions setmanals. Un altre exemple és la companyia Transaero, que l'any passat unia Girona amb Moscou un cop per setmana i que aquest estiu augmenta a dos les freqüències setmanals. Sala ha recordat que les previsions de Turisme de Catalunya és que aquest estiu un 40% més de turistes russos visitin el país.

Girona, la base de Ryanair líder a l'Estat

Si es comparen les dades de l'estiu del 2011 amb aquesta temporada, destaca que Ryanair oferirà 26% de destinacions i que augmenten un 17% les operacions setmanals (aterratges i enlairaments). Amb 58 destinacions, la base de Ryanair a Girona és líder a nivell estatal, seguida de Palma que ofereix 54 destinacions.

Malgrat que l'arribada de Ryanair a Barcelona va aixecar molts recels pel què fa a l'activitat a Girona, el director de l'aeroport, Lluís Sala, ha explicat que Ryanari opta per "complementar" els dos aeroports i, pràcticament, no repeteix rutes. Per exemple, la companyia ofereix 12 vols a Itàlia des de Girona (és el país on més destinacions té) i només repeteix els vols a Venècia i Milà amb Barcelona. La resta de destinacions, només s'ofereixen o bé des de Girona o bé des de l'Aeroport del Prat. De les 58 que ofereix Ryanair des de Girona, 49 són exclusives per a aquest aeroport.

Des de Barcelona, Ryanair oferirà aquest estiu 37 rutes, de les quals 29 només es faran des del Prat. Malgrat oferir menys vols, Ryanair té més freqüències des de Barcelona. En total, n'ofereix 788 de mitjana, un 40% més que des de Girona (la mitjana és de 472).

El director de l'aeroport ha explicat que la setmana que ve està previst que es coneguin les taxes aeroportuàries -vinculades als Pressupostos Generals de l'Estat- i ha augurat que hi pot haver un descens en les taxes de navegació d'entorn el 7%. Segons ha destacat, el més important és augmentar el diferencial amb les taxes de l'Aeroport de Barcelona per tal que Girona sigui més barat i es pugui garantir el manteniment de Ryanair a Girona i també atraure més companyies noves. "Hem de ser més barats i oferir un producte diferenciat, aquí els avions poden fer escales de 25 minuts i això es valora molt", ha manifestat Sala.

El director de l'aeroport ha assegurat que l'aeroport gironí es mourà entre els tres i quatre milions de passatgers amb l'horitzó del 2016.