Usuaris de Renfe critiquen els nous combois i fan incís del seu mal funcionament

La plataforma d'usuaris se sent 'decebuda' i 'enganyada' amb el canvi de trens

A finals d'octubre, Renfe va començar a renovar els obsolets Catalunya Express de la línia Barcelona-Portbou pels nous models S-449. Els nous trens, amb més places i velocitats que arriben fins als 160 quilòmetres hora, però, no van arribar sols. Ho van fer acompanyats d'una pujada de tarifes, que en el cas dels bitllets senzills arribava fins al 20%.

La plataforma d'usuaris, però, se sent 'enganyada i decebuda' amb el canvi. A més de suportar l'increment de preus, els passatgers critiquen que els nous trens acumulen nombroses mancances. 'Esperàvem els nous combois amb il·lusió, però ens trobem amb què hi ha dies que hem d'anar amb abric i bufanda perquè la calefacció no funciona, el tren fa soroll de ferro vell i les portes no obren', critica el portaveu de la plataforma, Albert Orriols.

A més, els usuaris critiquen que, tot i que els trens estiguin adaptats per a persones amb mobilitat reduïda, en algunes ocasions la distància entre l'andana i el vagó els complica l'accés. En relació amb el preu del bitllet, la plataforma diu que rebutjarà qualsevol puja fins que no vegin millores en el servei. 'Nosaltres estaríem disposats a què ens augmentessin les tarifes dins uns marges sempre i quan augmentés el servei', exposa Albert Orriols.

Entre les demandes que la plataforma posa sobre la taula, hi ha el fet que se'ls concedeixi la devolució exprés en retards d'un quart d'hora o superiors o que els abonaments mensuals duressin 30 dies a partir del moment de la compra. 'A més, també creiem que si la companyia reajustés els horaris es podria reduir el temps de trajecte en uns deu minuts', indica Orriols. Actualment, per anar de Girona a Barcelona es triga una hora i mitja, una durada que els usuaris qualifiquen 'de mitjans del segle passat'.

Pel que fa a les negociacions que mantenen amb la companyia, els usuaris indiquen que estan a l'espera de rebre respostes de Renfe. 'Ells ens deien que ens augmentarien els preus un 24% durant tres anys, però nosaltres volem que se'ns donin les millores anteriors abans d'acceptar qualsevol puja', ha indicat Orriols. El portaveu també ha dit que estan preparant més accions de protesta en cas que no hi hagi acord, tot i que no ha desvetllat quines eren.

Celebració al tren

La plataforma d'usuaris gironins de Renfe ha celebrat aquest dimarts que fa un any que van començar les protestes contra la companyia. Per això, han convidat a coca i botifarres els viatgers que han agafat el tren Mitja Distància que sortia de Girona poc abans d'un quart de vuit del matí. Els usuaris també han fet enganxines amb el seu logotip (una tortuga amb les lletres 'Renfe' a la closca) i les han repartides entre la resta de passatgers.

Albert Orriols ha indicat que, de moment, la plataforma fa una valoració bona de tot aquest període. 'algú podria pensar que no hem aconseguit el que demanàvem, però realment hem avançat molt', ha concretat Orriols. I ha conclòs: 'Hem aconseguit que un gegant com Renfe, que ignorava els seus clients, ara ens tingui en compte'.