Girona no multarà els conductors que aparquin en càrrega i descàrrega per fer gestions ràpides

El consistori instal·larà unes càmeres que llegeixen la matrícula i sancionen directament si se supera el temps màxim d'estacionament permès

L'Ajuntament de Girona està fent una clara aposta per les noves tecnologies per aportar seguretat i més control a la ciutat. Es tracta del projecte 'Smart City' que permet ajudar-se de la tecnologia per controlar, entre d'altres, el trànsit a la ciutat.

El regidor de Mobilitat i Via Pública, Joan Alcalà, ha explicat algunes de les aplicacions pràctiques que es pensen dur a terme a la ciutat. Una d'aquestes permetrà agilitzar l'aparcament a zones de càrrega i descàrrega, fins ara reservades només per a transportistes amb distintiu.

Alcalà ha detallat que en alguns aparcaments d'aquest tipus situats a zones comercials s'hi instal·laran unes càmeres de seguretat que controlaran les matrícules dels vehicles estacionats.

El consistori establirà un temps màxim d'aparcament per als vehicles sense distintiu que, segons ha avançat Alcalà, estarà sobre els 10 o 15 minuts. "L'objectiu és que els ciutadans puguin aparcar-hi per fer gestions ràpides i no estiguin donant voltes buscant aparcament", ha detallat Alcalà.

Càmeres als semàfors

Dins el projecte 'Smart City' que està treballant l'ajuntament, també es preveu la instal·lació de càmeres de seguretat als semàfors. Aquestes càmeres tindran diverses funcions. Per una banda, es podrà sancionar els conductors que se saltin un semàfor en vermell o superin la velocitat permesa ja que les càmeres llegiran les matrícules. A més, podran detectar matrícules de conductors que estan buscats per la policia perquè, per exemple, han fugit d'un accident o també donarà l'avís si es tracta d'un cotxe que consti com a robat.

El regidor ha explicat que la mesura no té afany recaptatori sinó que persegueix garantir la seguretat als carrers de la ciutat. "No volem obstacles perillosos als carrers com les pilones o les bandes rugoses per controlar la velocitat", ha manifestat Alcalà.

Panells informatius sobre les places lliures de zona blava

El projecte de ciutat intel·ligent també vol aconseguir que els ciutadans estiguin menys estona al cotxe buscant aparcament i reduir així les emissions a l'atmosfera. Per això, s'instal·laran uns panells informatius lluminosos a les zones més cèntriques on hi ha aparcament de zona blava on s'indicaran les places lliures que hi ha. Això és possible gràcies a la instal·lació d'uns sensors a cada plaça d'aparcament que envien informació al sistema sobre si la plaça està ocupada o no. L'ajuntament preveu fer una prova pilot d'aquest sistema aquest mateix any.

A més, aquest canvi també permetrà acabar amb la rutina de posar tiquet al cotxe i haver de córrer per canviar-lo si es vol evitar la multa. El nou sistema permetrà estacionar un màxim de dues hores i es podrà renovar el tiquet telemàticament a través d'un mòbil intel·ligent o a través d'una web.

L'ajuntament està preparant un nou concurs per tal d'adjudicar el servei tant de la zona blava com de les zones verdes d'aparcament que vol implantar. Les empreses que optin al concurs tindran com a requisit pagar la inversió que suposa la instal·lació d'aquests sensors i els panells informatius. "És una inversió rentable per a les empreses perquè estalvien en personal perquè si es paga a través del mòbil ja no cal vigilants que controlin tiquets", ha explicat.

Pel que fa a les zones verdes, Alcalà ha explicat que ja hi ha acord amb els veïns de les Pedreres i s'han tingut converses amb els barris de la Devesa i Sant Narcís, on els veïns ho estan debatent internament. L'ajuntament preveu convertir en zona verda 1.500 places d'aparcament lliure d'aquests tres barris.

Aquest tipus d'aparcament afavoreix als veïns del barri que tenen prioritat per estacionar (paguen 1,5 euros la setmana) i, en canvi, encareix l'aparcament per als ciutadans que no estan empadronats al barri