Els taxistes de l'Aeroport asseguren que l'augment de vols de Ryanair no els millorarà la facturació

El sector assegura que la crisi i la presència de vehicles pirata els ha fet perdre un 70% del negoci en tres anys

La vintena de taxistes que treballen a l'Aeroport de Girona s'han reunit aquest dimarts a l'Ajuntament de Vilobí d'Onyar (Selva) per preparar la temporada d'estiu de vols, que comença el darrer cap de setmana de març. L'associació de taxistes de l'Aeroport de Girona disposa de 20 llicències fixes que es poden ampliar, durant l'estiu, amb 16 més de temporals. L'estiu passat, quan Ryanair va començar a treure vols a causa de les desavinences amb la Generalitat, els taxistes van patir la baixada de la feina i no van activar cap llicència temporal. Aquest hivern la situació encara ha estat més complicada i els taxistes s'han organitzat per treballar dia sí i dia no perquè no hi havia feina per a tothom.

Aquest estiu, amb el repunt de l'activitat a l'aeroport, el sector no aspira a una millora substancial. "Espero equivocar-me però no crec que augmentem més d'un 10% la nostra facturació", reconeix el president de l'associació de taxistes de l'aeroport, Josep Carreras. Els taxistes han decidit activar, paulatinament, més taxis amb la previsió que a partir del maig ja treballin tots 20. A més, han previst que s'activin vuit llicències temporals -la meitat de les que poden activar- per cobrir els caps de setmana i les franges de nit, que és quan arriben més vols.

Carreras, que té les llicències en venda com d'altres taxistes, assegura que acumulen anys de pèrdues. "En tres anys hem perdut un 60% o un 70% de la feina", ha assegurat. Particularment, Carreras ha explicat que fa dos anys que té pèrdues a la seva empresa.

El problema dels taxis pirata, decisiu

El president del gremi atribueix a la davallada de passatgers i a la crisi bona part de la situació però assegura que els taxis pirata els estan fent molt mal. Carreras ha explicat que l'estiu passat es van dedicar a recollir proves de vehicles il·legals que els taxistes tenien detectats i que ho van entregar tant a la policia com a la direcció general de Transports perquè actuessin. "No ens toca a nosaltres fer aquesta feina però si ningú ho fa no tenim més remei perquè s'enduen el nostre pa a la cara", ha lamentat el president del gremi que, segons assegura, les autoritats "no han fet res".

Carreras ha explicat que han detectat picaresques de tots tipus. Hi ha casos de vehicles llogats amb conductor que venen d'altres punts de l'Estat -l'any passat tenien controlats quatre vehicles de Galícia- i que recullen passatgers per portar-los a la Costa Brava o Barcelona. El president també alerta que es dóna el cas d'autobusos d'agències de viatges que no només transporten els passatgers que tenen en llista sinó que també s'enduen altres passatgers que acaben d'arribar i a qui ofereixen el servei pagant. "Hem estat treballant tants taxis legals com pirates", ha manifestat el president del gremi.

Els taxistes no descarten una vaga

Carreras insisteix en demanar més controls als Mossos d'Esquadra per evitar aquestes picaresques i demanen que no siguin d'un sol dia sinó que, com a mínim, es facin durant tres o quatre dies. Els taxistes temem que aquest estiu tornin a venir taxis pirates i que la situació encara sigui més greu a causa de l'enduriment de la crisi econòmica. El president del gremi assegura que si no reben una resposta satisfactòria a les seves demandes es plantegen accions més dures. "No descartem anar a la vaga o fer altres accions que vagin més enllà per fer-nos escoltar", ha explicat.

El Departament amplia els controls aquest any

Segons dades de la direcció general de Transports i Mobilitat, l'estiu passat es van controlar 497 vehicles als aeroports i zones turístiques catalanes durant l'estiu i es van denunciar 66 conductors que feien serveis irregulars.

Fonts de la direcció general han apuntat que durant els mesos de juny al setembre s'han fet controls setmanals a l'Aeroport de Girona i que s'han fet en dies i horaris diferents per intentar enxampar in fraganti els taxistes pirata. Fins i tot, es van fer controls amb mossos vestits de paisà.

Les mateixes fonts han explicat que en la Comissió Territorial de Taxi de Girona, que es va fer el passat 1 de març, es va decidir ampliar els mesos durant els quals es fan controls. Si l'any passat se'n van fer del juny al setembre, aquest any els controls ja començaran a finals de març, coincidint amb la posada en marxa de la temporada d'estiu a l'aeroport.