El port de Portbou busca a França nous usuaris per ocupar el 20% d'amarradors de lloguer sense ocupar

És una de les mesures del pla de viabilitat per eixugar el dèficit de més de 230.000 euros que arrossega la instal·lació

Actualment, el port té ocupats el 60% del règim d'ús preferent (propietaris); entre un 15 i un 20% del lloguer que oscil·la en funció de l'època de l'any, i el 20% restant està lliure de lloguer. Aquest sector és el que ara es vol mirar de reactivar, ja que suposaria incrementar els ingressos d'una instal·lació que a dia d'avui és deficitària. "Ens hem proposat buscar nous usuaris que vulguin venir a Portbou per gaudir de la Costa Brava Nord", explica el gerent, que reconeix que el públic potencial és el del sud de França.

Els ingressos que se'n puguin obtenir -entre 50.000 i 60.000 euros- anirien destinats a reduir el dèficit però amb la idea que, un cop s'hagi aconseguit eixugar el deute, es pugi reduir la despesa general dels usuaris dels amarradors. I és que una de les mesures que han hagut de prendre aquest any amb el pla de viabilitat és el d'incrementar les quotes que han de pagar els propietaris i els que tenen llogat un amarrador. Els primers, han vist com se'ls ha incrementat fins a un 113% la quota. El gerent ho atribueix al fet que ha calgut reajustar-lo perquè "el preu estava per sota de la resta de ports del nostre entorn". Reconeix que ha estat un "canvi sobtat" i un "esforç" pels usuaris però s'ha compromès a "reduir la quota el més aviat possible" i a partir del moment en què la instal·lació sigui viable. En el cas dels llogaters, la quota ha augmentat en funció de la mida de l'embarcació.

La construcció d'un edifici de serveis

Un altre dels projectes que preveuen tirar endavant un cop s'hagin pogut millorar les finances del port és substituir els barracons actuals on hi ha les dutxes i la zona de serveis dels usuaris per un edifici. La seva construcció, però, també haurà d'esperar a que s'hagi aprovat de forma definitiva el Pla Especial Urbanístic.

Bellavista confia que aquestes modificacions, juntament amb les mesures incloses al pla de viabilitat, permetin fer front durant aquest 2012 als 234.000 euros de deute, després que la Generalitat -representat al consistori, juntament amb l'Ajuntament i el Club Nàutic- els anunciés que ja no podia assumir els deutes com feia fins ara i, per tant, l'ens havia de tirar endavant amb els recursos propis.

Sobre aquesta qüestió, el gerent ha agraït el suport de tots els representants del consorci que han treballat per buscar una sortida cap a la viabilitat de les instal·lacions així com dels usuaris i treballadors del port, que han entès la delicada situació econòmica a què s'ha de fer front.

Aquest és un port "estratègic" que ha de suposar un revulsiu econòmic pel turisme, donat que es troba en una zona de costa gairebé "verge" i amb un gran potencial, assenyala Bellavista. "Hem d'esperar que els nous turistes que vinguin ho valorin, perquè pugui ser un dinamitzador del sector turístic".