L'aeroport de Girona tindrà capacitat per acollir vols intercontinentals d'aquí a tres anys

Les obres d'ampliació es portaran a terme als terrenys que es van comprar

El novembre passat, l'Estat va posar a exposició pública l'expedient d'expropiació forçosa de 90.126 metres quadrats al voltant de l'aeroport de Girona. L'objectiu d'aquesta expropiació és poder disposar dels terrenys necessaris per ampliar el camp de vol, una obra que es preveu tenir enllestida en un termini de tres anys.

Els treballs ampliaran la pista actual, tant pel sud com pel nord, fins a un total de 400 metres. A més, també es disposarà de més espai per a l'estacionament d'avions. El director de l'aeroport concreta que actualment s'està estudiant la manera com s'han de portar a terme els treballs perquè l'impacte sobre les operacions d'enlairament i aterratge d'avions sigui el mínim.

'Quan s'amplia la pista, evidentment els treballs tenen impacte sobre les instal·lacions properes, i cal ser el més acurat possible', explica Sala. 'Estem avaluant les hores en què els treballs es poden fer fora de l'horari operatiu o, en el cas d'aquells que tinguin més impacte, en èpoques de baixa activitat', afegeix el director. La voluntat és que, en la mesura del possible, els treballs no afectin el trànsit d'aeronaus.

La intenció d'Aena és la de començar les obres un cop s'acabi de construir l'edifici del nou aparcament (de 1.800 places) i s'enllesteixi la remodelació de la terminal. Es preveu que la pista allargada sigui una realitat en un termini de tres anys. En paral·lel, també es construirà una nova torre de control, en un lloc diferent del què ocupa l'actual.

Lluís Sala explica que la nova pista permetrà que qualsevol tipus d'avions –fins i tot els de llarg recorregut- puguin enlairar-se i aterrar des Girona. 'Això suposarà no tenir cap tipus de restricció si hem d'operar amb vols intercontinentals o amb una capacitat de càrrega molt alta', indica Sala. I hi afegeix: 'Després dels creixements que hem assolit en els últims anys, ara és el moment de centrar-nos, consolidar el que tenim i estar preparats per a qualsevol escenari, perquè el model de transport aeri evoluciona molt ràpidament'.

30 milions de passatgers

El director de l'aeroport gironí també concreta que la millora de la pista 'no representarà un augment de capacitat, sinó que es refereix a una millora de la longitud'. I és que, de fet, Lluís Sala ja avança que amb una sola pista l'aeroport pot absorbir perfectament un trànsit anual d'entre 25 i 30 milions de passatgers. 'Actualment estem a cinc milions, cosa que encara ens situa molt lluny d'aquest sostre', indica.

Això porta Sala a afirmar que a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar no es fa necessària la construcció d'una segona pista. 'És bo tenir un punt de mira llarg, però en aquest moment no és una infraestructura prioritària, perquè amb una sola pista l'aeroport té plena capacitat d'operació', indica.

Fins a 20 companyies, a l'estiu

El director de l'aeroport ha confirmat que estan acabant de tancar la temporada d'estiu. Una època en què el nombre de companyies que operen des de Girona creix i que, aquest any, pot enfilar-se fins a la vintena.

A més de les últimes confirmacions (com la companyia Andalus, que volarà a Palma de Mallorca i possiblement també a Galícia), Sala ha avançat que s'estan acabant de tancar acords amb més aerolínies. Entre aquestes, n'hi ha dues de noves que tenen la intenció de començar a operar aquest estiu des de Vilobí d'Onyar, i enllaçar l'aeroport amb 'destins molt interessants del centre d'Europa', avança Sala, sense desvetllar més.

D'altra banda, la companyia de baix cost Ryanair ha anunciat recentment dues noves destinacions: Lille (França) i Brindisi (Itàlia) i, segons ha avançat Sala, està per tancar-se un nou vol a Cork (Irlanda). Amb les previsions que treballa el director de l'aeroport de Girona, durant l'estiu s'oferiran entre 60 i 70 destinacions des de les instal·lacions de Vilobí d'Onyar.