Un recorregut per la història vista des del prisma dels números. Els visitants de l'exposició es podran posar en la pell de l'home anumèric, que es va veure obligat a inventar-se els nombres per ordenar qüestions vitals. De mica en mica, i seguint diversos experiments, els visitants aniran entenent el procés de perfeccionament dels números per satisfer altres necessitats, com comptar ovelles del ramat en la prehistòria o més recentment fer possible la revolució digital.
L'exposició ja ha passat per Palma de Mallorca i Tarragona i després de Girona anirà a Lleida. El sostdirector de l'Àrea de Ciència, Recerca i Medi Ambient de la Fundació 'la Caixa', Ignasi López, ha explicat que la idea de la mostra va néixer observant el dèficit en formació matemàtica que hi ha al país i per explicar que els números faciliten la vida i no la dificulten.
La mostra es divideix en tres blocs: els números naturals i enters, els nombres racionals i els irracionals. En el primer apartat, expliquen que l'home primitiu només era capaç de distingir entre una cosa o moltes i que, durant el procés d'hominització, va néixer el pensament matemàtic perquè hi havia la necessitat de numerar els animals, els objectes i controlar el pas del temps. Així, els nombres naturals són els que compten i ordenen.
Tot i així, els nombres naturals no són suficients per fixar una referència perquè en el cas de la temperatura ambient o els tractes comercials, un deute no es pot representar amb un nombre natural, i el fred i la calor s'han de mesurar en relació a alguna cosa. Apareix la referència, el nombre 0 que va aparèixer a Mesopotàmia cap al segle III abans de Crist. Apareixen els nombres enters, que compten respecte a una referència. Un ascensor que no té referència de planta zero explica aquest procés a la mostra.
Però al llarg del temps han aparegut més problemes com, per exemple, com repartir dues ovelles entre tres beneficiaris. La necessitat de precisar en les mesures i de fraccionar els nombres enters va donar origen al nombre racional. En aquest procés, l'exposició explica que els nombres racionals reparteixen i comparen. Però aquests números ni ho mesuren tot ni calculen prou.
El final de l'exposició, i ja per optar a nota, expliquen els nombres irracionals, amb el nombre Pi com a element més emblemàtic però no l'únic d'aquesta subclasse. Al seu costat destaca el nombre auri. També anomenat divina proporció, el nombre d'or apareix sovint a la natura, l'art, l'arquitectura i el disseny. Pintors renaixentistes i professionals preocupats per les proporcions humanes han constatat la presència d'aquest enigmàtic nombre en moltes relacions anatòmiques. Els visitants a la mostra ho podran comprovar en la seva pròpia pell, veient si la posició del seu melic està on la proporció àuria indica.
L'exposició ja ha passat per Palma de Mallorca i Tarragona i després de Girona anirà a Lleida. El sostdirector de l'Àrea de Ciència, Recerca i Medi Ambient de la Fundació 'la Caixa', Ignasi López, ha explicat que la idea de la mostra va néixer observant el dèficit en formació matemàtica que hi ha al país i per explicar que els números faciliten la vida i no la dificulten.
La mostra es divideix en tres blocs: els números naturals i enters, els nombres racionals i els irracionals. En el primer apartat, expliquen que l'home primitiu només era capaç de distingir entre una cosa o moltes i que, durant el procés d'hominització, va néixer el pensament matemàtic perquè hi havia la necessitat de numerar els animals, els objectes i controlar el pas del temps. Així, els nombres naturals són els que compten i ordenen.
Tot i així, els nombres naturals no són suficients per fixar una referència perquè en el cas de la temperatura ambient o els tractes comercials, un deute no es pot representar amb un nombre natural, i el fred i la calor s'han de mesurar en relació a alguna cosa. Apareix la referència, el nombre 0 que va aparèixer a Mesopotàmia cap al segle III abans de Crist. Apareixen els nombres enters, que compten respecte a una referència. Un ascensor que no té referència de planta zero explica aquest procés a la mostra.
Però al llarg del temps han aparegut més problemes com, per exemple, com repartir dues ovelles entre tres beneficiaris. La necessitat de precisar en les mesures i de fraccionar els nombres enters va donar origen al nombre racional. En aquest procés, l'exposició explica que els nombres racionals reparteixen i comparen. Però aquests números ni ho mesuren tot ni calculen prou.
El final de l'exposició, i ja per optar a nota, expliquen els nombres irracionals, amb el nombre Pi com a element més emblemàtic però no l'únic d'aquesta subclasse. Al seu costat destaca el nombre auri. També anomenat divina proporció, el nombre d'or apareix sovint a la natura, l'art, l'arquitectura i el disseny. Pintors renaixentistes i professionals preocupats per les proporcions humanes han constatat la presència d'aquest enigmàtic nombre en moltes relacions anatòmiques. Els visitants a la mostra ho podran comprovar en la seva pròpia pell, veient si la posició del seu melic està on la proporció àuria indica.