Els primers trens en proves començaran a circular el juliol pels túnels interurbans del TAV a Girona

L'Ajuntament encarrega un estudi que analitzi si és viable aprofitar la infraestructura per fer-hi passar el convencional

Les obres de l'alta velocitat al seu pas per Girona avancen amb la vista fixada al mes de desembre, moment en què tota l'estesa del TAV entre Barcelona i la frontera francesa haurà de ser una realitat. Ara els operaris estan acabant el revestiment del segon dels túnels urbans i a principis de març ja començaran les obres de les noves andanes a la futura estació.

Aquesta fase de les obres coincidirà, com ha explicat l'alcalde, amb la disminució del trànsit nocturn de camions pel centre de la ciutat. "A la zona de l'estació, l'afluència de camions a la nit durarà fins al 20 de febrer, si bé amb una intensitat força més baixa de la que hi ha hagut fins ara", ha dit Carles Puigdemont.

En els propers dies, l'Ajuntament també instal·larà dos sonòmetres que mesuraran el soroll de les obres durant les 24 hores del dia i que s'ubicaran a l'antiga plaça d'Europa i a l'avinguda Santa Eugènia. Les dades que recullin es podran consultar per Internet.

Més endavant, ja de cara a l'estiu, Adif preveu començar a construir les rampes d'accés a la futura estació intermodal (que acollirà les vies del TAV, l'estació d'autobusos i aparcaments soterrats). Aquestes feines coincidiran amb l'acabament de l'estesa de les vies de l'alta velocitat al llarg dels gairebé 3 quilòmetres que sumen els túnels urbans de Girona.

I és que, com ha avançat Puigdemont, "la previsió és que el dia 1 de juliol ja circulin trens en proves" pel subsòl urbà de Girona. L'alcalde també ha precisat que l'amplada de les vies no tanca la porta a la voluntat del consistori de proposar a Foment que la infraestructura s'utilitzi també per al tren convencional "perquè la construcció d'un hipotètic tercer rail hi seguirà essent possible".

Estudi per 47.000 euros

De fet, el mateix Carles Puigdemont ja es va comprometre a estudiar aquesta possibilitat durant la darrera audiència pública del TAV que es va celebrar a l'Auditori el passat mes d'octubre. Amb aquest objectiu, l'Ajuntament ja ha encarregat l'elaboració d'un estudi de viabilitat que analitzi les possibilitats que els TAV i els trens convencionals convisquin en una sola via.

L'informe costarà 47.000 euros i, com assegura l'alcalde, permetrà tenir "fonaments" i una "base més fiable" a l'hora de portar la proposta davant la ministra de Foment, Ana Pastor.

Expedient a Adif

D'altra banda, l'alcalde de Girona també ha explicat que a la zona de l'estació de mercaderies, a tocar de Fornells de la Selva, la catenària del TAV ja està instal·lada. A partir d'aquí, és on els trens d'alta velocitat es començaran a endinsar al subsòl urbà de Girona.

Precisament, en aquest espai, Adif ha començat a construir-hi aquest febrer un edifici que acollirà una subestació elèctrica. La construcció es troba fora de l'àmbit de l'actual estació de mercaderies, i dins terrenys que actualment pertanyen a Adif.

Segons ha precisat Puigdemont, però, aquesta subestació no figurava al projecte inicial del TAV i Adif no n'ha informat l'ajuntament en cap moment, tot i que tampoc hi estava obligat. De totes maneres, l'Ajuntament ha obert un expedient a l'administrador d'infraestructures perquè considera que en un futur, quan acabin les obres, pot comprometre el desenvolupament de l'espai.

"Sabem que la llei ferroviària estipula que aquest tipus d'infraestructures no estan subjectes al control municipal", ha declarat Puigdemont. I hi ha conclòs: "Però creiem que hauria estat convenient conèixer i discutir la seva ubicació amb Adif, per assegurar que no sigui incompatible amb la futura ordenació del sector, perquè si calgués traslladar-ne la ubicació podria acabar essent una càrrega".

Per últim, en referència a les obres del TAV a Girona, l'alcalde s'ha compromès a convocar una nova audiència pública per al mes de maig.