Les obres de la rasa per la MAT soterrada a l'Alt Empordà començaran a l'abril i duraran 18 mesos

Red Eléctrica ja té enllestit el projecte del tram entre Bescanó i Santa Llogaia, on els 400 kV passaran aeris per 106 torres

Les obres del tram transfronterer de la MAT a la part catalana avancen a bon ritme. A Santa Llogaia d'Àlguema (Alt Empordà), lloc on els 400 kV s'endinsaran al subsòl mitjançant una rasa, els operaris ja han aplanat els terrenys de la futura estació conversora.

Ocuparà una superfície de 25.500 metres quadrats, serà una gran nau de disset metres d'alçada en forma d'U i estarà envoltada per quatre subestacions. Una de la mateixa Red Eléctrica, una altra d'Adif (ja construïda, que donarà energia al TAV), una d'Endesa (que enllaçarà amb la línia de 132 kV) i una darrera de Gas Natural (on s'abocarà l'energia eòlica a la xarxa elèctrica).

Fins a arribar a aquest nus de connexions elèctriques de Santa Llogaia, la línia de molt alta tensió passarà aèria. A partir d'aquí, i al llarg de 30 quilòmetres, els 400 kV se soterraran mitjançant una rasa. El delegat de Red Eléctrica a Catalunya, Lluís Pinós, ha anunciat que la companyia ha adjudicat els treballs a la constructora Ferrovial, i que aquestes obres començaran "en un termini d'entre dos i tres mesos".

La rasa es farà majoritàriament sota camins ja existents, que passen paral·lels a les dues grans infraestructures de l'Empordà (el TAV i l'autopista AP-7). Tindrà una amplada de quatre metres i una fondària d'un metre i mig, per on hi passaran els cables de la interconnexió.

Negociar amb els propietaris

Lluís Pinós ha explicat que, fins ara, l'elèctrica ja ha arribat a acords amb una quarta part dels propietaris afectats, i que durant els propers mesos es negociarà amb la resta. De totes maneres, això no entorpirà l'avenç de l'obra, perquè necessàriament no s'haurà de fer de manera seqüencial.

"Com a molt, els trams de cable són de 1.800 metres, i això vol dir que caldrà fer unes divuit connexions fins arribar a la Jonquera", ha indicat Pinós. I ha afegit: "Per tant, podrem anar excavant la rasa en aquells terrenys on ens vagi bé, i si cal deixar de foradar-ne algun per més endavant".

A més, al llarg de tota la rasa que creuarà l'Alt Empordà, hi haurà 23 microtúnels. Segons ha concretat Pinós, es tracta de "perforacions dirigides" que permetran salvar el traçat de carreteres, rieres i rius (com el Manol o el Llobregat d'Empordà). "En aquests punts, els cables passaran per més fondària, però després tornaran a recuperar el nivell", ha afegit el delegat de Red Eléctrica.

Es preveu que l'obra de la rasa a la part catalana, un cop comencin els treballs, estigui enllestida en un any i mig. Tot i anunciar l'adjudicació de les obres, la companyia elèctrica no ha precisat, però, quin ha estat el cost d'aquest projecte.

La tuneladora, encarada

Un cop la MAT arribi a la Jonquera, els 400 kV creuaran els Pirineus mitjançant un túnel, que passarà en paral·lel al del TAV. La tuneladora que perforarà per la part catalana, batejada com a Albera, ja està encarada a la galeria on haurà de començar a perforar.

De moment, s'ha muntat el capçal i 100 metres de vagons d'aquest enorme cuc de ferro. A mesura es vagi endinsant dins la muntanya, s'anirà muntant la resta del tren posterior fins a completar-la (en total, mesurarà 308 metres i tindrà 27 vagons).

La tuneladora, que ha costat 7 milions d'euros (MEUR) i s'ha construït a Alemanya, començarà a perforar dimarts que ve. De mitjana, perforarà uns sis metres per dia fins arribar al mes de maig, moment en què ja estarà completada i podrà anar "a velocitat de creuer", com ha precisat Pinós. Aleshores, excavarà una mitjana de 20 metres per dia.

A l'interior de la tuneladora hi treballaran 36 operaris, dividits en tres torns. Entre d'altres, els vagons del tren posterior de l'enorme cuc de ferro disposen d'una sala menjador i d'una altra pensada per a situacions d'emergència (amb oxigen i telèfon), on els treballadors s'hi tancaran i esperaran que els rescatin en cas que sorgeixi alguna complicació durant l'excavació.

El túnel transfronterer de la MAT farà 8,5 quilòmetres, dels quals 1,1 es troben a la part catalana. L'Albera, però, no haurà de fer la feina sola. I és que tindrà una bessona francesa, batejada com a Canigó, que tunelarà des de la part francesa. De totes maneres, encara falten mesos perquè aquesta segona tuneladora comenci a perforar.

Es preveu que la perforació del túnel s'enllesteixi en un any. A partir d'aquí, com ha avançat Pinós, "caldrà passar-hi els serveis interiors, com ara la instal·lació elèctrica i l'enllumenat".

700 MEUR

Tot el tram de la interconnexió abraça 64,5 quilòmetres. Comença a la subestació de Santa Llogaia d'Àlguema i s'estén fins a Baixàs (a prop de Perpinyà). La línia arribarà a l'Alt Empordà en corrent altern, però a partir del moment en què se soterri, s'haurà de convertir en continu i rebaixar-ne la tensió fins als 320 kV.

Un cop torni a sortir a l'exterior, ja en territori francès, recuperarà la tensió i es tornarà a convertir el corrent. Es preveu que l'obra de la interconnexió de la molt alta tensió entri en servei el primer semestre del 2014.

La interconnexió compta amb un pressupost de 700 MEUR i ha estat declarada projecte d'interès europeu. El delegat de Red Eléctrica, Lluís Pinós, ha volgut precisar que si la MAT creués la frontera aèria "els costos de construcció no haurien estat més de 70 MEUR".

106 torres entre Bescanó i Santa Llogaia

El delegat de Red Eléctrica també ha parlat aquest divendres del tram aeri de la MAT entre Bescanó (Gironès) i Santa Llogaia, el que està més endarrerit. De moment, la companyia es troba a l'espera que l'Estat doni l'autorització administrativa per poder treure el projecte a informació pública.

Lluís Pinós ha dit, però, que abans d'aquest tràmit convocaran tots els alcaldes afectats a una reunió informativa. El delegat de Red Eléctrica a Catalunya ja ha avançat, de totes maneres, que les obres d'aquest tram no començaran fins a finals del 2012.

"Calculem que trigarem un mes i mig a rebre l'autorització, i sis mesos a completar l'exposició pública abans d'iniciar l'obra", ha concretat Lluís Pinós. En total, aquest tram de la MAT tindrà 106 torres, incloent les que faran de nus amb els ramals de Riudarenes (Selva) i Juià (Gironès).