Girona comptarà amb una màquina per fregar les voreres de la ciutat

Intensificarà les neteges amb aigua

Girona intensificarà l'ús d'aigua arreu de la ciutat a l'hora de netejar carrers, calçades i places i, per primer cop, una màquina també fregarà les voreres.

El de neteja viària i recollida d'escombraries és un dels grans contractes que ha de sortir a concurs aquest 2020. L'actual, que data de fa nou anys, el presta l'empresa mixta 'Girona + Neta'. Per fer-se'n una idea, el pressupost municipal d'aquest any hi destina 16 milions d'euros (MEUR), un 15% del global, dels quals 7,6 MEUR corresponen estrictament a neteja viària.

Amb la vista posada a finals d'any, que és quan es preveu treure a concurs, l'Ajuntament de Girona ja ha començat a definir el plec de condicions del nou contracte. I d'entrada, ja ha enllestit la part que correspon a la neteja viària (la de recollida d'escombraries es tancarà en els propers mesos).

"Ni nosaltres ni la ciutadania estem satisfets amb el contracte que van signar els socialistes", ha destacat l'alcaldessa. Per això, Madrenas ha fet incís que ara, amb el nou plec de condicions, es volen superar les deficiències del contracte anterior. Sobretot, programant al detall de quina manera s'han de netejar tots els espais públics de la ciutat i amb quina freqüència.

Per això, a diferència del contracte actual, en què el plec de condicions el va fer una consultoria externa, aquest cop l'anàlisi l'han dut a terme directament els equips tècnics del consistori. S'ha dividit la ciutat per sectors, i cadascun s'ha analitzat al detall, per saber el grau de brutícia que hi ha carrer per carrer.

Per una banda, aquest estudi ha partit de variables objectives (com ara la densitat de població, els equipaments que hi ha a la zona, els comerços, l'arbrat...). Però per altra banda, com ha destacat el regidor de Sostenibilitat, Martí Terés, també s'han pres en consideració factors objectius. "Per exemple, si es tracta d'una zona turística, cosa que vol dir que s'hi concentrarà més gent, o si hi ha hagut queixes veïnals pel que fa a la neteja", ha explicat.

Més aigua i zones verdes

A partir d'aquí, l'estudi concreta de quina manera s'ha de netejar cada zona. Per exemple, aquells carrers per on hi passi més gent o hi hagi més brutícia, s'escombraran cada dia. I a gran part de la ciutat, un cop al mes els operaris netejaran les voreres i calçades amb aigua a pressió, o hi haurà una màquina –semblant a les dels supermercats- que també fregarà els espais públics.

Precisament, el fregat de voreres és una de les novetats que introduirà el nou contracte, lligada amb el fet que les neteges amb aigua s'estendran arreu de la ciutat (cosa que ara no passa). Des de l'Ajuntament expliquen que, sobretot, aquesta aigua s'extraurà de pous del freàtic, però que també s'estudia fer-ne servir de regenerada. "I en la línia d'impulsar la sostenibilitat, també es vol que la maquinària sigui elèctrica", ha avançat Martí Terés.

En paral·lel, el nou plec de condicions també estén la neteja viària a tot allò que sigui sòl urbanitzat. I a banda de voreres, calçades, polígons o aparcaments, això també inclou les zones verdes de la ciutat. En concret, la neteja d'escocells, jardins i parcs (a excepció del de la Devesa i el del Migdia, que s'encarrega a una altra empresa).

Reforç garantit

A més d'aquestes, el nou contracte de neteja viària de Girona també inclou més novetats. Per exemple, l'empresa haurà de preveure plans especials davant situacions de pluja, vent, neu o gel. I a diferència d'ara, en què calia contractar neteges extraordinàries, ja es preveuen reforços del servei davant situacions en què ja se sap que hi haurà més brutícia (per exemple, a la tardor amb la caiguda de les fulles, per festes majors del barri o altres actes o en zones d'oci nocturn). "En definitiva, tot això ja ho incorporem al contracte", ha precisat Terés.

L'empresa que faci la neteja viària també haurà de garantir que hi hagi una brigada disponible per a situacions imprevistes (en torn de matí i tarda durant els set dies de la setmana) i el contracte també preveu que, un cop a l'any, es buidin els diferents aparcaments públics per fer-hi una neteja intensiva.

L'alcaldessa de Girona ha destacat que el nou plec de condicions parteix d'un estudi "rigorós i seriós" sobre les necessitats de neteja que té la ciutat. "Superarem un contracte deficient del qual se'n beneficiaran tots els barris", ha dit Marta Madrenas. Entre d'altres, incorporant nous criteris organitzatius o impulsant la sostenibilitat i les noves tecnologies (per exemple, amb maquinària).

"No és la ciutat qui s'adapta al sistema de neteja, sinó el sistema de neteja a la ciutat", ha dit l'alcaldessa. A més, Madrenas ha volgut deixar clar que l'Ajuntament també insistirà en què la neteja viària és també responsabilitat de la ciutadania. "No és més net qui més neteja sinó qui menys embruta", ha dit Madrenas, fent referència a què s'impulsaran campanyes de civisme.

Ara, l'Ajuntament de Girona ja ha fet arribar el plec de condicions del contracte a la resta de grups municipals perquè l'estudiïn i els facin arribar les seves consideracions. L'alcaldessa ja ha dit que el nou contracte també interpel·la l'oposició, perquè s'implica els diferents grups "des del començament" i s'obre amb ells "un diàleg" amb l'objectiu d'arribar al "consens" i plasmar els compromisos en neteja viària al proper pressupost (que és el que haurà de recollir l'import del nou contracte).