L'Ajuntament de Girona vol convertir unes 1.500 places lliures en zona verda d'aparcament

El consistori està negociant la mesura amb les associacions de veïns de les Pedreres, Sant Narcís i la Devesa

El consistori gironí ha donat a conèixer aquesta mesura durant la reunió de la Taula de Mobilitat - un òrgan de consulta amb la participació ciutadana de 65 entitats - que s'ha portat a terme aquest vespre a la seu de la Policia Local de Girona. Les funcions de la Taula de Mobilitat són proposar noves mesures i assessorar als ciutadans en àmbit de mobilitat a la ciutat. Entre les entitats agrupades a la reunió es trobava el Consell Comarcal del Gironès, les entitats Once, Mifas, la Universitat de Girona, els Ajuntaments de Salt, Sarrià de Ter, Fornells de la Selva, Quart, Vilablareix, Sant Gregori i les associacions de comerciants de Girona Centre o la Federació d'Associacions de Veïns de Girona, entre d'altres.

1.422 places de zona verda

En la reunió, l'Ajuntament ha fet pública la seva intenció de convertir les 1.422 places lliures de la zona de les Pedreres (189 places), Sant Narcís (317 places) i la Devesa (916 places), en zona verda d'aparcament. Segons el regidor de Seguretat, Mobilitat i Via Pública de l'Ajuntament de Girona, Joan Alcalà, el consistori, després de realitzar un estudi, ha vist que es podria donar cobertura a tots els vehicles censats dels barris instal·lant aquestes zones verdes d'aparcament. Segons Alcalà, la mesura s'ha de negociar amb les tres associacions de veïns de cada zona tot i que, si es consensués, les zones verdes entrarien en funcionament a partir de la propera primavera.

Alcalà ha detallat que la mesura té l'objectiu de "garantir un aparcament als veïns del barri". El cost d'un dia d'estacionament pels veïns del barri seria 0,25 euros (1,25 euros la setmana) i el cost d'una hora pels residents d'altres barris de Girona pujaria fins als 0,55 euros i 1 euro l'hora pels cotxes de fora de Girona, que només podries estacionar un màxim de dues hores.

Regular els semàfors de les principals vies

L'Ajuntament també ha proposat la regularització semafòrica de les principals vies d'entrada, sortida de la ciutat. El consistori té previst coordinar els semàfors d'aquestes carreteres per potenciar la "onada verda", segons ha assegurat Alcalà. Aquest terme fa referència al fet que, quan un semàfor es posa en verd, els conductors poden travessar el següent semàfor sense parar si circulen a una velocitat no superior a 40 quilòmetres l'hora. D'aquesta manera, segons Alcalà, s'evitaria "els nervis dels conductors, les accelerades brusques i la contaminació acústica i ambiental" que es produeix en aquestes vies principals. Si la proposta fos ben rebuda per les diverses entitats que formen part de la Taula de Mobilitat, la mesura podria ser una realitat a partir d'aquesta primavera.

No obstant això, per controlar que els conductors circulin segons les normes de senyalització de 40 quilòmetres l'hora, la Policia Municipal realitzaria controls de velocitat - en principi no estàtics- en aquestes carreteres que de cares a un futur proper, podrien convertir-se en controls fixes i compaginar-se amb sistemes de control instal·lats en els semàfors per tal que, si algun conductor travessés una carretera en vermell, pogués ser denunciat i sancionat.

Delimitacions horàries

Per altra banda, l'Ajuntament també planteja una delimitació horària per als pàrquings de motocicletes per poder disposar de més places de pàrquing per a cotxes. En principi la proposta passaria per limitar els estacionaments de motocicletes de 8 a 20 hores de dilluns a divendres i la resta de dies i hores els pàrquings podries ser utilitzats pels turismes. També es reduirien els horaris de les zones de càrrega i descàrrega de la ciutat on, de 13 a 16h del migdia, podrien estacionar-hi els cotxes.

Pel que fa al carril bici, l'Ajuntament vol unir les estacions de la Girocleta de la Plaça Catalunya amb l'estació de Ramon Folch mitjançant la senyalització d'un carril bici que travessaria el carrer Sant Francesc, passaria per l'avinguda Jaume I fins a la Plaça Constitució arribant a l'estació de Ramon Folch. A més de construir les estacions de Rambla Xavier Cugat i Plaça Marqués de Camps que, segons Alcalà, potenciaria que els ciutadans "utilitzin més la Girocleta".

Per altra banda, el consistori també ha proposat convertir el Pont de França en una via de dos sentits, "facilitant l'entrada dels conductors a Girona", segons ha assegurat Alcalà. Amb aquesta mesura, l'ajuntament vol "pacificar" l'entrada del Pont de la Barca i potenciar que els conductors aparquin el cotxe en aquella zona i entrin a Girona utilitzant l'autobús, la Girocleta o a peu.