El Temporada Alta haurà d'afrontar l'edició del 2012 amb un 25% menys de pressupost

El festival de teatre ha registrat aquest any una ocupació històrica del 93% i un 26% més d'espectadors que el 2010

"Final d'etapa" al Temporada Alta, en paraules de Sunyer, per ser aquest el darrer any amb ajudes europees i de funcionament del projecte Escena Catalana Transfronterera (el projecte teatral engegat pels ajuntaments de Salt i de Perpinyà i cofinançat per la UE-FEDER). Les subvencions han fet que el TA i el Canal Centre d'Arts Escèniques hagin tingut una activitat superior a la que s'haurien pogut permetre amb el seu pressupost.

Alternatives per donar una sortida al TA

Ara l'organització haurà d'afrontar un 2012 amb un 25% menys de pressupost per la fi de les ajudes de la UE. A l'espera de parlar amb les administracions per saber si rebaixen les seves ajudes al festival, el que sí que ja sap el TA és que l'any vinent haurà d'oferir menys espectacles per ajustar-se al nou pressupost.

Per buscar una alternativa a aquesta falta de fons, un dels projectes que vol impulsar Sunyer, en col·laboració amb entitats i teatres de la resta del país, és la dotació a Catalunya d'un "centre escènic internacional de primeríssim nivell". També, vol convertir Girona i Salt en la "ciutat del teatre d'Europa". Tot i això, ha concretat que es tracta d'idees embrionàries que s'hauran de tractar ara amb les administracions.

La unificació del TA i El Canal es podria iniciar a la primavera

El director general de Promoció i Cooperació Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Jordi Cabré, ha avançat que a la primavera podria "tirar endavant" una entitat jurídica ja anunciada per donar sortida al Temporada Alta, i que ha de permetre unificar El Canal i el TA. D'aquesta manera caldria conjugar els interessos públics i privats presents en les dues entitats per optimitzar recursos.

Xifres històriques

La crisi no ha frenat el festival de teatre de Girona i Salt, que ha aconseguit el major nombre de públic de la seva història. La 20a edició del Temporada Alta ha tancat portes amb 61.013 espectadors que han assistit als espectacles de pagament (sobre un total de 65.373 entrades posades a la venda). L'augment respecte a l'any passat, quan van assistir 48.183 persones als espectacles de sala, ha estat del 26,6%. Així mateix, han assistit a les activitats complementàries del festival 7.622 persones, de manera que el número total d'espectadors del TA ha estat de 68.635.

14 estrenes a l'Estat

Aquest any s'han programat 27 espectacles internacionals, 41 estrenes absolutes, 14 estrenes a l'estat espanyol i 7 estrenes a Catalunya. El TA havia programat inicialment 165 funcions, més les activitats complementàries. Tot i que ja s'havien posat a la venda més entrades que l'any passat, però, el festival ha hagut de programar-ne 16 de noves, de manera que finalment s'han fet 181 representacions.

Unes altres xifres que avalen el festival és la seva col·laboració en la coproducció de 22 espectacles, dels quals 18 realitzaran gira. Aquest treball d'impulsar l'escena catalana, però, és "indestriable" de l'activitat d'El Canal Centre d'Arts Escèniques Salt/Girona, "sense el qual l'objectiu de donar a Girona i Salt un paper de capitalitat escènica seria inabastable", segons els organitzadors del TA. Aquests dies de festival, El Canal ha estrenat 12 espectacles. En total, doncs, el festival, amb estreta col·laboració amb El Canal, ha produït, coproduït i col·laborat en la producció de 34 espectacles, que tenen prevista una "bona vida posterior" tant a Catalunya com a fora del país.

Aquesta edició del festival també ha explorat nous camins que "podrien marcar els eixos del futur", segons l'organització. Així, ha realitzat coproduccions internacionals, ha celebrat la I Trobada Internacional de Programadors, la primera experiència del laboratori d'investigació escènica o els Torneigs de Dramatúrgia Catalana.

Sunyer ha fet autocrítica i ha explicat que s'ha fet un "pas enrere" en el sistema de venda, ja que massa espectacles han exhaurit massa aviat les entrades a la venda -el 2010 hi havia entrades per a quasi tothom qui en volgués adquirir en el darrer moment.

El retorn econòmic

375 persones han treballat directament per al festival (l'any passat van ser 312). Així mateix, els equips artístics i tècnics de tots espectacles que han passat pel festival han tingut treballant 1.328 persones (el 2010 van ser 917).

El TA també suposa una "important activitat econòmica" a l'àrea urbana de Girona. Així, només des del festival s'han gestionat 2.403 habitacions d'hotel a Girona i Salt (el 2010, van ser 1.316). També la presència als mitjans és destacable, segons Sunyer. Segons un estudi d'ACCESO, el que ha sortit només a la premsa escrita de l'Estat sobre el TA fins a l'11 de desembre té un valor de 4,7 MEUR.

En aquest sentit, el president de la Diputació, Jaume Torramadé, ha valorat que un sol projecte, en referència al festival, permet impulsar "la cultura, l'emprenedoria i el turisme". Ni la Diputació ni l'Ajuntament de Girona, però, han concretat quina aportació farien a l'edició del 2012. Tot i això, l'alcalde, Carles Puigdemont, ha avançat que caldrà fer "pedagogia" per justificar les inversions en el TA.

La major part dels ingressos prové de taquilla per primer cop

Sunyer, però, ha valorat positivament que gairebé la meitat dels recursos del festival hagin estat propis enguany. Segons les dades del tancament provisional, la partida d'ingressos més gran del TA és, per primera vegada, la de taquillatge (27,5%), i la segona, la d'esponsorització (18%), igualada amb la del Departament de Cultura del Govern (17,9%), seguida de la subvenció de l'INTERREG europeu (17,5%), i de l'ajuda de l'Ajuntament de Girona (9,7%).