Treballs Ansiosament Volàtils (TAV)

La ciutat de Figueres va estrenar ahir el primer trajecte comercial del Tren d'Alta Velocitat (TAV) des de l'estació de Figueres-Vilafant fins a París. A les 11:06h l'alcalde de Figueres, Santi Vila, acompanyat per l'alcaldessa de Vilafant, Consol Cantenys i l'ex alcalde de la capital altempordanesa, Joan Armangué, es van desplaçar fins a Perpinyà damunt del primer tren. Aquesta acció, descafeïnada degut a l'absència de representants de la Generalitat i del govern espanyol, no és més que un reflex de la deixadesa amb que ha estat objecte aquest projecte al llarg dels anys.

Vila i Cantenys van aprofitar per fer lectura d'una declaració institucional on deixaven palès el seu malestar per les greus mancances existents encara avui referent als accessos a la nova estació del TAV. Ambdós batlles van reclamar a la Generalitat i a l'Estat un seguit de variants, accessos, rotondes, passeres, túnels i un llarg etcètera necessaris per fer funcional l'estació i obrir-la a la comarca.

Ahir no hi havia cap ministre, ni president i, a nivell pràctic, ni falta que en feia. El tram entre Figueres i Perpinyà ha estat construït per l'empresa TP Ferro, concessionària del finançament, construcció i explotació de les obres, aliena totalment al govern. Resultaria doncs il·lògic que ahir s'hagués presentat a l'estrena del trajecte qualsevol membre del govern. La seva tasca, desenvolupar el tram entre Barcelona i Figueres, encara no s'ha acabat, com tampoc s'han acabat (ni començat) els nombrosos accessos a la nova estació.

Segons apunten algunes fonts, podria ser que la inauguració oficial tingui lloc el proper 16 de gener. Amb quina cara faran acte de presència els representants del govern espanyol per donar el tret de sortida a un tram on ells no hi han gairebé participat? No oblidem tampoc que aleshores el TAV ja portarà més de 30 dies en funcionament. 

TP Ferro va treballar sota la pressió que si no acabaven el seu tram a temps serien durament penalitzats però, en canvi, si aconseguien la fita podrien explotar el manteniment del tram durant 50 anys. De cares a propers projectes seria bo que també es pogués penalitzar al mateix ministeri de Foment si no compleix amb els terminis.