La Generalitat creu que l'Aeroport de Girona serà 'més atractiu' pel low cost si es privatitza el Prat

Recoder assegura que Ryanair "no estima el territori" i no descarta portar la companyia als tribunals per la retallada de vols

"Entre tots hem de buscar noves oportunitats per a l'aeroport de Girona". Aquest és el missatge que ha llançat el conseller Lluís Recoder des de l'aeroport de Girona estant, un dia després que la companyia aèria Ryanair hagi anunciat que aquest hivern deixarà d'operar 21 rutes i reduirà només fins a tres els avions amb base a Vilobí d'Onyar.

Per al Govern, la solució a l'aeroport de Girona passa per dues vies. Per una banda, el nou escenari que s'obrirà amb la privatització del Prat. I per l'altra, la creació d'una societat filial -amb participació del territori- que gestioni el Girona-Costa Brava, com a pas previ a un futur traspàs. 

El titular de Territori i Sostenibilitat ha assegurat que la privatització de Barcelona, que serà una realitat a partir del gener, comportarà "una apujada lògica de les tarifes". I és que, aleshores, les pèrdues del Prat no es cobriran amb el conjunt d'aeroports que gestionarà Aena, i per equilibrar la balança la nova empresa gestora haurà d'apujar taxes. "Vull recordar que les taxes a Barcelona es troben un 60% per sota respecte a altres aeroports homòlegs europeus", ha concretat Lluís Recoder. 

Redistribució de companyies

El conseller del ram s'ha mostrat convençut que "la distància dels costos d'operació entre Barcelona" i la resta d'aeroports secundaris (com Reus i Girona) "s'eixamplarà en els propers mesos". I això comportarà que hi hagi una redistribució natural de companyies, i que "Girona sigui molt més atractiu per al low cost", ha dit Lluís Recoder. 

Amb aquest escenari de futur, el conseller dubta que "a Ryanair li continuï interessant tant operar a Barcelona". Lluís Recoder ha fet aquesta afirmació en referència a les diferents crítiques que vinculen l'aterratge de l'aerolínia irlandesa al Prat amb les davallades a Vilobí d'Onyar i els abandonaments de Reus i Alguaire. 

A més de la diferència de taxes, la segona pota que ha de permetre remuntar l'aeroport de Girona passa per la creació d'una societat filial, on el territori tingui veu i vot. "La creació d'una societat específica on hi hagi implicats la Generalitat, la Diputació, la Cambra i les institucions serà molt positiva", ha concretat Recoder.

El conseller ha assegurat que ara, precisament, l'Estat ha obert la porta perquè això sigui una realitat. I també ha apuntat que la nova societat filial seria un pas previ a un futur traspàs dels aeroports.

Continuar negociant

En referència a Ryanair, el titular de Territori i Sostenibilitat ha dit que el Govern "està obert" a continuar negociant amb l'aerolínia irlandesa perquè, tot i les maneres, "té una gran eficàcia amb el transport de passatgers i en saben molt". Això sí, Recoder ha posat com a condició sine qua non que Ryanair compleixi els seus compromisos. "Si no tenim aquesta garantia, no ens servirà de res negociar", ha afirmat, en referència als incompliments a Girona, Reus i Alguaire.

El conseller també ha dit que, pel que fa al conveni vigent a Vilobí d'Onyar, la Generalitat no descarta portar la companyia als tribunals o a l'organisme europeu de la competència perquè Ryanair compleixi els acords que la lliguen fins a 31 de desembre. "No ens agradaria arribar fins aquí, però, perquè Ryanair és una companyia que es troba còmoda en el terreny del plet perpetu, ja que en sumen molts", ha afegit. 

No s'estima el territori

Lluís Recoder també ha demanat al territori que es "posin en quarantena" les afirmacions de Ryanair sobre els llocs de treball que es destruiran amb la retallada de vols a Girona. "No hem de donar per bones afirmacions interessades, i aquestes ho són; Ryanair no s'estima el territori ni les comarques gironines, només el seu compte de resultats, i tot el que diu ho fa per produir impacte sobre l'opinió pública", ha dit el conseller de Territori. 

Per últim, Recoder també ha volgut llançar un missatge de confiança al sector turístic gironí. "El sector és prou potent per poder funcionar al marge del què faci una companyia o una altra", ha conclòs. 

No només invertir, també decidir

Tips d'haver de córrer i patir pel futur de l'aeroport de Girona "cada vegada que Ryanair estossega" l'AGI, l'associació formada per Diputació de Girona, Cambra de Comerç i Generalitat, creu que ha arribat el moment de deixar de dependre només de Ryanair i començar a dissenyar quin és l'aeroport que volen per al futur. Per al president de la Diputació, Jaume Torramadé, i per al de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, les adminstracions gironines han d'aprofitar la porta que ha obert l'Estat per ser determinants en la gestió de la infraestructura.

Jaume Torramadé ha lamentat que el que hi ha sobre la taula no sigui el traspàs de l'aeroport però creu que a través d'aquesta societat filial tenen un "peu d'entrada" per tenir una gestió pròpia de l'aeroport. "El que volem és una gestió pròpia, individualitzada respecte de la resta d'aeroports perquè ja que hi posem diners poguem decidir quin ha de ser el futur del nostre aeroport", ha afirmat Torramadé que assegura que abordaran què volen per al futur de la gestió de l'aeroport en la trobada de l'AGI d'avui mateix.

El president de la Diputació de Girona ha recordat que durant anys han posat diners per a l'aeroport però no han pogut decidir res. Per això, aposta per definir entre tots quin model de gestió consideren que és el més adequat i després negociar amb Aena per aconseguirho. 

En la mateixa línia, el president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, ha assegurat que "mai" Aena havia estat disposada a deixar anar la gestió de cap aeroport i, per això, creu que és una oportunitat que el territori no pot desaprofitar. "Fins ara hi hem esmerçat diners i ha decidit un altre, ara tenim més possibilitats", ha conclòs Espadalé que insta a no deixar passar aquest tren.