És difícil xifrar el negoci que mou la falsificació i la venda il·legal, però alguns estudis apunten que aquest negoci il·legal representa genera un volum de 100 milions d'euros a Catalunya i que unes 2.500 persones hi treballen al conjunt de l'estat espanyol. A més, el 28% dels catalans han comprat alguna vegada objectes procedents de la venda il·legal. La constatació de la importància d'aquest negoci il·legal ha portat a la Confederació de Comerç de Catalunya a engegar una campanya -'Estirem la manta'-, que s'ha presentat aquest dimecres i que té l'objectiu de sensibilitzar als ciutadans dels perjudicis que implica el 'top manta'.
Segons el secretari general de la confederació, els ciutadans no perceben que darrere de la venda il·legal hi hagi explotació de persones, inseguretat per als consumidors i competència deslleial. "El 'top manta' no forma part de la beneficència", ha resumit. Per això, la campanya dels comerciants té l'objectiu de sensibilitzar la ciutadania per canviar "els valors, la percepció i el comportament ètic".
Fraile ha afirmat que és una tasca que necessitarà temps, però ha explicat que els comerciants esperen que la percepció dels catalans sobre la venda il·legal canviï com ha ocorregut amb la seguretat viària en els darrers anys. Per això, no ha descartat que, a banda de campanyes informatives amb "un to amable" es puguin demandar sancions als compradors.
La Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona també col·laboren amb la campanya. En la presentació, el director general de Comerç, Josep Maria Recasens, i el regidor de Comerç de Barcelona, Raimond Blasi, han coincidit en la necessitat de complementar la feina que fan de persecució de la distribució de productes per a la venda il·legal amb campanyes de sensibilització dels possibles compradors.
Recasens ha explicat que la lluita contra la falsificació i la venda il·legal és un objectiu del Govern i els diferents departaments que tenen competències en aquest àmbit estan treballant conjuntament. De moment, ha dit, ja s'ha intensificat el treball de la policia sobre els llocs de venda i, sobretot, en la investigació de la xarxa de distribució. Però també cal, ha afegit, "trencar mites" i explicar als ciutadans que el 'top manta' "no és tan innocu com sembla".
En el mateix sentit, Blasi ha afirmat que campanyes com aquesta són un complement per a la intensificació de la presència i l'activitat de la Guàrdia Urbana en aquest àmbit. Blasi ha considerat també que s'ha d'aconseguir que els venedors il·legals també es conscienciïn i aconseguir implementar mecanismes perquè puguin entrar en els circuits legals.
20.000 fulletons a una desena de municipis
Dintre de la campanya 'Estirem la manta', la Confederació de Comerç de Catalunya repartiran uns 200.000 fulletons a zones on normalment es produeix venda il·legal. De moment, s'ha previst una primera onada d'accions informatives a Barcelona, Cambrils, Calafell, Comarruga, El Vendrell, Salou, Torredembarra, Castelló d'Empúries, Empuriabrava i Roses. Els comerciants han ideat accions que imiten la manera de treballar dels 'top manta'. Els díptics -editats en català, castellà, angles, alemany, italià, fiancés i rus- es posaran en unes mantes com les que fan servir els venedors il·legals i hi haurà hostesses que ampliïn la informació.
A banda de la campanya per als ciutadans, la confederació també té la intenció de fer arribar la informació a institucions i prescriptors. Fraile ha explicat que posaran a disposició d'altres ajuntaments i associacions de comerciants el material de la campanya per tal que el puguin fer servir. A més, han creat una pàgina web ('estiralamanta.cat') que mantindrà viva la campanya de manera permanent.
Segons el secretari general de la confederació, els ciutadans no perceben que darrere de la venda il·legal hi hagi explotació de persones, inseguretat per als consumidors i competència deslleial. "El 'top manta' no forma part de la beneficència", ha resumit. Per això, la campanya dels comerciants té l'objectiu de sensibilitzar la ciutadania per canviar "els valors, la percepció i el comportament ètic".
Fraile ha afirmat que és una tasca que necessitarà temps, però ha explicat que els comerciants esperen que la percepció dels catalans sobre la venda il·legal canviï com ha ocorregut amb la seguretat viària en els darrers anys. Per això, no ha descartat que, a banda de campanyes informatives amb "un to amable" es puguin demandar sancions als compradors.
La Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona també col·laboren amb la campanya. En la presentació, el director general de Comerç, Josep Maria Recasens, i el regidor de Comerç de Barcelona, Raimond Blasi, han coincidit en la necessitat de complementar la feina que fan de persecució de la distribució de productes per a la venda il·legal amb campanyes de sensibilització dels possibles compradors.
Recasens ha explicat que la lluita contra la falsificació i la venda il·legal és un objectiu del Govern i els diferents departaments que tenen competències en aquest àmbit estan treballant conjuntament. De moment, ha dit, ja s'ha intensificat el treball de la policia sobre els llocs de venda i, sobretot, en la investigació de la xarxa de distribució. Però també cal, ha afegit, "trencar mites" i explicar als ciutadans que el 'top manta' "no és tan innocu com sembla".
En el mateix sentit, Blasi ha afirmat que campanyes com aquesta són un complement per a la intensificació de la presència i l'activitat de la Guàrdia Urbana en aquest àmbit. Blasi ha considerat també que s'ha d'aconseguir que els venedors il·legals també es conscienciïn i aconseguir implementar mecanismes perquè puguin entrar en els circuits legals.
20.000 fulletons a una desena de municipis
Dintre de la campanya 'Estirem la manta', la Confederació de Comerç de Catalunya repartiran uns 200.000 fulletons a zones on normalment es produeix venda il·legal. De moment, s'ha previst una primera onada d'accions informatives a Barcelona, Cambrils, Calafell, Comarruga, El Vendrell, Salou, Torredembarra, Castelló d'Empúries, Empuriabrava i Roses. Els comerciants han ideat accions que imiten la manera de treballar dels 'top manta'. Els díptics -editats en català, castellà, angles, alemany, italià, fiancés i rus- es posaran en unes mantes com les que fan servir els venedors il·legals i hi haurà hostesses que ampliïn la informació.
A banda de la campanya per als ciutadans, la confederació també té la intenció de fer arribar la informació a institucions i prescriptors. Fraile ha explicat que posaran a disposició d'altres ajuntaments i associacions de comerciants el material de la campanya per tal que el puguin fer servir. A més, han creat una pàgina web ('estiralamanta.cat') que mantindrà viva la campanya de manera permanent.