Aturem C-32 critica que es refaci la tramitació per perllongar l'autopista entre Blanes i Lloret

La plataforma critica que Territori i Sostenibilitat actuï "d'esquenes" al recurs

  • Un instant durant una manifestació que va realitzar la plataforma Aturem la C-32 el 2015 a Lloret de Mar. ACN
    Un instant durant una manifestació que va realitzar la plataforma Aturem la C-32 el 2015 a Lloret de Mar
    Fotos: ACN
La plataforma Aturem C-32 ha criticat que la Generalitat hagi començat de nou la tramitació per perllongar l'autopista entre Blanes i Lloret de Mar (Selva). Territori i Sostenibilitat ha tirat enrere el procés que va engegar l'any 2000 i ha tornat a treure a informació pública tant l'estudi informatiu com el d'impacte ambiental de l'obra. Ara, el traçat que s'hi proposa és el que es va acabar aprovant el 2016.
 
Les setze entitats que van portar l'ampliació de la C-32 davant del TSJC critiquen que la Generalitat actuï "d'esquenes al recurs judicial interposat", que va comportar que les obres s'aturessin de manera cautelar quan ja estaven a punt de començar. Aturem C-32 vincula la decisió de Territori i Sostenibilitat a la renovació de les concessions d'autopistes que s'han de fer properament. En un comunicat, la plataforma considera que "es pretén prorrogar el pagament per ús de les principals vies de comunicació catalanes". Finament, els opositors al projecte consideren que la seva construcció també va lligada a "una nova onada de creixement urbanístic".
 
A mitjans març, el Departament de Territori i Sostenibilitat va tornar a treure a informació pública tant l'estudi informatiu com el d'impacte ambiental del perllongament de la C-32 entre Blanes i Lloret. Amb aquesta decisió, la Generalitat anul·lava la tramitació que es va iniciar ara fa divuit anys, i que ha estat el focus del litigi que Aturem C-32 va portar davant del TSJC.

En total, fins a setze entitats agrupades sota el paraigües de la plataforma van presentar un contenciós davant l'alt tribunal català. Al·legaven que l'últim projecte que s'havia aprovat –el del 2016- no es podia emparar amb la declaració d'impacte ambiental del 2000, perquè aquest document havia caducat (ja que s'havia fet un canvi de traçat).

El TSJC va admetre a tràmit el recurs i al juliol de l'any passat, quan les màquines ja eren a punt d'entrar sobre terreny, va decidir aturar les obres de manera cautelar.

Ara, els nous documents que la Generalitat ha tret a informació pública no introdueixen nous traçats. De fet, com admet el Departament de Territori i Sostenibilitat, allò que es vol és comparar el projecte del 2016 amb la proposta inicial que hi havia l'any 2000. La Generalitat, però, sí que precisa que la nova declaració incorpora aquelles millores ambientals que s'han acordat amb els ajuntaments de Tordera (Maresme), Blanes, Lloret i Tossa de Mar.

Menys carrils

El projecte aprovat al juliol del 2016 dibuixava un traçat on es reduïa el nombre de carrils. Passaven de quatre a tres (dos de pujada en un sentit i un de baixada a l'altre). La conselleria subratlla que aquesta decisió suposava "un menor impacte per al territori" i tenia "unes característiques tècniques més adients amb la demanda esperada" (9.000 vehicles diaris).

Territori i Sostenibilitat manté que, tot i que entre el primer projecte i el que es va acabar aprovant hi ha setze anys de diferència, "el traçat no havia experimentat cap variació significativa que requerís una nova declaració d'impacte ambiental". Ara, però, la Generalitat sí que ha decidit fer-la, i per això torna a iniciar la tramitació per al perllongament de la C-32.

Florentino Pérez i el turisme de masses

La decisió no ha agradat a la plataforma opositora Aturem C-32, que fa anys que lluita per evitar la construcció d'aquest nou ramal de l'autopista. En un comunicat fet públic aquest dijous, el col·lectiu assegura que la decisió de Territori i Sostenibilitat implica actuar "d'esquenes a la decisió judicial" (en referència al contenciós que es manté obert al TSJC).

La plataforma C-32 va més enllà i lliga la decisió de la Generalitat a la renovació de la concessió d'autopistes i a nous projectes turístics. En un comunicat, l'entitat tem que el perllongament de la C-32, com s'ha mantingut durant aquests anys, no acabi essent lliure de peatges.

Aturem C-32 subratlla que aquesta nova tramitació s'ha anunciat "casualment" quan Abertis passarà a mans de l'empresa ACS, propietat de Florentino Pérez. "Pensem que es pot prorrogar el pagament per ús de les principals vies de comunicació catalanes, el que significa perpetuar l'històric greuge comparatiu amb altres zones de l'Estat espanyol", critiquen.

D'altra banda, el col·lectiu opositor al nou ramal creu que l'arribada de l'autopista a Lloret busca "una nova onada de creixement urbanístic" lligada a un nou camp de golf i una nova gran superfície que ja està en construcció.

Aturem C-32 critica que la construcció del nou ramal suposi "més totxos a costa de la destrucció del nostre patrimoni". La plataforma considera que no se'n beneficiaran "ni treballadors ni turistes" i que tampoc "ajudarà a millorar el deficient transport públic".