L'AP-7 no serà gratuïta mentre durin les obres de desdoblament de l'N-II

El PP ha votat contra la moció presentada per CiU que també reclamava el traspàs al Govern del tram entre Tordera i Maçanet

El mal estat de la carretera Nacional II al seu pas per les comarques gironines ha arribat aquest dimarts al ple del Congrés dels Diputats a través d'una moció presentada per CiU i consensuada amb el PSOE. Concretament, el text demanava el traspàs amb dotació econòmica del tram entre Tordera i Maçanet de la Selva. Un tros de via que l'Estat ja ha anunciat que renuncia a desdoblar per l'elevat cost que tindria.

Un altre punt -esmena introduïda pels socialistes- instava l'Estat a negociar amb la concessionària per aconseguir alliberar els peatges de l'autopista AP-7 i que sigui gratis circular per aquesta carretera mentre l'A2 no sigui una realitat. Tant CiU com els socialistes insistien que aquesta negociació no es traduís en un allargament de la concessió, que acaba l'any 2021. Segons va anunciar la ministra de Foment, Ana Pastor, rescatar l'autopista suposaria un cost de 95 MEUR anuals.

"És una moció de reprovació, de rebuig a la decisió anunciada per l'Estat de cancel·lar la conversió en autovia de la carretera Nacional II", ha començat advertint el diputat Jordi Xuclà (CiU), que s'ha encarregat de defensar la moció. Segons Xuclà, és totalment incomprensible que no s'inverteixin diners per desdoblar aquesta carretera amb un trànsit diari de 22.000 vehicles però, en canvi, es pressupostin partides a autovies per on hi passen poc més de 2.000 cotxes al dia.

Xuclà ha acusat el govern espanyol d'abandonar les comarques gironines i trencar els compromisos adoptats durant campanya electoral. El diputat ha recordat que el 8 de novembre del 2011 el mateix Montoro i el cap de llista per Girona, Enric Millo, van signar "solemnement" un compromís de desdoblament total de la via. Per això, ha criticat durament la decisió de reduir els 100 quilòmetres de desdoblament en només 8, els del tram entre Sils i Caldes de Malavella.

En la mateixa línia s'ha expressat el diputat socialista, Àlex Sáez, que ha lamentat que s'hagi passat, segons ell, de la demanda de celeritat i rapidesa en la tramitació de les obres a haver de "defensar" la necessitat del desdoblament global de la carretera. En la mateixa línia la diputada d'ERC, Teresa Jordà, ha lamentat que l'Estat "no s'immuti" davant la mort "massiva" de persones per culpa del mal estat de la via. La diputada d'ICV, Laia Ortiz, ha recordat que el seu grup aposta decididament per no fer el desdoblament però sí aconseguir que l'AP-7 sigui gratuïta "collant" la concessionària.

Finalment, la moció no ha prosperat i ha rebut el vot en contra de la majoria dels diputats. La diputada del PP, Concepció Veray, ha justificat el vot contrari del seu grup perquè finalment no han acceptat l'esmena dels populars en la que proposaven desdoblar els trams del sud i invertir en el nord per corregir els problemes de seguretat. 
Veray ha culpat els darreres executius socialistes pel mal estat de la carretera i ha assegurat que no han fet "res de res de res" durant anys. Segons la diputada, la manca de diners actual obliga a prioritzar inversions i han optat per implantar mesures correctores al nord i no en fer tot el desdoblament.