‘Baywatch’, els vigilants de la platja no eren això

Fer remakes no sempre és un bon negoci. De fet, tinc la certesa que mai ho és, encara que els seus responsables intentin fer-nos creure als espectadors que sí. Hi ha remakes i remakes, cert, però per norma la gran majoria acaben sent films dissenyats únicament per a ingressar diners fàcils gràcies al renom d’obres passades infinitament superiors i –el més important- a la respectiva ignorància del seu públic potencial. El cas d’aquesta Baywatch, actualització cinematogràfica de la mítica sèrie de televisió dels noranta protagonitzada per David Hasselhoff i Pamela Anderson, entre altres, és un magnífic exemple.

La sèrie se centrava en les vivències del cos de vigilants i socorristes de les platges de Malibú, un producte que bevia molt del modus vivendi de la costa californiana d’aquella època, de la música, el sol, les taules surf i els cossos esculturals de nois i noies de bon veure, elements fonamentals que, no exempts d’humor i autoparòdia, van convertir-lo en un xou simpàtic, molt vinculat al format videoclip, fàcilment consumible i, en definitiva, summament exportable arreu del món. Al contrari, aquest film dirigit per Seth Gordon oblida totes aquestes qualitats contextuals i desaprofita l’oportunitat única de revisar una de les poques fórmules passades que sí que es prestava a una renovació generacional, per a riure-se’n exclusivament. I el més irritant és que ho fa sense guió, sense escenes d’acció ben tramades, amb una banda sonora penosa i lamentable i amb un càsting molestament mediocre, tot i la solvència de Dwayne Johnson. En efecte, estem davant un remake que abandona el veritable leitmotiv de la sèrie, la vigilància i el socorrisme a les platges, per suggerir-nos un film detectivesc molt més pròxim a l’oblidable spin-off de la sèrie original, l’esperpèntica Baywatch Nights, tot i que passat pel filtre de la comèdia estúpida, una proposta que potser funciona en alguna seqüència però que en el còmput global s’estavella estrepitosament fins a ratllar la vergonya aliena. Una veritable llàstima per a una sèrie que mereixia més respecte.

Amb tot això, no cal dir que fins i tot l’episodi més fluix de la sèrie, que amb 12 temporades a les espatlles en tenia molts, està per sobre d’aquest despropòsit insofrible i execrable. Ni tan sols els cameos estel·lars dels sempre eterns Hasselhoff i Anderson aconsegueixen alleugerir el malestar per haver cedit a aquesta fraudulenta crida a la nostàlgia. I als més joves, a qui sens dubte va dirigit aquest subproducte, només un consell: en qüestió de remakes, qualsevol temps passat va ser sempre millor.