Girona s'apunta a la moda de les sèries

D'entrada he de dir que m'agraden les sèries. Bé, algunes sèries, no pas totes. Però ja sabem que això va a gustos. També he de professar la meva admiració per alguns crítics de televisió especialitzats en sèries, com en Toni de la Torre o en Pep Prieto. I especialment per aquests dos motius em sap greu fer aquesta crítica, però també em sento legitimat a fer-la.
 
Del 25 d'abril a l'1 de maig Girona va acollir el Plot Girona Series. És tracta d'una proposta que "vol convertir la ciutat de Girona, edició rere edició, en el referent internacional de la ficció televisiva del 26 d’abril a l'1 de maig de 2016 i que promouen Pep Prieto, Toni de la Torre i Pep Taberner (socis de MIRUT Productions SL)" -extret de la seva web-. 
 
El pressupost del Festival era de 72.000€, 37.000€ els cobrien espònsors privats (a la web només hi consta Movistar+), 10.000€ la Diputació de Girona i 25.000€ l'Ajuntament de Girona, que a més també va fer aportacions en espècies com la cessió gratuïta d’espais (Teatre Municipal durant cinc dies, i el Centre Cultural La Mercè, un dia) i la difusió (que va comptar amb materials impresos, banderoles, web i altres suports).
 
L’aforament previst per sessió era d’entre 300 i 500 persones. Però és evident que no ha estat així. Jo mateix va assistir a vàries sessions i el públic oscil·lava entre les 25 i 50 persones per sessió, és a dir un 10% del previst. Malgrat això l'Ajuntament va emetre una nota de premsa en què deia que "en la primera edició, el festival ha aconseguit congregar a gairebé 1.000 espectadors". Xifra del tot impossible amb els índex d'assistència que hi havia.
 
Em pregunto per què sempre es tendeix a fer lectures triomfalistes del que s'organitza. Per què ningú gosa dir que el rei va despullat? No seria més lògic dir: "ha estat una primera edició i haurem de veure si podem assumir-ne una segona en aquestes condicions. Potser caldrà fer canvis en l'organització."
 
A Girona hi ha públic sèriefil? Sí. Suficient per omplir un festival? Depèn. Si ja has vist una sèrie, i t'ha agradat, tornaràs a veure-la al Festival? I si no l'has vist hi aniràs perquè t'expliquin de què va? I a més et pot agradar veure una sèrie, però no necessàriament escoltar gent parlant-ne.
 
A més, quin sentit té fer un festival exclusivament amb el catàleg de Movistar? És com si es fes un festival exclusivament amb sèries de Netflix. 
 
Girona pateix d'una festivalitis aguda, i això té un cost, no únicament econòmic. Per què la ciutat inverteix tant en festivals? Quan podria fer-ho en programació estable als equipaments culturals dels que ja disposa. A més el model de festivals és una aposta pel centre de la ciutat. Mentre que invertir en programació estable als equipaments de ciutat distribuiria la cultura en espais com els Centres Cívics, teatres de barri, o circuits musicals...
 
Al meu entendre un festival només pot tenir sentit si compleix un d'aquests dos criteris. O bé porta públic a la ciutat i per tant compleix amb una funció de promoció econòmica, o bé recolza els creadors locals oferint-los un espai on visibilitzar la seva obra. Malauradament ni el Plot Girona Series Fest, ni altres festivals, compleixen amb cap dels dos criteris.