L'alcalde de Figueres manté que l'ecobarri de Llevant és "viable" malgrat la crisi

Santi Vila calcula que el projecte no tirarà endavant com a mínim en dos anys

El projecte, que es va presentar el mes de novembre amb la presència del llavors conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar, s'incorporarà al nou Pla General d'Ordenació Urbana que està previst que es pugui aprovar en un termini d'uns dos anys. Santi Vila recorda que el que es va presentar era un "informe de recomanacions" elaborat per l'equip redactor del projecte - Lluís Brau, Albert Cuchí, Salvador Rueda i Rafael Càceres- i ha manifestat que l'ajuntament es creu "pràcticament en la seva totalitat" les recomanacions. 

A ningú se li escapa que un projecte urbanístic tan ambiciós topa de ple amb el context de crisi actual. Sobre aquesta qüestió hi ha una "controvèrsia interessant", segons paraules de l'alcalde. D'una banda, hi ha un grup d'arquitectes i ecòlegs "convençuts" de la seva idoneïtat a dia d'avui per l'estalvi en el manteniment dels espais públics i l'eficiència dels edificis mentre que, de l'altra, hi ha una visió més conservadora de constructors i arquitectes que consideren que la inversió "és molt forta i no es pot justificar en temps de crisi". 

Davant això, l'alcalde es compromet a buscar "un equilibri" entre les dues opcions però no amaga que la "predisposició ideològica" de l'ajuntament "està amb els verds". I afegeix: "Tenim molt clar que el model de ciutat que volem ha de mirar al segle XXI i no al XX". 

Com serà l'ecobarri?

El barri que es projecta al sector de Llevant serà el primer que hi haurà a Catalunya d'aquestes característiques i estarà pensat només en base a criteris de sostenibilitat. La zona on s'ubicarà té unes 20 hectàrees, entre la carretera de Roses i la via del tren i on, actualment, hi ha la depuradora. A més, el sector està pròxim del barri de la Marca de l'Ham, un dels més degradats de la ciutat. Aquesta zona no està connectada amb la ciutat i per això caldrà fer canvis en el planejament urbanístic per poder urbanitzar el barri. En el disseny actual, hi podrien viure fins a 5.000 habitants. 

Pel que fa a algunes de les seves característiques, destaca que els carrers del nou barri estaran pensats per donar prioritat a les bicicletes i els vianants i que els cotxes només podran accedir als afores del barri però no al centre. El subministrament energètic dels edificis estarà centralitzat i per tant no hi ha haurà calderes individuals sinó sistemes energètics eficients com la cogeneració o la biomassa. 

Tal com ja es va apuntar el dia de la presentació, el calendari d'execució no està fixat -es parlava d'un termini d'entre vuit i deu anys vista- així com tampoc les formes de finançament. 

El projecte de molins de vent a rotondes, per a finals de mandat

Un altre dels projectes de sostenibilitat que l'equip de govern té sobre la taula és el d'instal·lar aerogeneradors a teulats d'edificis o, fins i tot, a alguna rotonda. El projecte, que encara s'està gestant, preveu un "calendari de mandat" i per tant s'espera que abans que acabi aquesta legislatura alguns dels molins de vent ja estiguin en funcionament. 

Com a exemple de l'estat embrionari en què es troba el projecte, Vila ha explicat que el prototip d'aerogenerador s'està tot just creant com a prova pilot per a provar a la capital de l'Alt Empordà. El que sí que tenen clar és que aniran al quadrant nord de la ciutat. "Ens agrada molt la idea perquè s'aprofita un espai públic i fins i tot té un punt estètic, com a senyal de modernitat", explica l'alcalde. 

Molt més avançada es troba el projecte per a la instal·lació de plaques fotovoltaiques a edificis públics i privats. A finals d'any està previst que surtin a concurs per poder-se posar a tots els equipaments municipals -escoles, centres cívics, etc-. 

Les plaques de Plaça Catalunya encara no estan connectades a la xarxa

Un dels projectes emblemàtics del mandat passat va ser la construcció de la coberta de la plaça Catalunya amb plaques fotovoltaiques, que han de permetre un estalvi energètic anual d'uns 40.000 euros. L'alcalde ha explicat que, per una qüestió de permisos, les plaques no s'han pogut connectar a la xarxa encara però s'espera que ja puguin entrar en funcionament a finals d'agost.