La Fundació Gala-Salvador Dalí preveu un augment del 5% de visitants aquest trimestre

Els representants de l'entitat cultural privada reconeixen que "no tenen crisi"

La Fundació Gala-Salvador Dalí és molt optimista amb les previsions per aquest any, que esperen tenir una temporada "excel·lent". "Les xifres no són espectaculars" a dia d'avui, segons paraules del secretari general de la fundació, Lluís Peñuelas, ja que aquest trimestre han observat un augment del 5% de visitants a la Casa-Museu Salvador Dalí a Portlligat (Alt Empordà) i a la Casa-Museu Castell Gala de Púbol (Alt Empordà), mentre que al Teatre-Museu de Figueres el nombre de visites s'ha mantingut. La dada que els augura aquest èxit prové de les agències i operadors turístics, que els han assegurat que podrien arribar a "doblar" el nombre de visitants que els volen portar respecte l'any anterior. Rússia i Alemanya són els dos destins més potents per a aquest any.

Amb un increment superior al 8% de visitants durant el 2010 de mitjana a tots els museus Dalí, el patronat de la fundació ha aprovat aquest dimarts la memòria econòmica d'aquest exercici que ve marcat per un excedent de 4,27 milions d'euros. Pel que fa a les inversions, se n'han fet per un valor de 2,45 milions d'euros, mentre que les despeses en activitats d'interès general ha superat els 9,2 milions d'euros i els ingressos han estat de més de 13,5 milions d'euros. Els responsables de la fundació han reconegut no haver "notat la crisi" en els últims anys, gràcies a la "figura", "prestigi" i "qualitat" de les col·leccions que es poden veure a aquests museus. Tot al contrari, el que intenten és "ajustar el servei a una demanda que no podem cobrir", segons Peñuelas, que ha afegit que "estan morint d'èxit", en el bon sentit de l'expressió.

Entre les dades que han donat a conèixer, destaca l'opinió dels seus visitants. Més del 80% dels enquestats qualificaven d'"excepcional" i "molt bé" la visita feta als diferents espais que gestiona la fundació. "El que perseguim és que els visitants en quedin satisfets", ha dit el secretari general, qui ha afegit que és la forma de "prestigiar Salvador Dalí".

Pel que fa a la feina feta durant aquest 2010, s'ha destacat la inversió en l'enriquiment del fons - fins a 600.000 euros amb noves adquisicions- així com la base documental, que s'ha aconseguit 'millorar substancialment' amb més de 100.000 articles periodístics, després de consultar arxius importants com el de Nova York. A nivell de recerca, continua augmentant el nombre d'investigadors al Centre d'Estudis Dalinians així com les consultes que reben a través d'Internet.

La marca Dalí, en expansió

Una de les dades que demostren el valor creixent que té la marca dalí són els 91.000 registres que hi ha actualment, amb un total de 45 marques a 70 països diferents, una xifra que queda lluny dels 30.000 registres que controlava la fundació fa dos anys. "La Fundació ha anat agafant el control d'aquesta herència immaterial" però no és una tasca fàcil, sobretot amb Internet. Segons ha explicat el gerent de la fundació, Joan Manuel Sevillano, s'ha fet un "gran esforç" per "crear una xarxa de protecció i reconeixement" de la marca Dalí. L'objectiu final és "prestigiar-lo" però també que la informació i presència de l'artista als canals de divulgació sigui "rigorosa" i sense "elements d'invensió interessats" per motius comercials o altres. A nivell d'ingressos per drets, la fundació va recaptar 1,3 milions d'euros, mentre que per la venda de merxandatge van ingressar 2,45 milions d'euros.

Entre els països en què es van poder veure obres de Dalí, en qualitat de préstec de la fundació, figuren Xipre, França, Grècia o Itàlia, entre d'altres destins.