La xarxa de vies verdes unirà la Costa Brava amb el Pirineu de forma continuada

S'incorporen 65 quilòmetres nous

La xarxa de vies verdes de les comarques gironines incorporarà més de 65 quilòmetres nous que permetran per primer cop connectar de forma continuada la Costa Brava amb el Pirineu, des de Sant Feliu de Guíxols fins a Gombrèn.

El projecte s'ha presentat oficialment aquest dimecres amb la presència dels alcaldes o regidors de 13 municipis del Pla de l'Estany –que per primer cop entrarà a la xarxa-, Ripollès i Gironès. Des del Consorci de Vies Verdes s'ha subratllat que completar aquests trams era una "reivindicació històrica", que estava pendent des del 2008, i que confien que serà un revulsiu per al territori.

Segons el seu president, Albert Gómez, la demarcació ja és una "destinació cicloturística madura i consolidada" però estan convençuts que amb aquesta ampliació i d'altres que vindran en un futur faran que sigui un "referent europeu". El projecte costarà més de 5,2 MEUR i compta amb fons europeus FEDER i les aportacions d'Ajuntaments, Diputació i el consorci. Aquesta ampliació es preveu que sigui una realitat el primer trimestre del 2019.

D'altra banda, Gomez ha assenyalat que aquesta és una obra "estratègica" que permetrà "vertebrar millor" el que ja hi hi havia construït. El fet que permeti per primer cop anar amb bicicleta des de Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà) fins a Gombrèn (Ripollès) de forma continuada suposarà un revulsiu pel territori i molt especialment per a la comarca del Pla de l'Estany, que fins ara no tenia cap tram de la via verda. Per Gómez, la demarcació de Girona ja és una "destinació cicloturística madura i consolidada" però estan convençuts que amb aquesta ampliació i d'altres que vindran en un futur faran que sigui un "referent europeu".

Per la seva banda, el president de la Diputació de Girona, Pere Vila, ha reconegut que aquest és un projecte molt "necessari" alhora que ha agraït la paciència i "fe" dels municipis durant tots aquests anys. Així mateix els ha dit que l'esforç econòmic que hauran de fer –la majoria són municipis petits- tindrà "un retorn" amb aquests nous trams de via verda que "seran per sempre". També s'ha mostrat convençut que serà un referent a nivell europeu.

Els detalls tècnics dels nous trams

Els més de 65 quilometres es distribueixen en tres parts. D'una banda, l'Eix Girona-Banyoles-Serinyà, que farà 35,1 quilòmetres i tindrà un cost de 2,7 MEUR. Fins ara només hi havia la connexió entre Girona i Sarrià de Ter però ara es continuarà fins a Serinyà, passant per Banyoles, Porqueres i Cornellà, entre d'altres. El segon tram és el de l'eix Olot-Ripoll, que anirà des de Sant Joan de les Abadesses fins a la Vall de Bianya. Inclou un tram de 26,1 quilòmetres que permetrà connectar amb la ruta del Ferro i el Carbó pel coll de Collabós, evitant el tram de carretera actual que creua la colladade Sentigosa. L’actuació té un cost aproximat d'1,3 milions d'euros.

I el tercer tram, l'eix Ripoll-Campdevànol, on s'habilitaran 4,5 quilòmetres nous per completar la connexió del camí ral amb la ruta del Ferro i del Carbó, direcció Ripoll, així com del tram entre Campdevànol i Gombrèn pel camí ral i ramader. En aquest sector es farà també una passera-pont per evitar passar per l'N-260 entre Ripoll i Campdevànol.

El cost total de l'obra supera els 5,23 MEUR. El 50% s'aportaran a través del FEDER mentre que els ajuntaments n'aportaran prop d'1,759.000 MEUR, la Diputació uns 956.000 euros i el Consorci de les Vies Verdes, gairebé 609.000 euros. El calendari previst fixa que la licitació de l'obra –es farà de cop tot i que inclourà els diferents trams- sigui a partir d'aquesta tardor, amb la idea que s'adjudiquin i iniciïn els treballs el primer trimestre de l'any que ve. A principis del 2019 les obres haurien d'haver finalitzat ja.

Aquest model de finançament suposa un canvi ja que fins ara els nous trams s'havien assumit a través del Ministeri de Medi Ambient - Programa Camins Naturals en els primers traçats de via verda (ruta del Ferro i del Carbó i ruta del Carrilet)- i per la Generalitat en el tram de la ruta del Tren Petit. És el primer cop, doncs, que els ajuntaments financen la construcció de nova via verda.