Una campanya demana a residents i turistes de Lloret a ''posar-se la samarreta''

'Amb respecte, hi cabem tots' és el lema de la iniciativa

L'Ajuntament de Lloret de Mar (Selva)juntament amb els diferents representants del sector hoteler, comerç i oci nocturn, ha posat en marxa una campanya de civisme on s'apel·la a la responsabilitat i respecte dels residents i turistes. La campanya, que s'ha presentat aquest dimecres i ja és visible a diferents punts del municipi, busca fomentar la convivència al municipi i fer evident de la necessitat de buscar l'equilibri entre el resident i el turista. "Les paraules clau són respecte i coresponsabilitat", ha afirmat l'alcalde, Jaume Dulsat, tot afegint que no només és un tema de les administracions o la policia sinó que requereix de la implicació de tothom. El to de la campanya és volgudament "positiva, que fuig del to punitiu", segons ha dit, perquè la gent se la faci seva.

El lema escollit és "Amb respecte, a Lloret hi cabem tots" i té la samarreta com a element central. Segons han explicat els creadors de l'empresa Charles, que es qui ha fet la campanya, busca enfortir la relació entre resident i turista a partir d'aquest objecte com a vehicle de convivència i respecte. El fet de posar-se la samarreta ja implica un "compromís" i fa visible que tothom forma part d'un mateix equip, segons ha explicat un dels creadors, David Barrachina. A nivell gràfic, el disseny juga amb parelles de contraris que poden conviure al mateix temps. Hi ha tres models diferents, com és la sabata de taló acompanyat del missatge "els que es mouen de nit" i l'esportiva, amb el text "els que es mouen de dia"); la copa de gintònic ("els de matinada") i el cafè amb llet ("els de bon matí"), i el llibre ("els que volen silenci") i la bola de discoteca ("els que volen música"). També s'ha fet una samarreta per a dues persones on hi ha il·lustrada una d'aquestes parelles esmentades.

En total s'han fet 10.000 samarretes amb aquests missatges. Entre les iniciatives per fomentar la participació, destaca un "photocall" en què els usuaris s'han de "guanyar" la samarreta. Si se la posen, es fan una fotografia i la comparteixen a les xarxes socials, la samarreta ja és seva.

La zona limitada on cal dur samarreta

La campanya també aborda una de les problemàtiques, com és que els turistes que van a la platja es passegen sense camiseta pel centre de la ciutat. El que s'ha fet es dissenyar una línia simbòlica de color verd a terra, que va des del passeig marítim fins als accessos de la zona comercial, i s'acompanya amb el missatge 'Posa't la samarreta en català i anglès. També hi ha samarretes de cartró on s'informa de la iniciativa.

L'alcalde del municipi, Jaume Dulsat, ha precisat que el fet de no dur la samarreta no és un tema greu però sí que vol ser "el vehicle" per abordar altres problemes de civisme, com ara la brutícia, els sorolls o el llançament d'objectes. També s'ha referit a l'aparició d'habitatges d'ús turístic (HUT) tot dient que són un "desafiament" perquè porten turistes en indrets on ningú se'ls espera i on viuen residents. Aquest és un tema que l'equip de govern està treballant per establir les zones on en un futur es podrà créixer amb aquest tipus d'allotjament i en les que no.

Ara bé, també ha dit que Lloret de Mar és una ciutat on conviuen més de 100 nacionalitats i on s'ha de treballar perquè no hi hagi "turismofòbia", com ja ha passat a altres ciutats com Barcelona. En aquest sentit, ha recordat que el turisme és la principal activitat i que els seus vilatans tenen una major "resilència" que a altres indrets perquè entenen que l'arribada del turisme és sobretot els mesos d'estiu. " Som un referent turístic a la Costa Brava i no ens podem permetre que hi hagi turismofòbia; no la volem i treballarem activament perquè no passi, i aquesta campanya n'és una mostra", ha dit. El repte és aconseguir millorar les relacions entre el resident i el turista i demostrar que tots els usos són compatibles si es fan des del respecte.

La campanya seguirà després de l'estiu

Per la seva banda, la gerent de Lloret Turisme, Elisabeth Keegan, ha explicat que la campanya s'emmarca en el Pla de Renovació Turística de Lloret 2015-2010 que busca fer un "canvi de mirada" i que el resident també se senti "orgullós" i tingui una actitud positiva envers el turisme. La campanya que s'ha presentat avui s'ha treballat des dels diferents sectors turístics, ja siguni gremis d'hostaleria, comerciants, agències de viatges i representants de l'oci nocturn i sindicats. "Aquesta és una campanya de tots, sinó no tindria cap sentit", ha conclòs. Tot i que ha començat ara, tindrà continuïtat després de l'estiu en altres àmbits com ara a les escoles.

Lloret de Mar va rebre l'any passat 1.288.098 viatgers i va registrar un total de 5.884.557 pernoctacions hoteleres. És la cinquena destinació de sol i platja en places hoteleres a nivell estatal. Durant el 2015, amés, va ser la segona destinació en recaptació de taxa turística a Catalunya, amb més de 2,63 milions d'euros, només superada per Barcelona.