El promotor de l'Acústica demana garanties per mantenir el festival a Figueres

La incertesa ha obligat a canviar la programació d'enguany

Acústica vol garanties clares que, més enllà de l'edició d'aquest 2017, el festival es podrà mantenir a Figueres (Alt Empordà) durant els propers anys. El promotor del certamen, Xavier Pascual, ha presentat aquest divendres les principals novetats d'enguany i ha alertat que, a diferència d'altres anys, en aquesta ocasió no han tingut la seguretat que els concerts es podrien celebrar fins a l'abril. Una situació que ha endarrerit tot el procés de confecció de la programació i que, a més, ha afectat a la contractació d'artistes internacionals i nacionals. Tot i que no ha concretat noms, Pascual ha insistit que tenen solvència i que, per això, moltes formacions els han fet confiança reservant-se les dates d'actuacions però que no ha passat el mateix amb artistes d'alt nivell.

De fet, el conveni que garanteix en finançament municipal només per a aquesta edició (que ascendeix als 240.000 euros per a l'Acústica i l'Acustiqueta) s'ha signat avui mateix. Això significa que no es podran començar a rubricar contractes en ferm fins dilluns vinent. Pascual, a més, calcula que no podran presentar la programació fins al mes que ve. En aquest sentit, ha demanat als grups polítics que durant aquests 30 dies es reuneixin i busquin una "solució" per al manteniment dels festivals estratègics de Figueres.


El promotor del certamen no veu bé la proposta anunciada per l'Ajuntament de convocar un concurs públic a quatre anys substituint els convenis plurianuals, que fins ara se signaven i que comptaven amb informes negatius del secretari municipal. Al seu entendre, aquesta fórmula no és l'adequada per a una ciutat on les iniciatives sorgeixen del sector privat i amb formats únics que compten amb una llarga trajectòria. "Jurídicament hi ha altres fórmules", ha dit Pascual, que ha animat a tots els grups que conformen el consistori a reunir-se per parlar-ne en profunditat.

Pascual ha insistit que urgeix tenir garanties perquè no poden assegurar una edició l'any vinent amb el model actual si la situació d'incertesa es manté. "Ens fan confiança però no ho podem fer cada any", ha insistit. El promotor del festival ha admès que fins a principis d'any tenien dubtes que el certamen es pogués celebrar però ha assegurat que l'Acústica "tal i com és ara" no tindria sentit en cap altre .lloc que no fos Figueres. Per això, ha afirmat que en cas que no es pogués fer com fins ara, l'aturarien per "repensar el model".

Crida a una posició clara de tots els polítics

Per la seva banda, l'alcaldessa ha insistit que el Govern municipal aposta fermament per al seu manteniment i ha tornat a demanar a tots els grups polítics una posició clara i ferma sobre el model de festivals que volen a la ciutat. Aquest dilluns Felip ja llençava aquesta petició durant la presentació de l'estudi d'impacte econòmic del Festival del Circ, que es troba en la mateixa tessitura.

En aquest sentit, ha explicat que les bases pel concurs anunciat estan elaborades però que no les han volgut tirar endavant perquè hi veuen dubtes. "Per exemple, s'estableix que el promotor del festival en qüestió ha de concretar la programació pels quatre anys i això és inviable", ha remarcat. Per això, diu que més enllà dels procediments legals, cal una posició conjunta, un "pacte de ciutat" que doni les garanties necessàries a aquest i als altres esdeveniments que, ara per ara, només tenen garantida una edició anual.

Un nou espai i ampliació del mercat de dissenyadors

L'Acústica, que se celebrarà del 31 d'agost al 3 de setembre, arriba a la seva setzena edició incorporant un nou espai, a la plaça de la Palmera. L'escenari servirà de complement als dos grans espais que ofereixen concerts (la Rambla i la plaça Catalunya) i permetrà esponjar el públic, a més d'oferir la possibilitat de celebrar més concerts simultanis. Es tracta, a més, d'una zona emblemàtica perquè aquest va ser un dels primers llocs de la ciutat on es va celebrar l'Embarraca't de les Fires i Festes de la Santa Creu.

A banda d'això, el festival mantindrà els concerts a la balconada del Teatre Jardí, l'espai dedicat als 'food trucks' i ampliarà l'Acústica Market, un mercat dedicat a joves dissenyadors.

De moment, no s'ha desvetllat cap nom de la programació però Pascual ha avançat que comptarà amb un pressupost al voltant dels 600.000 euros.