Figueres veu pràcticament impossible el soterrament de les vies del tren

Foment s'ha compromès amb altres municipis per a fer-ho

L'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, assegura que veu gairebé "impossible" que el Ministeri de Foment assumeixi el cost del soterrament de les vies del tren convencional i que la ciutat va perdre la seva oportunitat perquè no va signar un conveni durant els anys 2006 i 2007, quan diverses poblacions ho negociaven. Felip ha fet aquestes declaracions en una entrevista a 'Catalunya Radio' on també ha afirmat que el debat sobre les dues estacions –la convencional i la del TAV- va eclipsar aquesta possibilitat. La responsable municipal ha dit que quan va saber que l'estat espanyol es comprometia amb els municipis de Montcada i Reixach, l'Hospitalet de Llobregat i Sant Feliu de Llobregat va demanar explicacions a Foment i que des del Ministeri li va comunicar que ho assumiria perquè tenien acords. "La porta ara per ara continua tancada", ha remarcat.
 
"És complicat per no dir quasi impossible que el Ministeri de Foment pagui un soterrament quan ja ha anunciat que des del 2013 no en pagarà en cap tram urbà", assegura Felip. Per això, l'alcaldessa de Figueres veu gairebé "impossible" que l'estat espanyol es faci càrrec d'aquesta actuació, llargament reivindicada a la ciutat.

La darrera notícia la van tenir quan Felip es va posar en contacte amb el Ministeri després de l'anunci del compromís per fer el soterrament als municipis de Montcada i Reixach, l'Hospitalet de Llobregat i Sant Feliu de Llobregat.

"No es tracta de competir entre municipis però quan sents aquests noms penses com pot ser si Figueres fa tants anys que ho està demanant", afirma. La resposta: aquestes poblacions tenen un conveni vigent amb l'estat que Figueres no té. "Figueres no va tancar-lo en els últims anys en què es podia, el 2006-2007, justament perquè hi havia el debat sobre una o dues estacions". Per Felip, aquesta situació va fer perdre l'oportunitat d'aconseguir-ho. "Quan preguntes perquè no pot entrar-hi Figueres et diuen que perquè no va tancar conveni", remarca.

El model d'una o dues estacions

El debat sobre el model d'una o dues estacions es va posar sobre la taula arran de la construcció de la del TAV, al terme de Vilafant i allunyada del centre de la ciutat. L'estació del tren convencional compta amb dos passos a nivell en els quals s'ha produït diversos accidents.

La polèmica es va fer més viva que mai l'any 2008. Aleshores, la plataforma Defensem el tren -creada amb motiu de la problemàtica- va lliurar gairebé 6.000 signatures reclamant una consulta popular per abordar-ho, que mai es va celebrar.