L'IES La Garrotxa d'Olot impulsa vuit projectes d'innovació

El 97% dels alumnes d'FP troben feina en acabar els estudis

L'Institut La Garrotxa a Olot, el més gran de la comarca, treballa aquest curs en vuit projectes del programa Innova-FP de transferència de coneixement que impulsa el Departament d'Ensenyament a Catalunya.

El centre va ser pioner en aquest àmbit i fa més de deu anys que ve desenvolupant solucions arran dels encàrrecs que reben d'empreses del territori. Entre els projectes d'enguany, destaca la construcció d'una premsa per a un taller de ceràmica o l'aplicació experimental d'una fibra sintètica per al farciment d'anoracs.

El centre manté un bon nivell d'inserció laboral dels alumnes que han acabat els estudis. Només un 3% dels que ho van fer l'any passat no han aconseguit trobar feina. Els responsables del centre recorden que els tècnics són perfils molt buscats per les empreses, sobretot de sectors industrials.

En els últims dos anys també han vist com la construcció s'ha reactivitat. Aquest curs ja tenen tots els alumnes matriculats de Projectes d'edificació que treballen en oficines tècniques – el que abans es coneixia com a delineant- fent pràctiques o treballant mentre es formen.

L'Institut La Garrotxa porta treballant la innovació amb casos pràctics des de fa més de deu anys. El resultat ha estat una quarantena de projectes que han tirat endavant després de rebre encàrrecs concrets d'empreses de la zona que necessitaven millorar els seus processos de producció. El responsable del programa, Lluís Clapés, subratllava aquest dimarts que el "compromís" dels alumnes és molt més gran si es treballa en casos reals en comptes de situacions que s'inventa el professor a nivell teòric. És una manera de demostrar, afegeix, que la innovació i creativitat són necessàries per "sobreviure" al mercat que cada cop és més competitiu.

Al començament eren els mateixos professors els que havien de buscar empreses per poder desenvolupar projectes però ara la situació s'ha invertit i, gràcies al boca-orella, les peticions arriben per iniciativa dels empresaris. Enguany estan desenvolupant vuit projectes d'innovació, en el marc del programa Innova-FP de la Generalitat. Acostumen a durar tot el curs però en alguns casos es pot allargar més i després es treballa en diferents fases. Entre els que tenen en projecte, destaca el disseny d'una premsa per fer peces de ceràmica. Ja tenen el prototip construït i ara estan perfeccionant-lo amb l'ajut de l'empresa que els va fer l'encàrrec. "Necessitava mecanitzar una part del procés perquè era massa manual i volien que els facilitéssim la feina", ha detallat Clapés.

Acostumen a ser encàrrecs d'empreses de mecànica però darrerament han incorporat nous sectors com el de la moda. Aquest any, per primer cop faran un projecte del cicle de Patronatge i moda. Una alumna ha experimentat amb una fibra sintètica que fins ara només s'tilitzava per a usos industrials com a aïllament. Es vol demostrar si és útil com a farciment d'anoracs. Així mateix, també hi ha un grup d'estudiants del cicle formatiu de jardineria per trobar quines són les plantes locals més adequades per substituir les invasores que hi ha al territori. Ho treballen en col·laboració amb el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa.

Només un 3% dels graduats no troben feina

Cada any, l'institut La Garrotxa dona a conèixer els resultats de l'estudi que elaboren a nivell d'inserció laboral dels seus estudiants. Durant el 2015, van registrar la millor xifra d'inserció laboral dels seus alumnes des del 2008 amb només un 4% d'alumnes que havia finalitzat els estudis i no havia aconseguit trobar feina. Aquesta dada, però, un any més tard és encara millor. Segons l'últim estudi, basat en les dades dels estudiants que van acabar de formar-se el 2016, el 47% dels graduats ha trobat feina, el 23% combina estudis i treball; i el 27% continua estudiant. Només un 3% està buscant feina. Es tracta d'una dada molt positiva que contrasta amb el 14,8% d'atur que hi havia a Catalunya el desembre del 2016.

Un dels motius d'aquesta bona inserció és que els perfils de tècnics i tècnics superiors estan "molt buscats" per les empreses de la zona, tal com ha explicat la sotsdirectora d'FP del centre, Carme Espuña. La fórmula de formació dual, que permet els estudiants fer pràctiques a empreses mentre estudien, està funcionant també molt bé. Segons l'estudi, un 84% dels estudiants graduats manifesta que el contracte que té està relacionat amb el cicle que va estudiar.

Respecte el 2015, també s'ha detectat un augment dels contractes amb jornades a temps parcial. Així, si fa dos anys els que treballaven unes hores a la setmana eren un 42%, un any més tard han augmentat fins al 46%. I per contra, els enquestats amb contractes a temps complet, és a dir, amb jornades senceres de treball, han passat del 58% l'any 2015 al 54% el 2016. Des del centre posen l'exemple dels estudiants d'electricitat i mecànica que combinen els estudis amb la formació per l'alta demanda que hi ha d'aquests perfils en el món empresarial. Molts estudiants cursen el grau superior mentre treballen a mitja jornada o també hi ha el cas d'alumnes que cursen els cicles en modalitat dual.

Quant al tipus de contractes, el 54% dels enquestats tenen contractes temporals enfront d'un 27% que en tenen d'indefinit. També hi ha un 4% que treballa pel seu compte i un 8% que està en una altra situació. Aquesta temporalitat es deu, segons el centre, a que els estudiants tot just han acabat de formar-se i és difícil que el primer contracte que se'ls faci sigui indefinit.

Pel que fa als salaris, un 66% dels que treballen a temps complet cobren uns 1.100 euros al mes; un 16%, uns 800 euros de mitjana i un 13%, entre 1.200 i 1.500 euros. Un 5% cobra més de 1.500 euros al mes.

L'estudi, que es ve fent des del 2006, s'ha elaborat amb les dades d'un total de 166 alumnes que es van graduar l'any passat.

Indicis de recuperació econòmica

Des del centre també afirmen que en els últims dos anys han percebut una certa recuperació econòmica i un punt d'inflexió des que va començar la crisi. "Tenim indústria de la comarca que són innovadores i van creixent i necessiten que s'hi vagin incorporant gent", ha afirmat el director del centre, Jordi Antiga. De fet, hi ha especialitats on "no hi ha prou alumnes per cobrir la demanda". És el cas dels alumnes graduats en feines industrials, com ara mecatrònica i robòtica, però també del sector de la construcció. Des del centre han vist com en els últims dos anys augmentava el nombre d'estudiants inscrits en el cicle de grau superior de Projectes d'edificació –el que abans es coneixia com a delineant- i a la vegada, augmentava la demanda d'aquests perfils. Aquest any, tots els alumnes matriculats en aquest cicle estan fent pràctiques o treballant mentre estudien.

La formació a l'estranger continua essent també una aposta del centre a través de programes e mobilitat internacional com l'Erasmus+. El pròxim estiu un total de 17 alumnes treballaran a empreses de l'estranger, a països com ara Irlanda, Alemana o Suècia.

L'institut La Garrotxa, creat l'any 1974, té actualment 1.200 alumnes. Ofereix formació d'ESO, Batxillerat i un total de tretze cicles formatius de grau mitjà i grau superior.