Red Eléctrica dóna l'esquena a les sis alternatives al ramal de la MAT de Riudarenes

La companyia assegura que cap de les alternatives és viable

Red Eléctrica ja ha donat resposta a l'estudi del ramal de la MAT a Riudarenes (Selva) encarregat per la Generalitat. A l'escrit que ha tramès al Govern, la companyia no veu viable cap de les sis alternatives que es proposaven, i es manté ferma en què el projecte que ha de tirar endavant és el que hi havia fins ara sobre la taula.

És a dir, fer passar la línia aèria pel mig de les Guilleries. En total, el ramal dels 400 kV projectat per la companyia s'estén al llarg de 17 quilòmetres i té 41 torres. El delegat de Red Eléctrica a Catalunya, Lluís Pinós, diu que a l'hora de tombar les sis alternatives "s'han tingut en compte tots els condicionants" i assegura que la pilota, a hores d'ara, es troba damunt el teulat de la Generalitat.

D'altra banda, a les comarques gironines, la companyia ja ha començat a aixecar la subestació dels 400 kV a Sant Julià de Ramis (Gironès), batejada com 'La Farga', i ha començat els treballs previs per desmantellar les línies que passaran compactades per les torres de la MAT.

El nou eix elèctric entre Lleida i Barcelona és un dels projectes estrella que la companyia inclou dins la planificació d'inversions a Catalunya per als propers anys. De fet, serà una de les inversions més elevades del període, per darrere de la interconnexió dels 400 kV amb França (que ja va entrar en fase comercial ara fa un any i mig).

En total, seran fins 184 quilòmetres de torres de 220 kV de doble circuit, que suposaran una inversió que Pinós estima al voltant dels 100 MEUR. Ara, Red Eléctrica assegura que ja és hora de començar a passar del paper a la realitat. Ho fa després d'haver lligat acords amb tots els ajuntaments per on creuarà la línia (en total, fins a una quarantena).

El delegat de la companyia a Catalunya admet que hi ha hagut alguns consistoris –no precisa quins- on els ha costat tancar les compensacions. "En alguns punts hem tingut problemes, però ara ja tenim els acords i el que toca és tirar endavant el projecte", indica Pinós.

Tot i que a la pràctica allò que es farà és substituir una línia ja existent que ha quedat obsoleta, la companyia inclou la infraestructura dins el paquet de noves construccions. I és que, de fet, de l'antiga no en quedarà res, perquè es desmantellarà del tot.

Apart, el nou eix Lleida-Barcelona, que s'estendrà des de la serra de Mangraners (al Segrià) fins a Begues (Baix Llobregat) tampoc seguirà al 100% el traçat de l'antiga línia. En alguns punts, s'ha desviat per afavorir-ne la integració i reduir-ne l'impacte ambiental.

Projecte al juny, obres al 2018

El delegat de la companyia a Catalunya ha explicat que REE preveu enllestir el projecte del nou eix elèctric aquest proper mes de juny. "Serà aleshores quan començarem el procés de tramitació i informació pública, que ens portarà un any; entenc, però, que serà una tramitació fàcil, perquè hi ha acord i la línia s'ha consensuat amb els ajuntaments", ha concretat Lluís Pinós.

La intenció de REE és que les màquines puguin començar a aixecar la nova línia el mes de juny del 2018. A partir d'aquí, el delegat a Catalunya ja admet que el termini d'execució "serà llarg" i que no es baixarà "dels dos anys o els dos anys i mig".

Set subestacions a Barcelona

Coincidint amb la junta general d'accionistes, que Red Eléctrica celebra a Madrid, l companyia també ha anunciat més inversions a Catalunya. En concret, Pinós ha avançat que d'aquí a un any o un any i mig REE ja haurà aixecat les noves vuit subestacions que s'han de fet a Barcelona ciutat. Totes, de 220 kV.

D'aquestes, ja n'hi ha una de construïda, la de 'Facultats', però en queden set més. Entre aquestes, 'Can Jardí', 'Viladecans', 'Cerdà' o 'Guixeres'. "Totes les que hi ha pendents estan en fase de tramitació, perquè se n'iniciï ja la informació pública; les noves subestacions se situaran dins l'entorn de l'àrea urbana de Barcelona i, a l'hora de posar-les en servei, complirem terminis", ha concretat Pinós.

El delegat de REE, per últim, també s'ha referit al projecte de la MAT a Santa Coloma de Gramenet. De moment, encara no s'ha mogut res i la companyia està a l'espera de rebre la resposta del ministeri per veure si cal fer o no projecte ambiental –com reclama l'ajuntament- abans de tirar endavant l'obra.