Adif entona el mea culpa i confirma que les obres del Parc Central s'endarreriran

El projecte té "deficiències i insuficiències"

Els temors de l'Ajuntament de Girona s'han confirmat. Adif haurà d'aturar les obres en bona part de la llosa del Parc Central per refer el projecte i tornar-lo a tramitar. Aquest dimarts els responsables municipals han pogut escoltar les explicacions d'Adif en primera persona. Els han rebut el president d'Adif, Juan Bravo, acompanyat per alguns directors generals i tècnics de l'empresa. Des del consistori asseguren que els responsables d'Adif s'han mostrat receptius en tot moment i que la reunió s'ha desenvolupat amb un bon to.

Segons ha fet públic en un comunicat, l'ajuntament ha mostrat la seva "indignació" per les acusacions d'Adif i de l'Estat que culpaven el consistori de voler fer millores i modificacions "sobre la marxa" i que aquesta era la causa que obligava a canviar el projecte. Segons el comunicat, Adif ha reconegut que els canvis que demanava l'ajuntament eren per "deficiències i insuficiències" del document redactat per part del mateix administrador d'infraestructures.

Cal redactar un nou projecte

Els problemes, però, s'han detectat només a la zona sud, entre el 'finger' que connecta les dues estacions i fins a l'antiga plaça d'Europa. Per això, a la zona nord els treballs poden seguir avançant sense inconvenients, segons ha confirmat Adif. A l'altra part de la llosa, però, caldrà redactar un nou projecte i el compromís per part de l'Estat és posar-s'hi a partir de demà mateix, en col·laboració amb els tècnics municipals.

Agilitzar terminis

Per tal d'agilitzar terminis, Adif s'ha compromès a demanar al Ministeri de Foment que permeti reprendre els treballs malgrat que el nou projecte no estigui acabat de redactar ni aprovat definitivament. És a dir, que l'empresa adjudicatària pugui anar avançant a mida que es va modificant el projecte inicial.

A més, s'ha decidit que l'enderroc del 'finger' s'avançarà de manera que no s'hagi d'esperar a la finalització de la nova marquesina. Paral·lelament, l'Ajuntament de Girona ha aprovat definitivament el projecte de marquesina que haurà d'unir l'estació del tren convencional amb la del tren d'alta velocitat. L'objectiu amb què treballa Adif és tenir totes les obres executades abans d'acabar l'any.

Millora de la seguretat

A més, Adif també s'ha compromès a presentar aquest divendres tres cronogrames amb el calendari dels treballs dels tres projectes pendents: el de la reposició de la llosa (al sector sud), el de les sortides d'emergències i el d'integració amb la xarxa RESCAT.

Pel que fa a les sortides d'emergència, el compromís d'Adif és començar les obres pendents d'aquest projecte en el termini d'un mes i mig. També pel que fa a la seguretat, abans d'acabar l'any s'haurà d'haver integrat el sistema de telecomunicacions dels túnels del TAV dins la xarxa RESCAT de la Generalitat.

La versió d'Adif

En un comunicat, la direcció d'Adif ha assegurat que hi ha "plena disposició" de treballar conjuntament per adequar la zona i poder acabar els treballs de la manera més ràpida, intentant escurçar terminis. Adif confirma que la zona nord no es veurà afectada però sí que cal modificar el projecte per a la part sud.

Justifiquen, però, que totes les modificacions que s'han d'incorporar són derivades de "l'actualització de la normativa i d'obligat compliment". Adif concreta que es tracta d'aspectes relacionats amb la il·luminació, la xarxa d'abastament d'aigua per al rec, la recollida i evacuació d'aigües pluvials i l'adequació de les pendents de determinats punts. Tots ells, aspectes que els tècnics de l'ajuntament havien denunciat que no s'incorporaven degudament al projecte d'Adif.

També han establert que hi haurà un seguiment tècnic amb periodicitat setmanal per tal d'avaluar com avancen les obres. En el comunicat, en canvi, no es parla de calendari per donar per enllestit tot el projecte.

A la reunió també s'ha abordat la posada en funcionament de l'estació d'autobusos, que ocupa un dels pisos soterrats de la llosa del Parc Central on també hi ha el TAV. Segons Adif, cal regular la titularitat i l'ús del sòl, les zones comuns i servituds i els costos d'ús. Les obres les està executant i pagant la Generalitat.

Tots aquests aspectes s'hauran de formalitzar en un acord però, mentre no té caràcter definitiu, Adif ha plantejat una sèrie de "mesures transitòries" fins que se signi. D'aquesta manera, es pot iniciar de "manera immediata" l'explotació de l'espai. Una d'aquestes mesures seria atorgar autoritzacions d'ocupació provisional dels 14.657 metres quadrats de la superfície de l'estació.