Dues agències garrotxines reben la Carta Europea de Turisme Sostenible

És el màxim segell de qualitat en aquest àmbit

Dues agències de viatges de la Garrotxa, Trescàlia i Nit i Vol, són les primeres de l'Estat en aconseguir l'acreditació de la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS), el màxim segell de qualitat en aquest àmbit. Durant tres anys, podran oferir paquets turístics que incloguin com a destí el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, amb qui han treballat per aconseguir-la.

També els permet vendre paquets amb altres indrets protegits a nivell estatal i europeu que hagin desenvolupat la segona fase de la CETS –tenir acreditades empreses locals-. Només hauran d'arribar a acords de col·laboració amb cadascun d'ells.

Els responsables de les dues empreses han subratllat que l'acreditació és una "garantia" de qualitat dels seus productes que els obliga també a assumir uns compromisos, com ara seguir treballant per fomentar el turisme sostenible, a nivell nacional i internacional. El públic francès i l'anglès, entre els sectors estratègics en aquest àmbit.

El Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa ja va ser pioner a nivell estatal quan l'any 2001 va aconseguir l'acreditació de la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS), un reconeixement que ha renovat recentment per a un període de 4 anys més. Des de llavors, aquest espai ha aconseguit desenvolupar el segon nivell de la carta, com és l'acreditació d'empreses locals –actualment n'hi ha una cinquantena, algunes en procés- i ara, finalment, ha completat la tercera fase, com és l'acreditació de les dues primers agències de viatges.

El seu director, Xavier Puig, ha subratllat que s'ha aconseguit "tancar el cercle" del que és el màxim distintiu de qualitat en turisme sostenible i que s'ha fet amb la col·laboració a tres bandes, entre el parc, Turisme Garrotxa i les dues empreses, després de més d'un any de treball. Qui decideix si una agència pot ser "receptiva" de la Carta Europea de Turisme Sostenible és una comissió que hi ha a nivell estatal, amb representants de la federació Europarc –que és qui l'entrega- del sector públic i privat.

Aquest sistema d'adhesió d'agències de viatge es va aprovar l'any 2015 amb l'objectiu de fomentar la comercialització d'una oferta turística a espais protegits on es respectin els principis de la CETS i que contribueixi a la conservació i desenvolupament local. Es tracta d'un compromís voluntari que assumeix l'agència i que li permet col·laborar amb el territori per elaborar ofertes "úniques" i "atractives" per al turista.

Dues agències de Santa Pau i Olot

Trescàlia és una de les agències acreditades. Fa quatre anys que es va crear a Olot especialitzant-se en viatges i activitats de senderisme i a la natura. "El pas més lògic era formar part de la CETS", ha admès una de les sòcies, Beth Cobo, que ha recordat que aquest reconeixement els obliga a impulsar accions que fomentin el turisme sostenible. Actualment treballen amb públic espanyol i català i amb operadors estrangers, com ara del Regne Unit i d'altres punts d'Europa, un públic estratègic que confien poder potenciar gràcies a aquest segell. Actualment ja ofereixen rutes a altres parcs naturals, com ara al del Montgrí, les Medes i el Baix Ter i no descarten incorporar-ne més.

Un dels trets diferencials d'aquest acreditació és que ara podran tancar acords de col·laboració amb altres parcs naturals que hagin desenvolupat la segona fase de la CETS, l'acreditació d'empreses locals, per poder incloure activitats i paquets turístics a aquests indrets, ja sigui a nivell estatal com europeu.

L'altra agència acreditada és Nit i Vol, una empresa de Santa Pau especialitzada en oferir sortides en globus a la Garrota i que en els últims anys ha complementat l'oferta amb allotjament. Segons un dels propietaris, Antoni Colom, aquesta acreditació els permetrà fer un "salt qualitatiu" i oferir un producte avalat en un moment en què "cada cop hi ha més gent que vol experiències úniques i amb valor al territori".

Per la seva banda, el president de Turisme Garrotxa, Eduard Llorà, s'ha mostrat convençut que aquest reconeixement "donarà molts fruits" a les dues agències però també al territori, perquè ambdues parts "hi surten guanyant". En aquest sentit, ha recordat que s'ha arribat fins aquí gràcies a tots els anys de feina conjunta que s'ha fet a nivell públic i privat per seguir avançant en el turisme sostenible.

A nivell europeu, qui també ha desenvolupat la tercera fase de la CETS és França amb l'acreditació de 12 agències de viatges. L'acreditació té una durada de tres anys i es pot renovar en cas que la comissió determini que s'han complert els compromisos assolits.