ERC anima els municipis amb autopista que les concessionàries els paguin IBI

Els republicans calculen que la mesura suposarà recaptar 10 MEUR addicionals

ERC ha engegat una campanya perquè els 98 ajuntaments catalans afectats pel pas d'un autopista cobrin el 100% de l'Impost de Béns Immobles (IBI) a la concessionària.

Fins a l'estiu passat, hi havia vigent una exempció del 95% d'aquest impost per a les gestores d'aquestes vies ràpides. La mesura, però, es va acabar el 31 d'agost.

Els republicans calculen que, arreu de Catalunya, recaptar el tribut en la seva totalitat suposarà uns ingressos addicionals de 10 MEUR per a les arques municipals.

Per això, insten els consistoris a tirar endavant el cobrament i presentaran mocions als ajuntaments, consells comarcals i diputacions on reclamaran a l'Estat que no torni a prorrogar l'exempció (que portava vigent des de feia més de quatre dècades).

L'exempció fiscal del 95% de l'IBI beneficiava les concessionàries de les autopistes AP-7, AP-2, C-32 i C-33. Segons ha explicat el senador gironí Quim Ayats, la mesura va arrencar durant la dècada dels 70 i, posteriorment, l'exempció es va anar prorrogant a mesura que les lleis que la recollien s'anaven homologant amb d'altres.

Però ara, aquest 2017 l'exempció ja no es recull enlloc. El darrer termini es va acabar el 31 d'agost de l'any passat, i l'Estat no ha renovat la pròrroga. Per això, ERC ha engegat una campanya amb l'objectiu "de posar fi a aquest benefici fiscal" de què han gaudit les concessionàries durant dècades.

La iniciativa tindrà dos focus diferenciats. Per una banda, a totes aquelles comarques i ajuntaments catalans afectats pel pas d'una autopista (en total 98, dels quals 27 són gironins); i per altra banda, a Madrid.

Al territori, ERC presentarà mocions perquè s'aprovin als consistoris, consells comarcals i diputacions. El text insta els serveis tributaris a cobrar el 100% de l'IBI a les concessionàries i també reclama al govern espanyol que no n'allargui l'exempció.

De 9.800 euros a 196.000

Els republicans calculen que, arreu de Catalunya, recaptar la totalitat del tribut suposarà uns ingressos addicionals de 10 MEUR per a les arques municipals. I per exemplificar què pot suposar això per als pressupostos locals, posen dos exemples Són d'ajuntaments gironins afectats per l'AP-7. Salt (Gironès) passaria de cobrar 9.800 euros a ingressar-ne 196.000; i Bàscara (Alt Empordà), veuria com els 6.900 euros anuals que li paga anualment Abertis es convertirien en 129.000.

"L'Estat no ha d'allargar més els beneficis que tenen les concessionàries per aquesta exempció; per això, considerem que és just i d'equitat fiscal que paguin tota la contribució de l'IBI", subratlla el portaveu d'ERC a la Diputació de Girona, Pau Presas.

Interpel·lar el ministre

En paral·lel a les mocions, ERC també portarà la seva ofensiva política a Madrid. Els republicans ja han presentat diverses preguntes al Senat i aquest dijous, aprofitant la compareixença del ministre Montoro a la Comissió d'Hisenda i Funció Pública, el senador republicà Quim Ayats l'interpel·larà perquè es comprometi a no allargar més la pròrroga a les concessionàries.

"Ens veiem obligats a vetllar perquè l'Estat no faci una jugada de darrera hora i prorrogui l'exempció; estem acostumats a veure com el govern espanyol protegeix les grans corporacions, i ja hem patit casos com el Castor, TP Ferro o les radials", ha afirmat Ayats.

20,9 MEUR per als ajuntaments

En paral·lel a la campanya de l'IBI, ERC també proposa una altra mesura perquè l'Estat compensi els ajuntaments afectats pel pas d'una autopista. Segons ha indicat Ayats, entre els anys 2017 i 2021 les concessionàries hauran d'abonar 20,9 MEUR a l'Estat (a raó del 20% cada any), perquè així es recull al conveni de concessió.

"Allò que demanem és que aquesta dotació es destini a compensar els ajuntaments dels municipis per on passa una autopista", ha explicat Ayats. I ha conclòs: "Ajuntaments que han patit una reducció substancial d'ingressos a conseqüència de l'exempció fiscal de l'IBI".