Les condemnes contra conductors gironins per cometre delictes cauen a la meitat en 5 anys

Més de 1.200 infractors s'han assegut a la banqueta el 2014

A finals del 2007 va entrar en vigor la reforma del Codi Penal que portava a judici les imprudències viàries més flagrants. D'ençà d'aleshores, el degoteig de conductors gironins que s'han assegut a la banqueta dels acusats és constant. Però des de fa cinc anys en ençà, l'estadística ha fet un tomb.

L'any 2009, els jutjats gironins van arribar a dictar fins a 2.630 condemnes penals contra conductors. Des d'aleshores, bé sigui perquè hi ha més conscienciació, bé sigui per altres causes (com que la crisi comporta menys desplaçaments) el cert és que aquesta xifra negra s'ha arribat a reduir fins a la meitat.

Segons recull l'estadística de la Direcció General de Trànsit (DGT), l'any passat 1.238 conductors gironins van sortir de les sales de vistes amb una sentència penal sota el braç (el 2013, en van ser 1.345). Això suposa, que de mitjana, cada dia als jutjats de la demarcació s'arribin a dictar tres condemnes per delictes contra el trànsit.

La majoria dels conductors arriben a judici per agafar el volant beguts i superar la taxa de 0,60 mg/l, que automàticament comporta que se'ls denunciï per la via penal. Però dins la bossa d'infractors, també hi ha altres casuístiques: conduir sense carnet, haver pres estupefaents o negar-se en rodó a fer la prova d'alcoholèmia en són algunes.

Segons explica la cap provincial de Trànsit a Girona, Marta Solano, la casuística que es dóna amb les condemnes penals és diametralment oposada a la que s'observa amb les multes. En el primer cas, les més habituals solen ser les alcoholèmies o les drogues. Mentre que, pel què fa a les sancions, aquí l'estrella és l'excés de velocitat.

"Hi ha hagut un enduriment dràstic de la tolerància amb l'alcohol, per tot el risc que representa a l'hora de conduir; i allò que fa deu anys suposava una multa, avui comporta una condemna", concreta Marta Solano. La cap de Trànsit també recorda que, un cop l'infractor ha superat el límit de 0,25 mg/l, n'hi ha prou amb prendre's alguna copa de més perquè, si l'aturen, acabi als jutjats.

Pèrdua automàtica del permís

Un cop els jutjats dicten sentència, i la pena és ferma, les dades de l'infractor es fan arribar a la DGT. I aquí és on, apart del procés judicial, s'engega la maquinària per fer efectiva la retirada del permís de conduir durant el temps que reculli la sentència (en un arc que arriba fins als 4 anys per a les alcoholèmies i pot enfilar-se als 10 en el cas de les conduccions temeràries més flagrants).

En la majoria dels casos, els infractors recuperen el carnet -això sí, sense els punts que corresponguin- passat el temps de la condemna i després de fer un curs de reeducació viària. Però també hi ha aquells a qui la imprudència els costa molt més cara; i és que, si el jutge els hi retira el carnet durant més de dos anys, automàticament perden el permís. Aleshores, a més del curs de reeducació, un cop acabada la condemna s'hauran de tornar a examinar de nou si el volen recuperar.

L'any passat, a les comarques gironines hi va haver 84 conductors que es van trobar en aquesta situació. En fa dos, n'havien estat 92.

453 conductors, sense saldo

Al costat de les pèrdues de carnet derivades per condemnes penals hi ha també aquelles que es porten a terme per via administrativa. És a dir, aquells conductors que han anat acumulant multes fins a perdre tot el saldo de punts. En aquest cas, qui executa la retirada no són els jutjats sinó la mateixa DGT.

L'any passat, per aquest motiu, 453 conductors van perdre el permís de conduir arreu de la demarcació (el 2013, en van ser 543). D'aquests, 391 eren homes i les 62 restants, dones.

Un cop Trànsit fa efectiva la retirada, haurà de passar mig any (tres mesos, en el cas dels conductors professionals) abans no puguin tornar a agafar un vehicle. A més, ells també hauran de seguir un curs de reeducació viària i tornar-se a examinar.

Amb aquestes retirades de carnet que ja s'han fet efectives, actualment a la demarcació hi ha 1.627 conductors que tenen a zero el saldo de punts (perquè ja se'ls va retirar el carnet amb anterioritat i, o bé no ha passat el mig any o bé no l'han recuperat).

281.164 conductors, amb 15 punts

A l'altre costat de la balança s'hi troben aquells conductors que no han perdut cap punt, i que n'han arribat a guanyar fins a tres més, d'ençà que va entrar en vigor aquesta modalitat del carnet de conduir. Actualment, a la demarcació hi ha fins a 281.164 conductors (el 62,31% del cens) que tenen 15 punts al seu permís. Un col·lectiu que s'ha incrementat en 15.515 conductors durant el darrer any.

A la demarcació, el cens de conductors actual és de 444.771 persones (de les quals, el 57% són homes i el 43% restant, dones). De tots ells, la majoria tenen entre vuit i quinze punts al seu permís de conduir.