Més visitants entre setmana i augment de nous públics en el 'Girona, Temps de Flors'

S'han incrementat un 17% el nombe de viatgers en TAV

L'Ajuntament de Girona ha fet balanç del 'Girona, Temps de Flors' i ha destacat que s'han acomplert dos dels objectius que tenien: atraure més gent entre setmana i captar nous públics. A falta d'una anàlisi més profunda de les dades, destaca que les pernoctacions entre setmana creixen del 75% a un 92%, que les visites a un dels llocs més emblemàtics de l'exposició com els Banys Àrabs augmenten un 16% entre setmana i que amb el servei de rodalies (que és només entre setmana) van venir 36.000 persones, un 73% més que la setmana prèvia a l'exposició. Creixen les consultes a l'oficina de turisme de madrilenys, aragonesos, valencians i francesos i es registren 35.000 viatges en alta velocitat.

L'Ajuntament de Girona ha fet un balanç "plenament satisfactori" d'aquesta edició del 'Girona, Temps de Flors'. Entre els fets més remarcables, l'equip de govern destaca que s'ha aconseguit créixer en públic -especialment entre setmana- i que cada vegada es capten nous públics, i que aquests provenen de llocs on l'ajuntament ha fet accions de promoció.

L'ajuntament ha aportat unes primeres dades que ajuden a fer-se una idea de les dimensions de l'esdeveniment i ha defensat que no pot donar "valors absoluts" de visitants perquè cal un estudi més profund de les dades que encara estan recollint.


Algunes dades d'aquesta edició

Destaca que els museus de la ciutat han rebut un 22% més de visitants en comparació amb l'edició del 2013 i també que l'exposició d'art contemporani de la Casa Pastors (davant la Catedral) ha rebut un total de 23.000 visitants. 

També demostra una major afluència de gent el fet que les oficines de turisme han rebut un 12,72% més de peticions d'informació, la gran majoria de ciutadans de l'Estat (76,81%), amb els francesos com a primer públic estranger (9,23%). Si es mira al detall, de les consultes fetes per persones de l'Estat, nou de cada deu les van fer catalans, seguits de madrilenys (2,2%) o valencians (1%). 

Tot i que encara representen percentatges petits, destaca que, en comparació amb l'any anterior, hi ha públics de fora de Catalunya que han crescut. Per exemple, les consultes de persones que arriben de Madrid han crescut un 16,75% i les de francesos un 1,56%. Pel que fa al públic català, també hi ha hagut un creixement del 16,75% en les consultes turístiques. Una altra dada que demostra la major afluència de públic és l'augment en es visites guiades (16,67%) o els viatges en trenet turístic, que creixen un 50%. 

Més pernoctacions entre setmana

Des del consistori han remarcat que els hotels de la ciutat han fet el ple durant el primer cap de setmana (com ja va passar l'any passat) però que han millorat els registres entre setmana. Així doncs, han passat de tenir ocupacions entre un 75-80% el 2013 a arribar al sostre del 92% la nit de dimecres, que era quan els patis estaven oberts fins a la mitjanit. 

La regidora de Turisme, Coralí Cunyat, ha reconegut que el fet d'obrir durant la nit ha fer créixer les pernoctacions i, per tant, no descarten ampliar aquesta oferta a algun dia més entre setmana per ajudar a omplir els hotels. 

Més mobilitat per tren i carretera

Altres dades que sostenen el balanç positiu que fa l'ajuntament són els viatges en TAV. Renfe va acordar amb el consistori reforçar el servei amb trens addicionals des de Barcelona els caps de setmana. Durant els deu dies de l'exposició floral, 35.000 persones han fet servir el TAV per arribar o marxar de Girona, un 17,7% més que l'any anterior.

Aquest era el primer any en que el servei de Rodalies ha estat operatiu i, per tant, el consistori no pot fer la comparativa amb l'any anterior. No obstant això, sí ha donat les dades de viatgers de la setmana de flors en comparació amb les de la setmana anterior i registren un creixement molt important. De dilluns a divendres (els serveis de Rodalies només són entre setmana) s'han registrat 36.000 viatgers, un 73% més que la setmana anterior. Aquestes bones dades fan que l'ajuntament i Renfe (que opera Rodalies) plantegin signar un acord de col·laboració per a l'edició del 2015, en la línia del que hi ha amb l'alta velocitat, per reforçar els trens i els horaris per venir a Girona. 

L'ajuntament també disposa de les dades facilitades per Acesa pel que fa a entrades a Girona per autopista. Durant les flors, un 25% més de vehicles han entrat a la capital respecte l'any anterior.

Gran impacte en xarxes socials

El govern municipal també ha fet de l'aposta per les xarxes socials, un dels seus trets d'identitat. Segons ha explicat Cunyat, l'edició d'enguany ha tingut un gran impacte en aquest àmbit. Per exemple, destaca que hi ha hagut 2.500.000 tuits amb el 'hashtag' #tempsdeflors, 185.000 impactes a Facebook (amb 12.000 'm'agrada') o 80.000 visites als dos vídeos promocionals fets expressament per al 'Girona, Temps de Flors'. 

A més, també s'ha calculat el valor publicitari dels impactes en premsa sobre l'esdeveniment. La regidora ha explicat que ascendirien a més d'11 MEUR si aquests espais haguessin de pagar-se com a publicitat, el doble de fa quasi dos anys, quan es va fer el darrer estudi.

Reptes de futur

L'alcalde, Carles Puigdemont, ha remarcat que ha estat una edició d'èxit que consolida allò que es van marcar fa tres anys quan organitzar per primera vegada l'exposició. Segons Puigdemont, tenien el convenciment que es podia créixer atraient nous públics. "Que ningú pateixi que sabem com i on volem continuar creixent", ha avisat l'alcalde. 

Segons Puigdemont, s'ha demostrat que l'estratègia per fer accions promocionals a ciutats amb alta velocitat com Saragossa o Madrid ha tingut resposta per part del públic, i també a indrets com França on també s'han fet campanyes turístiques. "Volem que Girona sigui una ciutat amb identitat turística pròpia, sense dependre dels altres o del temps que faci", ha remarcat l'alcalde, que considera que ja s'estan aconseguint resultats en aquesta línia i que, gràcies al 'Girona, Temps de Flors' hi ha turistes que tornen a la ciutat durant altres moments de l'any. 

Un dels reptes per a properes edicions és seguir fent accions per treballar encara més aquests públics que fa uns anys eren incipients i també descongestionar els caps de setmana i que durant els deus dies de flors hi hagi activitat i els hotels plens.