El Teatre de Bescanó augmenta més d'un 50% d'espectadors en quatre anys

La campanya de les pastanagues en contra de l'IVA fo una de les claus de l'èxit

L'Ajuntament de Bescanó (Gironès) va rehabilitar l'antiga seu de l'empresa Grober (dels anys 50) per ubicar-hi les instal·lacions del Teatre Municipal. Ara, quatre anys més tard, els responsables de l'equipament han volgut fer balanç i destacar les bones xifres que han assolit, tot i posar en marxa el teatre en plena crisi.

Si al 2010 el teatre arrencava amb 49 espectacles, el 2013 va arribar als 66. Si al 2010 passaven per l'equipament un total de 10.321 espectadors, el 2013 ho feien 15.757, un 52% més que quatre anys enrere. També ha crescut el nombre de persones que tenen el carnet d'Amics del Teatre (els dóna avantatges i descomptes) i dels 380 membres del club del 2010, actualment ja en son 2.671. Tot això, en un municipi que no arriba als 5.000 habitants i que està a tocar de poblacions amb gran potencial cultural com Girona i Salt.

A més, l'alcalde de Bescanó, Xavier Soy, ha volgut destacar que la programació del teatre és "autosuficient" i que l'ajuntament no posa diners per pagar els espectacles, sinó que es limita a sufragar les despeses de manteniment de l'edifici. El pressupost del teatre és de 107.833 euros (al 2010 era de poc més de 70.000) i el 75% dels ingressos provenen de la venda d'entrades i el 25% restant de subvencions de la Generalitat i del Consell Comarcal del Gironès a través de programes com Escenaris. 

La programació del teatre durant aquests quatre anys ha combinat espectacles de caire més comercial (amb noms com Montserrat Carulla, Josep Maria Pou o Joan Pera) amb la programació d'obres de companyies menys conegudes. "Fem calaix amb els nomes més coneguts per poder arriscar en produccions més petites", ha reconegut el director, Quim Marcé. 

Fórmules imaginatives

Tot i ser un teatre de poble, el de Bescanó ha aconseguit fer sentir la seva veu més enllà de l'àmbit municipal gràcies a diverses iniciatives. La més sonada va ser al novembre del 2012 quan, per criticar l'apujada de l'IVA cultural del 8% al 21%, van decidir vendre pastanagues (gravades amb un IVA del 4%) enlloc d'entrades i van aconseguir omplir a vessar el teatre per veure l'obra 'Suïcides'. Aquella iniciativa va captar l'atenció de mitjans de comunicació d'arreu del món. "Hem atès trucades de 77 mitjans d'arreu de l'Estat però també de diaris del Vietnam, Egipte, Austràlia o Birmània", ha apuntat el director del teatre, Quim Marcé. 

A més, el director del teatre ha estat convidat a Nova York per l'Associació Internacional per a les Arts Escèniques per explicar l'experiència de les pastanagues en una conferència davant de 504 congressistes de 52 països. Una conferència que va poder fer en català i de la qual va aprofitar per criticar l'apujada de l'IVA fixada pel govern espanyol. "Els vaig explicar que a Espanya es paga el mateix IVA per veure morir torturat un toro que per una obra de teatre de Shakespeare", ha recordat Marcé, que diu que aquesta comparació va arrencar els aplaudiments del públic.

El director general de Creació i Empreses Culturals, Jordi Sellas, ha volgut acompanyar els responsables de l'equipament per fer balanç d'aquests quatre anys. Sellas ha destacat l'encert del teatre en apostar per fórmules imaginatives. El director del teatre ha aprofitat la seva presència per demanar-los que liderin accions en contra de l'IVA cultural a nivell de país. "Si la campanya de les pastanagues la fem a nivell de totes les sales del país passaria de ser una queixa a una petita revolució", ha dit Marcé.

A banda d'aquesta campanya, Bescanó ha estat també pioner en apostar per flexibilitzar el preu de les entrades, imitant el que fan les companyies de baix cost amb la venda de bitllet d'avió. En la campanya 'Tria el preu', s'aconseguien descomptes de fins al 60% si es comprava l'entrada mesos abans de l'arribada de l'espectacle. Altres iniciatives són la de regalar una entrada per a qualsevol espectacle si es compra un tiquet per anar a veure una obra de producció gironina. En definitiva, accions per captar nous públic i per aconseguir fidelitzar tothom que s'apropa al teatre.

Marcé també ha destacat que ha estat clau per donar a conèixer el teatre el fet de ser escenari de festivals importants com el Temporada Alta i el Black Music Festival, que els ha permès dur a Bescanó espectacles important que depassen de l'àmbit municipal.

Precisament, el director del Temporada Alta, Salvador Sunyer, ha assistit a l'acte de balanç i ha destacat la capacitat de generar públic que té Bescanó. "Si Bescanó té 5.000 habitants i en porta 15.000 al teatre vol dir que, si ho comparem amb Catalunya que té set milions de persones, pels teatres haurien passat 21 milions d'espectadors quan, realment, només n'hi ha uns dos milions", ha reflexionat Sunyer. El director del Temporada Alta ha destacat també la capacitat de Quim Marcé "de mirar les coses diferent i inventar noves fórmules".